Gå til innhold
Arkivverket

[#13533] Ungkarl - aldri noengang gift? Hamre ved 1700-tallet


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

En Ungkarl/Soldat Nils Andersen fra Indre Hordvig giftet seg med en pige Brithe Olsdtr. fra Søre Toppe 22.6.1766. Jeg har grunn til å anta at disse to hadde en søn Ole, f. ca 1772-1775, som slo seg ned i Sandviken som Ole Nielsen Fosse eller Toppe (tema 13477).En Ungkarl Nils Andersen fra Nedre Tveten giftet seg med en pige Marthe Christiansdtr fra Yttre Fosse 12.6.1774 - det er også mulig at disse to er foreldre til nevnte Ole Nielsen (tema 13140, innlegg 12).Løsningen på problemet kunne være at Brithe Olsdtr. døde (kanskje i barselseng) og at Nils Andersen var gift 2. gang med M. Chr. Fosse.Men denne Nils Andersen fra Nedre Tveten er jo betegnet som UNGKARL. Da er det vel helt umulig at teorien min er riktig? Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg finner et skifte etter en Nils Andersen, gard Fosse ytre, Skipreide Alenfit (håper det er den riktige område): Side 117b Protokoll 12a 1810-1813, Skifteregister Nordhordland 1702-1857, Post 6992.Takknemlig om jeg kunne få opplysninger fra denne skifteprotokollen. Kanskje Nils Andersen hadde etterlatte fra to ekteskaper?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Nils Andersen på Ytre Fosse (Nhl. sk.prot. 12a-117b) forteller om en myndig sønn Christian, bosatt på Ytre Fosse, og en ugift datter Brithe, 31 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.