Gå til innhold
Arkivverket

[#13537] Hjelp til å finne forfedrene til min tippoldemor Hanna Sofie Knutsdtr Holmsnes


Gjest Ferdinand Anton Turøy,Bømlo
 Del

Recommended Posts

Gjest Ferdinand Anton Turøy,Bømlo

Er på jakt etter forfedrene til min tippoldemor Hanna Sofie Knutsdtr Holmsnes som er fødd i Hadsel kommune 15.jan 1860.Datter av Knut Eriksen f.ca.1816 på Voss-Kvåle Prestegjeld. Gift 7.7-1843 i Hadsel kirke med Dorthea Petrekka Jakobsdtr f.19.5-1820.Kan nokon fortelle meg noko meir om denne Knut Eriksen ? mvh Ferdinand Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Ferdinand, Kanskje du burde søke etter hjelp i bygdebøker fra Voss. Du kan og prøve: news:no.fritid.slektsforsking.diverse og news:no.fritid.slektsforsking.etterlysingEller og prøve å få biblioteket på Bremnes til å skaffe deg disse bygdebøkene.Venter fremdeles på mail fra dere: kelly.petit@wanadoo.fr Jeg har skiftet adresse. Lykke til Hilsen Fille tante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant en Knut Eriksen døpt på Voss, med en 2 års forskjell - det er noe som ofte forekommer.Kilde : LDS: KNUD ERIKSEN MaleEvent(s): Birth: Christening: 23 OCT 1814 Voss, Hordaland, Norway Parents: Father: ERICH KNUDSEN Mother: BRITHE PEDERSDR Deretter ser det ut for at i FT 1801 har vi de her:LenkeFet er jo ikke sikkert at dette er din Knut da, men verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner Knud Erichs. født 10. 'f.M.' og døpt på Vangen på Voss 14. november 1819 som sønn av 'Moderen Pigen Guro Larsdatter Qvale Udlagt til Fader Erich Pedersen Finne'.Knud Eriksen i Hadsel er i 1865-tellingen skrevet å være fra 'Kvale præstegjeld', i 1875 står det født på Voss. Fødselsåret er i 1875 satt lik 1820. Da skulle det meste passe med Knud Erichsen Qvale fra Voss, født 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Og da tenker jeg at vi finner Guro her i FT 1801: 1. Guro Larsdtr Qvale 6 år2. Lars Olsen Qvale 34 år3. Kari Hendriksdtr 37 år[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11235&variabel=0&postnr=1725&fulle=true&spraak=n>Lenke Og her har vi nok Erich Pedersen Finne i FT 1801: 1. Erich Pedersen 3 år2. Peder Halvardsen 35 år3. Kari Larsdtr 29 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferdinand Anton Turøy,Bømlo

Tusen takk for hjelpen begge to, og til deg Kjellaug ,eg kjem tilbake til deg seinere mvh Ferdinand Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant litt mer, Ferdinand. Foreldra til Erich Pedersen Finne, ser ut for å være Peder Halvarsen Finne og Kari Larsdtr Løen ble gift 6. juni 1796 i Vinje Sogn, Peder står her oppført som Grenader. Foreldra til Peder var Halvar Erichsen Finne (70 år i 1801) og Inga Pederdstr (65 år i 1801)Foreldra til Guro Larsdtr Qvale ser ut for å være Lars Olsen fra Evanger og Kari Hendrichsdtr fra Helleve, de ble gift 13 juni 1786 i Vangs hoved sogn.Mulige foreldre til Kari Larsdtr Løen er Lars Michelsen Løen og Brita Larsdtr Wangen som ble gift 24. mai 1752. Dette må sjekkes ettersom der er to andre Lars på Løen, men de ble gift flere år etter at Kari ble født, så jeg tipper på dette paret.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant, jeg fant... På Family Search (LDS)Husband Per Halvardson Birth: 1766 Sundsvoll, Voss, Hordaland, NorwayMarriage: 1796 Voss, Hordaland, Norway Death: 1850 Wife Kari Larsdtr. Birth: 1772 Lon (dette er nok Løen), Voss, Hordaland, Norway Marriage: 1796 Voss, Hordaland, Norway Death: 1844 Children:1. Eirik Person Birth: 1798 Finne, Voss, Hordaland, Norway 2. Randvei Persdtr. Pedigree Birth: 1799 Finne, Voss, Hordaland, Norway Death: 1886 3. Anna Persdtr. PedigreeBirth: 1803 Finne, Voss, Hordaland, Norway Death: 18984. Eirik Person PedigreeBirth: 1809 Finne, Voss, Hordaland, Norway5. Brita Persdtr. PedigreeBirth: 1813 Finne, Voss, Hordaland, Norway Death: 1880-------- Da tror jeg at foreldra til Peder Halvardson Finne er : far : Halvar (El. Haldor) Erichsen Sundsvoll f 1731mor : Inga Pedersdtr Rygg f. 1736Disse finner jeg gift den 21.6.1762, men da står han ikke oppsatt som Halvar Erichsen Sundsvoll, men som Haldor Erichsen Sundsvoll.Alt dette må du jo selvsagt sjekke.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her tenker jeg vi har Guro Larsdtr sin dåp:GURO LARSENChristening: 25 JAN 1795 Voss, Hordaland, NorwayParents: Father: LARS OLSEN Mother: KARI HENRICHSDRFra Family Search: Source Information: C423313 1780 - 1810 0124786 V. 9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Hei Ferdinand Jeg har Guro Larsdatter (1795) i min database, og derved har jeg også mange av hennes aner i generasjoner bakover. Jeg er selv etterkommer av hennes søster Anna Larsdatter (1790) som flyttet til Hadsel ca. 1830.Om jeg får din mail-adr. sender jeg noe av det jeg har.mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferdinand Anton Turøy,Bømlo

Hei Frank Robertsen og alle dere andre som har gitt meg hjelp i denne saken: TUSEN TAKK FOR HJELPEN.Her er min mail adr.:faturoey@hotmail.com mvh Ferdinand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.