Gå til innhold
Arkivverket

[#13539] Slekter fra Nes i Hallingdal - Hansemoen, Bruvold/Brunsvold


Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Er det noen som vet noe om forfedrene til Kari Eriksdatter Hansemoen (senere gift Benterud) fra Nes i Hallingdal, som levde fra 1827 til 1900?Jeg vet at foreldrene hennes het Erik Halvorsen Hansemoen og Kari Olsdatter. Erik var sønn av Halvor Cleophassen, f. ca. 1771, og Kari Eriksdatter, f. Brunsvold(?) - gårdsnavnet er litt vanskelig å tyde i mikrofilmkopien av kirkeboka, og jeg er ikke lokalkjent i Nes. Ifølge noen kilder var Erik født i 1803, men i FT 1801 har foreldrene, som da bodde på gården 'Smeds Myre', allerede en sønn Erik på 2 år. Hvis 'vår' Erik var født i 1803, må den sønnen som var født ca. 1799 ha dødd kort tid etter 1801, og foreldrene har i så fall fått en ny sønn i 1803 som også ble døpt Erik.Kari Eriksdatter, som ble gift med Erik, var født ca. 1799 som datter av Ole Olsen Bruvold(?) - eller muligens Brunsvold igjen(?), og hustru Barbro Knutsdatter. Jeg finner ingen av disse i FT 1801, og derfor vet jeg ikke hvor de hørte hjemme.I FT 1865 finner jeg verken Erik eller Kari, så det kan se ut til at begge døde før dette året.Siden bygdeboka for Nes bare består av generell bygdehistorie, ikke gårds- og slektshistorie, er det ikke helt enkelt å spore opp slektslinjer i den kommunen. Hvis noen har noen opplysninger, ville jeg være svært takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest John Wasylow

I had several ancestors on Brunsvold. My reading of Norwegian isn't that good. In the 1801 census there is Three generations of ancestors listed John Paulsen, Paul Johnsen and John Paulsen (my great great great grandfather). The first John Paulsen had a brother Erik Paulsen Sanden-Desarud. I'am wondering if Kari Eriksdtr Brunsvold born ca. 1771 might related. I can be contacted at wasylow@infionline.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Bjarne,Første bind av en ny gards- og slektshistorie for Nes kom ut i 2002.Under Benterud søre er Kari Eriksdatter Mikkelsplass, fra Hansamoen (under Prestgarden) beskrevet(s.227). Kari var fra Hansamoen, men mora døde og ho blei oppfostra hos Tore og Mari Mikkelsplass. Det vises til kilde for opplysningen.Bygdeboka referer hvem Kari var gift med (Jørgen Halgrimsen Høllo under Børdalen), og lister opp deres ni barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.