Gå til innhold
Arkivverket

[#13544] Folketellinger etter 1900


Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Neegaard

Når får vi tilgang til nyere tellinger? Har drøssevis av aner født like etter 1900. Mener at jeg leste en gang om sperring av data, er ikke det 80 år? Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Som følge av bestemmelser i statistikkloven fra 1907, og seinere avtaler mellom Statistisk Sentralbyrå og Riksarkivaren, er de landsdekkende folketellingene i regi av Statistisk Sentralbyrå (1910, 1920, 1930, 1946, 1950, 1960, 1970, 1980) sperret i 100 år. Det igjen betyr at 1910-tellingen, som vi er godt i gang med å få registrert, blir lagt ut på nett den dagen den er åpen, ved årsskiftet 2010/2011.Det har i tillegg til de landsomfattende tellingene vært gjennomført en rekke kommunale folketellinger. Disse er åpne for alminnelig bruk etter 60 år, men vi får ikke lov til å legge dem ut på nett dersom vi ikke innhenter tillatelse fra alle gjenlevende. Det blir en umulighet, og følgelig ligger det an til en 100-årsgrense også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørnar Sæternes

Hei! Hvordan finner jeg ut om det har vært lokale kommunale folketellinger i en kommune? Eller er dette noe som er foretatt i alle kommuner? Trenger tilgang til slike for Leka kommune i Nord-Trøndelag frem til 1946.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Kommunale folketellinger ble foretatt etter bestemmelse fra kommunestyrene. Det var helst i byene det ble foretatt slike tellinger. Jeg har gjort et raskt søk i arkivverkets katalog, men kan ikke finne noe kommunal telling for Leka der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.