Gå til innhold
Arkivverket

[#13552] Anne Marie Gude født ca 1800 Moss/Holmestrand?


Gjest Dag Hofsødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Hofsødegård

Jeg sliter med å finne dåpen til Anne Marie Gude.Jeg har funnet hennes konfirmasjon 17/4-1814 i Akershus Slottsmenighet (Aker Kirkebok 1810-1819 (Mini 11), Kort 6/10, side 187, no 10) hvor hennes alder er oppgitt til 14 år. Så hun bør vel være født 1799-1800.Hun gifter seg 3/11-1820 i Botne kirke, Vestfold med Niels Jensen (Holmestrand Kirkebok 1814-1840 (Mini 1), Kort 6/9, side 391) og hennes alder er da oppgitt til å være 21 år. Med Niels får hun sønnen Peter Jakob Julius født 6/5-1828.Så gifter hun seg igjen med Michael Jensen 24/6-1836 i Oslo Domkirke (Oslo Domkirke Kirkebok 1828-1842 (Mini 19), Kort 7/17, side xxx, no 60). Hun er da oppgitt å være 35 år og enke. Hennes far er her oppgitt å være Albrecht Gudde Moss. Med Michael Jensen får hun i alle fall 2 barn, Anton Edvard (20/9-1837 – 11/2-1913) født i Oslo (Oslo Domkirke Kirkebok 1837-1845 (Mini 12), Kort 1/17, side 45, no 334) og dattera Jensine Albertine (26/1-1843 – 19/12-1844) også født i Oslo (Oslo Domkirke Kirkebok 1837-1845 (Mini 12), Kort 7/17, side 393-394, no 76)Hun gifter seg for 3. gang med Johan Monsen 10/6-1855 i Oslo. Vi finner dem da i FT-1865 på ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301&variabel=0&postnr=14022&fulle=true&spraak=n>Lenke) og hun skal da være 72 år og født i Moss.Jeg har nå sett i dåp 1798-1801 i Moss, Botne og Oslo Domkirke uten å klare å finne henne. Er det noen som vet om hennes dåp?Hun skal være et uekte barn og jeg har mistanke om at faren er denne personen i FT-1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I 1801 finner jeg i hele Norge en som heter Anne Marie Albrethsd. av noenlunde rett alder. Hun er 5 år, bor i Drøbak og er datter av artillerist Albreth Sørensen og kona Seline Jakobsd. Henne er det sannsynligvis ikke.Det er mer sannsynligvis at hun finnes i Moss med et annet farsnavn, men med fornavnet Anne(a) Marie(a). Jeg har sett i FT 1801 i Moss, men har ikke funnet noen som peker seg ut. Det kan kanskje finnes spor etter den rette sammenhengen i kirkebøkene. En skal ikke se bort fra at hun er født i ekteskap som resultat av en utenomekteskapelig forbindelse. Mora kunne fortalt dattera at faren var Albrecht Gude. I dag kan vi ikke si hva som er sant. En bør kanskje også leite i FT 1801 for Christiania, Anne Marie bodde jo der i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Takk for søk.Jeg får fortsette å lete etter henne :=)Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket uekte barns dåp i Moss med god margin på begge sider av 1800, og fant ingen ting.Er du sikker på at hun er uekte datter? Jeg ville tro at hun da bare kunne hete Albertsdatter, og ikke bruke farens slektsnavn dersom hun var uekte.Hun sto oppført som 14 år og i Vaterland ved konf. i 1814, men spørsmålet er var hun 14 eller ble hun 14 år? Hun kan jo kanskje ha blitt født som ekte barn i 1801 i Moss.Vaterland, mulige kirker Vår Frelser, Jacob og Grønland, om hun skulle være født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Jeg skal finne utskriften fra kirkeboka hvor det stod at hun var et uekte barn for å sjekke en gang ting. Takk for oppslag i Moss.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Dag Hofsødegård

Anne Marie ble født i Holmestrand. Da hun giftet seg i Oslo Domkirke 24 jun 1836 er hennes alder oppgitt å være 35 år. Det står der at hun er født i Holmestrand. Hennes far er oppgitt å være kjøbmand Albrecht Gudde Moss.Er det noen som har Botne kirkebok 4 tilgjengelig som kan gjøre et søk etter Anne Marie? Født 1800-1801-1802Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gude er jo en Mosseslekt. Lurer på om det står noen slektsbøker på biblioteket her jeg, tror det, men er ikke helt sikker. Det var jo et landsogn og et bysogn i Moss. Kan få tatt en tur på biblioteket og se, men jeg er ikke sikker på om jeg får gjort det før på mandag. I mellomtiden kan vi jo se om det er noen som vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Takk. Jeg har lest i en bok om slekten Gude. Der er det en Albert Gude som døde rundt 1801. Han var da gift, men kan jo ha vært far til Anne Marie siden hun er et uekte barn.Albert er funnet i 1801 se lenke lenger opp. Men var han far til Anne Marie?Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg ser han bodde i kongensgate, det er i dag midt i sentrum. Det som før var Moss bysogn. Skal se litt på biblioteket, senest mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Foreldrene til Anne Marie er trolig kjøpmann Albert Angell Gude og Anna Lucia Lange som i 1801 bor i Moss uten barn. Hans bo gikk konkurs i 1801 og han døde også 13. juni 1801 (33år).Jeg kan ikke se de fikk noen barn i Moss og moren som døde i Akerhus 8.desember 1808 kan ha flyttet fra byen etter mannens død men var fadder for Ulrich Eggerts barn september 1802 i Moss.Albert stammer fra Gudefamilien på farsiden (Just Hermann Gude)og Angellfamilien på morssiden(Ursula Cathrine Angell).Hvis du finner hvor moren døde finner du kansje også Anne Maries fødsel?Mvh Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Var på RA i går å lette, men fant ingen.Oppdaget imidlertid at Anne Marie Gude også fantes i 1875, se LenkeHer står det at hun er født i Kristiania i 1794. Jeg har nå altså informasjon om at hun er født i Moss, Holmestrand og Kristiania.Det er noe som ikke stemmer her.Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg skal nå uansett på biblioteket til uken, så jeg kan jo se etter allikevel. Så har du fått sjekket ut Moss en gang til om ikke annet. Flere øyne som ser osv.. Gir lyd fra med når jeg har vært der. Anne Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Desverre så var det nok ikke noe lykketreff denne gangen. Har sett gjennom fra 1795-1800 i MOss, men altså uten å finne noe. Jeg hadde ikke så lang tid på leseapparatet den dagen. Det er klart jeg kan ta en dag som det er lenger ledig og så se gjennom kb for f.eks Rygge, som jo ligger svært nært til Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tom Askerøi

Jeg er også interessert i denne damens opphav - (og Michael Jensens...).For å vekke denne debatten til live igjen kan opplyses at FS gir 1. ektemann slektsnavnet Wegerslag, mens han finnes som Wegerslev i FT 1801:Lenke(Uten at det ser ut til å hjelpe så meget).Men hvis hun er født midt oppi farens(?) konkurs og død, så kan hun kanskje være døpt senere enn antatt - og alderen ved vielse nr 2 være den nærmest korrekte?Forøvrig er sønnen Peter Jakob Julius døpt i Vestre Aker iflg FS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Aner til Michael Jensen 1. Michael Jensen, sønn av Jens Fredriksen og Maria Hansdatter, ble født i Jan 1807 i Norderhov, Buskerud.(1) Hendelser i hans liv var: * Han ble konfirmert i 1822 i Norderhov Kirke, Norderhov, Buskerud.(2) Michael giftet seg med Anne Marie Gude den 24 Jun 1836 i Oslo Domkirke.(3) Barn i dette ekteskapet var: i. Anton Edvard Mikalsen ble født den 20 Sep 1837 i Vaterland, Oslo,4 ble døpt den 9 Okt 1837 i Oslo Domkirke, døde den 11 Feb 1913 i Sørli, By, Fet, Akershus,(5) 75 år gammel, og ble begravet den 17 Feb 1913 i Fet Kirke, Fet, Akershus. ii. Jensine Albertine Mikalsen ble født den 26 Jan 1843 i Vaterland, Oslo,(6) ble døpt den 17 Apr 1843 i Oslo Domkirke, døde den 19 Des 1844 i Vaterland, Oslo,(7) 1 år gammel, og ble begravet den 24 Des 1844 i Oslo Domkirke. Andre generasjon (Foreldre) 2. Jens Fredriksen, sønn av Fredrik Olsen og Ukjent, ble født omkring 1759 i Norderhov, Buskerud. Hendelser i hans liv var: * Han bodde den 1 Feb 1801 i Elvigen, Nordrehov, Buskerud.(8) Jens giftet seg med Maria Hansdatter. Barn i dette ekteskapet var: i. Hans Jensen ble født omkring 1789 i Norderhov, Buskerud. ii. Torger Jensen ble født omkring 1791 i Norderhov, Buskerud. iii. Mari Jensdatter ble født omkring 1793 i Norderhov, Buskerud. iv. Fredrik Jensen ble født omkring 1795 i Norderhov, Buskerud. v. Ole Jensen ble født omkring 1797 i Norderhov, Buskerud. vi. Marta Jensdatter ble født omkring 1799 i Norderhov, Buskerud. vii. Michael Jensen 3. Maria Hansdatter ble født omk. 1764 i Norderhov, Buskerud. Hendelser i hennes liv var: * Hun bodde den 1 Feb 1801 i Elvigen, Nordrehov, Buskerud.(8) Maria giftet seg med Jens Fredriksen. Tredje generasjon (Besteforeldre) 4. Fredrik Olsen ble født omkring 1737 i Norderhov, Buskerud. Hendelser i hans liv var: * Han bodde den 1 Feb 1801 i Elvigen. Nordrehov, Buskerud.(8)-------------------------------------------------------------------------------- Kilder1. Norderhov Kirkebok 1789-1811,(Mini 6) Kort 4/7, side 26. 2. Norderhov Klokkerbok 1814-1867,(Klok I2) Kort 8/12, side 546, 16. 3. Oslo Domkirke Kirkebok 1828-1842,(Mini 19) Kort 7/17, side xxx, no 60. 4. Oslo Domkirke Kirkebok 1837-1845,(Mini 12) Kort 1/17, side 45, no 334. 5. Fet Klokkerbok 1907-1920,(Klok I8) Kort 6/6, side 150, no 5. 6. Oslo Domkirke Kirkebok 1837-1845,(Mini 12) Kort 7/17, side 393-394, no 76. 7. Oslo Domkirke Kirkebok 1833-1846,(Mini 24) Kort 14/17, side 933, no 206. 8. Folketelling 1801 Nordrehoug, Gård Elvigen, 1032.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Den var kjapp, Dag!1000 takk!Jeg står akkurat klar for en tur på Deichmann for ytterligere sjekk av 'Gude-boken'. Jeg er rimelig sikker på at Anne Marie ikke står der, men har lyst til å sjekke om det f. eks. finnes noen 'artilerist' Albrecht Sørensøn Gude - eller noen annen Albrecht'er som kunne passe (dvs har et yrke som passer med den omflakkende tilværelsen som Anne Marie's oppvekst kan tyde på. (Født i Moss/Holmestrand/Christiania, konfirmert på Akershus, gift (1) i Holmestrand...))Jeg tror egentlig ikke så mye på Albert Angell Gude som faren - han er FOR 'kjent' og utredet. Og hun visste nok forskjell på Albrecht og Albert, skulle jeg tro (skjønt når hun ikke vet hvor og når hun er født...)Men nå stikker jeg, så får vi se om jeg kommer opp med noen brukbare forslag...Men igjen: 1000 takk for hjelpen med Michael - hadde aldri trodd at han skulle være lettest av de to).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Tilbake fra Deichmann - litt lang i fjeset. I hele slektsboken var det bare 1 Albrecht (og han var alt for ung til å være hennes far) og kun 1 Albert (han som vi har nevnt og som iflg boka ikke hadde noen barn. Og overhodet ingen Søren, verken som kunne vært hennes bestefar eller noen andre. Så der er vi like langt. Vi må tydeligvis finne dåpen. Og moren.Nei jeg nedstammer ikke fra Anne Marie - det er under søk etter anene til en god venn jeg har 'kommet over' damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

FS, VRI: Her står det at Anne Marie var 57 år da hun giftet seg 10/6 1855 Vor Frelsers krk., Kra med Johan Monsen (33 år). Det står også at faren hennes het Albrecht Gude.Jeg synes det ser ut som om Anne Marie er født før enn antatt. Kanskje hun er født omkring 1794-99.Ble det noen gang sjekket om hun ble født i Holmestrand ?Albret Gude i Moss, når ble han gift ? Antagelig fikk han vel Anne Marie før ekteskapet, og hun vil vel ikke stå oppført som barn av ham ved evt. skifte siden hun var uekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Dag Hofsødegård

Jeg har nå sett etter dåpen til Anne Marie/Anne Maria i tidsrommet 1794-1802 i følgende kirkebøker:Botne, Ministerialbok nr. 3 /1 (1792-1844), Kronologisk liste, side 14-55 Holmestrand i Botne, Ministerialbok nr. 3 /2 (1799-1819), Kronologisk liste, side 158-169 Moss, Ministerialbok nr. I 4 (1784-1808), side 96-166 Moss, Ministerialbok nr. I 4 (1784-1808), side 303-313 Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), side 82-136 Kristiania tukthus, Ministerialbok nr. 1 (1758-1828), side 220-225 Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 5 (1787-1806), side 312-521 Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), side 75-165 Oslo hospital, Ministerialbok nr. 1 (1734-1818), side 84-89 Oslo hospital, Ministerialbok nr. 1 (1734-1818), side 272-281Uten å finne henne. Jeg har da setter uekte barn, og sett på hva faren het.Mvh DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.