Gå til innhold
Arkivverket

[#13557] Synnøve Monsdtr. Bjerkeland , 1835 på Lille Solheim , Aarstad v/Bergen


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 30.06.1835 fikk Synnøve en sønn utenom ekteskap med Thrond Larsen Askevold , Lille Solheim.Sønnen ble døpt Thrond Throndsen.Men hvem var denne Synnøve Monsdatter Bjerkeland , og hvor kom hun fra? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at gårdsnavnet finnes i Indre Holmedal , Sogn og Fjordane , samt Hamre og Lindås i Hordaland.Under utflyttede i Fylkesarkivet Sogn og Fjordane finner jeg følgende.I 1825 flyttet tjenestepiken Synneve Monsdatter Tyvevig fra Eivindvik til Kvamsdal i Lindås.Under merknader står det at hun var født på Bjerkeland i Lindås.Er det noen som har tilgang til kilder vedrørende Bjerke/Birkeland i Lindås/Hamre , og som kan sjekke om det ble født en Synnøve Monsdatter der trolig mellom 1800-1816? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har funnet frem noen alternativer fra Familysearch, men er du heldig så er denne Synneva den rette som bor sammen med sine foreldre på gården Biørkeland i Lindås i 1801. Hun er i såfall 2 år gammel, og antakelig den som er født i mai 1799. Se Lenke-----IGI FamilysearchSONNEVE MONSENChristening: 12 MAY 1799 Lindaas, Hordaland,Father: MONS JONSEn,Mother: BRITHE MONSDR-----Kanskje en liten skrivefeil i morens etternavn? Kan det være de samme?SYNNEVE MONSENChristening: 28 MAR 1793 Lindaas, Hordaland,Father: MONS JONSEN,Mother: BRITHA JOHANNISDR-----Synneve MonsenBirth: 04 AUG 1783 Lindaas, Hordaland, NorwayFather: Mons Olsen,Mother: Gjertrud Johannesen-----SYNNEVE MONSENChristening: 16 FEB 1800 Lindaas, Hordaland,Father: MONS ANDERSEN,Mother: SIDSELE MONSDR-----SYNNEVE MONSENChristening: 07 OCT 1805 Lindaas, Hordaland,Father: MONS NIELSEN,Mother: MAGDELI NIELSDR-----SYNNEV MONSENChristening: 05 AUG 1810 Lindaas, Hordaland,Father: MONS SIURSEN,Mother: SIGRI ARNESDR-----SYNNEVE MONSENChristening: 21 APR 1815 Lindaas, Hordaland,Father: MONS OLSEN,Mother: ANNA HELGESENDTR.-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Rune, du er jo mykje på SAB. Eg trur det ville vore lurt å saumfare dei skiftene som finst for Nordhordland som gjeld 'Mons' på gardane 'Birkeland'. Der er opptil fleire i registeret. Elles trur eg ikkje denne jenta var fødd for 1800, men ein skal aldri si aldri. Dog er 35 år svært høgt som debutalder - sjølv om barnefaren var soldat.Eg skal halde eit vake auge med saka, sidan ho fødde på Lille Solheim i Årstad. Ho tente nok der - eller kjende nokre som budde der, men han var der nok ikkje.Veit du forresten noko om korleis det gjekk med sonen Tron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Nina.Den Synnøve som befinner seg på gården Biørkeland i Lindås 1801 ble døpt den 12.05.1799 ifølge døpte i Lindås her på Digitalarkivet.Det er den samme som du fant på Familysearch.Så langt kanskje det heteste alternativet.Da var hun riktignok ugift og 36år da hun fikk sin sønn , men det kan nok passe med det jeg fant i Fylkesarkivets database over utflyttede i Sogn og Fjordane.Hun har vel da tatt tjeneste på Kvamsdal for siden å havne som tjenestejente på Lille Solheim , Årstad.Dersom noen har bygdebok for Lindås som omhandler Bjørkeland , skulle det vært interessant å høre hva som står der om familien. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Bjørn. Ja , jeg skal nok se litt nørmere på dette.Men jeg ser ikke bort fra at det er den samme Synnøve Monsdatter som er omtalt i utflytterlistene.Sønnen Thrond Throndsen giftet seg i Fana 29.04.1864 med Anne Fredriksdatter , Minde af Nyhaugen 20.11.1834-28.02.1876, datter av Fredrik Olsen,Tøshaugen og Anne Larsdtr. Hope i Fana.Thrond døde 12.02.1884 , jeg tror det var på Minde.De fikk bl.a. datteren Synnøve Agathe Throndsdtr. f.22.01.1873.Faren til Thrond , Thrond Larsen Askevold giftet seg trolig i 1834 men enken Brithe Mikkeldtr. Ø. Mjelde , Haus.Men i bygdeboka for Askvold står det at han døde i Nordland.Der finner jeg i 1865 en Trond Larsen med fødested Askevold med familie.Men der står han oppført som 42 år.Dersom det er samme mann må det være feil , for han ble født i 1810 på gården Askevold i Askvoll. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du skal ikkje tru alt som står i bygdeboka for Askvoll, for der står det mykje rart!Men eg finn ikkje Synnøve att i kjeldene som død. Har du funne henne som det eller anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Bjørn. Nei ,jeg må tilstå at jeg nettopp har begynt forsøket på å spore henne opp.Det var litt enklere å følge Thrond Larsen's aner bakover i tid.Har du vært borti dette folket tidligere , eller er det din interesse for Årstad-området som våknet ?Jeg tenkte jeg skulle prøve å fastslå hvor hun kom fra , for å se hva jeg kunne finne ut om henne der.Jeg er enig i at den Synnøve vi har funnet kan virke noe godt voksen , men så langt er hun mistenkte nr. 1.Ser forøvrig at foreldrene hennes døpte en med samme navn ett par år tidligere.Kanskje er der en født senere også. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, eg kjenner ikkje dette folket frå før. Einaste grunnen til at eg reagerte, var at ho fødde i Årstad. Eg har dei i registeret, men det er jo frå kyrkjeboka. Med tid og stunder har eg jo håp om å få noko meir ut av det. Men sidan dei berre får dette eine barnet i Årstad, hamner dei nok tillike med fleire i Askøy, som 'mellombels' buande der, utan at eg leiter vidare på dei. Men finn du meir om dei, er eg sjølvsagt interessert.Like fullt vil eg fylgje saka - som ihuga granskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1865 finner jeg bare to kandidater som passer.Den ene er i Bergen og er 62år gammel, men hun har fødested Haus.Den andre er gift i Ladvig i Sogn og Fjordane , sdkal være født i prestegjeldet , er gift og har bl.a. en sønn på 33år.Trolig er den Synnøve Monsdtr. jeg ser etter død før 1865.Har så langt ikke funnet noen klare kandidater.Kanskje jeg skal prøve å finne ut hvor sønnen ble konfirmert.Vet noen om der er bygdebok som dekker gården Bjerke/Bjørkland på Lindås ? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Tor. Den lenken var interessant og nyttig.Her kan det se ut som om gården Birke/Bjørkeland lå i Austevoll.Jeg får sjekke om der er bygdebok tilgjengelig. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sjå på denne her, du; den må vere frå 1837, vigde i Fana:2213 Ungkarl Niels Maarsen Fiøsangerhøi Fød i Fiøsangerhøi, nu paa Lille Solem Qvindemenneske Synneve Monsdtr Qvamsdal Qvamsdal af Sandnæs Sogn 39 38 Forpagter Maar Nielsen Fiøsangerhøi Afg. Gaardmand Mons Joensen Qvamsdal.'Qvindemenneske' vart vel nytta om ei kvinne som hadde hatt eit barn utanfor ekteskap. I alle høve ei som presten ikkje såg opp til. Kan det vere din Synnøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette må vere ho som er nemnd på Bjørkeland i Sandnes sokn i Lindås som 2 år gamal i 1801. Foreldra kan jo ha flytta til 'nabogarden' Kvamsdal etter 1801. Dette er noverande Masfjorden kommune, om eg ikkje tek feil. I så fall er der både gamle og nye bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Bjørn. Jeg tror du traff blink.Som nevt fant jeg under utflyttede fra Sogn og Fjordane , en Synnøve Monsdatter , Tyvevig i Eivindvig som var født på Bjørkedal.Hun flyttet i 1825 tilbake til Kvamsdal i Lindås.Dette må være samme jenta.Dermed er det nok den Synnøve Monsdatter som ble døpt 12.05.1799 fra Biørkeland i Lindås , med foreldre Mons Johnsen og Brita Johannesdatter.Foreldrene hadde nok flyttet til Kvamsdal. Dette var den bekreftelsen jeg trengte. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No lyt vi ha klårt for oss at vi snakkar om noverande Masfjorden, ikkje Lindås. Og Birkeland ligg rett oppom Kvamsdalsvatnet. I dag finn eg ingen gard som heiter Kvamsdal i kartboka, men den låg nok om lag der Ynnesdalsvegen tek opp frå vatnet, vil eg tru. Og rett oppi bakka der, ligg òg Birkeland.Du får sjå etter i Masfjordboka. Den gamle utgåva står på SAB, den nye har dei kan hende på Bergen off. Bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Bjørn.Det er ikke alltid greit å holde styr på hva som er hvor.Men jeg fant henne døpt i Lindås , så Birkeland lå vel i Lindås på den tiden.Men da vet jeg hvor jeg skal se etter familien når jeg kommer meg innom Statsarkivet igjen. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har elles funne ut kor 'Tyvevig' var. Den garden låg mellom Dingja og Navdal (nord om Mjånes), lokalt kalla Tjuvvikja. I dag er garden fråflytta og berre nytta som sumarbustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Bjørn.Jeg tror forøvrig det kan være denne Niels Maarsen som dør 25.08.1840 på Gyldenpris.Han var 43år gammel.Dessuten døpte Niels og Synnøve en sønn Johannes Andreas 18.05.1837 , samme dag som de ble gift.ikke rart presten ikke hadde særlig høye tanker om henne.Har forøvrig ikke funnet Synnøve død forløpig.God natt og takk for idag/gårRune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.