Gå til innhold
Arkivverket

[#13559] Ole Embretsen Brenden/Lilleskjulstad fra Elverum


Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Min tipp-tippoldefar het Ole Embretsen (lokal form for Engebretsen) og var husmann på plassene Brenden og Lilleskjulstad i Hernes (Elverum kommune). Han ble gift med Ragnhild Kristensdatter Finstad, f. 1/8 1779. Begge ble forholdsvis gamle; Ole døde 14/4 1865 og Ragnhild døde 30/12 1869.Imidlertid har jeg ikke funnet ut sikkert hvor Ole egentlig var fra. I kirkeboka for Elverum er det to Ole Embretsen i passende alder, og min tipp-tipp må være en av disse to - spørsmålet er bare hvilken.Den ene (og mest sannsynlige, såvidt jeg kan se) er døpt 14/12 1777 som sønn av Embret Olsen Styggberget, den andre er døpt 31/1 1779 som sønn av Embret Olsen Tuven (Tuven ligger i Heradsbygda, men det er selvfølgelig ikke umulig at han kan ha gjort hernesing av seg senere...)Vet noen noe mer om dette? Er det f.eks. noen som har hatt sjansen til å se i de to nye, lenge etterlengtede bindene av bygdeboka? Selv om Styggberget ikke dekkes av de nye bindene, skulle både Brenden (Brenna) og Lilleskjulstad være dekket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

De nye bøkene for Hernes sier ingenting om Oles foreldre. Oles dødsår nevnt som død før 1865. Tyder på at det ikke er lagt ned mye arbeid for å finne ut av det.Du kan jo se om du finner en vielse på den andre Ole Embretsen - det kan være ei hjelp til å skille dem fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Den andre Ole kan utelukkes. Hans far kjøpte i 1783 Søndre Houm i Heradsbygda. Ole døde der i 1795 (bgr. 22.10.1795), 17 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.