Gå til innhold
Arkivverket

[#13561] Christian Heffermehl og Elsa Marie Larsen,Strømsøe


Gjest Helmin Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Helmin Kvennodd

Hei! er det noen som kjenner til disse to, de døbte min forfar,Johan Hendrich Christiansen,16/7-1812 i Strømsøe(drammen), jeg fant en Christian Heffermehl i Bergen (DA 1801).Han kan passe på alder, men kanskje noen der ute har vært borte i noen av disse. mvh. helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johannes Heffermehl kom til Bergen med kone Catharina Elisabeth Meyer og barn som korporal under Pionerbataljonen fra København midt på 1770-tallet. De ble stående som garnisonskompani på Bergenhus under ledelse av oberstløytnant Friderich Anthon Weinigell.Christian var født i Bergen: LenkeDen eldste sønnen Hans Henrich Heffermehl oppgav å være født i Holstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Til Yngve.. Hjertelig takk for det flotte svaret,jeg var ikke klar over at de var tyske, nå hvet jeg hvor jeg skal lete videre. Igjen takk. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Einar Lillebye

Hei! Christian Heffermehl og Else Marie Larsen var mine tipp-tipp oldeforeldre. Christian Thomas Mathias ble født i Bergen 10.01.1785 som yngste barn av Johannes Heffermehl (1733-1789)og Catharina Elisabeth Weby Didericht (etter mine kilder) (1738-1792). Christian ble altså tidlig foreldreløs og vokste opp hos smedmester Niels Finwald der han gikk i lære. Flyttet etterhvert til Drammen der han etablerte smie og giftet seg 10.10.1811 i Haug kirke (Hokksund) med Else Maria Halvorsdatter, f. 1792 i Hokksund, datter av Halvor Larssen og Ragnhild Andersdatter. Deres eldste barn var Johan Henrich, født 15.04.1812. Den nest eldste sønnen var min tippoldefar Lars Heffermehl, f 1818, som startet Norges sannynligvis første karroserifabrikk for hestevogner og biler her i landet (overtatt av min oldefar). Christian døde før 1865, mens Else er å finne i folketellongen for 1865, ca 75 år gammel.Beste hilsner,Einar Lillebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

PS Jeg har hatt endel kontakt med Bjarne Rocher (også en etterkommer etter Johannes Heffermehl) i Tyskland om Johannes' opprinnelse. Det er flere teorier, men han tror Johannes ble født i Grebenau i Hessen (det finnes en Johannes Heffermehl født her 17.12.1732, sønn av en Johannes Heffermehl og en Anne Elisabeth) og skal granske dette mer nøye med en som har tilgang til og arbeider med kirkebøkene i Grebenau. Johannes' eldste barn (så vidt jeg har registrert er født i 1768 og døpt i Akershus slottskirke. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

PS2: Else Maria var datter av gårdbruker Halvor Larssen Horgen og hustru Berthe (!) Andersdatter, begge født 1754. DS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Til Einar Lillebye.Halvor Larssen og Berthe Andersdatter er mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre gjennom deres datter Inger f. 1793. Kunne vi utveksle info? Min mail er annelillbjerke@hotmail.com.Det er en liten ting jeg ikke forstår på morgenkvisten: I innlegg (4) står det at Else Maria Halvorsdatter f. 1792 i Hokksund er datter er Halvor Larssen og Ragnhild Andersdatter. En liten glipp? Ettepå skriver du Berthe Andersdatter som er den info jeg også har.Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Hei! Mitt uttropstegn markerer at Birthe er riktig, Ragnhild feil. Selvfølgelig kan vi utveksle info; det er jo meningen med dette!! Jeg har forresten mye slekt i Eiker på min mors side. Gå inn på min hjemmeside: www.slektsforskning.no og finne fram anetavler for min mormor. Der vil finne mye Eiker-navn, men det som står pr idag er ikke helt oppdatert. Skal sende deg den informasjonen jeg har om Halvor + Birthe; så håper jeg du gjør det samme?Beste hilsner,Einar Lillebye (einar@lillebye.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.