Gå til innhold
Arkivverket

[#13566] Hva heter sorenskriver på svensk


Gjest Hanne Heiberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

Häradshövding er nok det riktige -- personen som innehar embetet som tilsvarer sorenskriver i en svensk dombok jeg har, kalles häradshövding.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Kan ni möjligen berätta vilka uppgifter en 'sorenskriver' hade. Var han den som ledde tingsförhandlingarna? Var han den som skrev domboken? Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Ja ! Sorenskriveren hadde blant annet disse oppgavene.Jeg siterer fra 'Ordbok for slektsforskere', av Terje A. Tetmo: -Sorenskriveri- :En rettskrets opprettet 1591, bestående av et eller et par tinglag, som omfattet flere herreder*, administrert av sorenskriveren som øverste dommer.*Min kommentar til -herreder-:Fra 1837, går jeg ut fra.Forøvrig, var vel det opprinnelige navnet 'Svorenskriver', av edsvoren. Når -v- en forsvant fra 'Svorenskriveren', er det sikkert noen andre som kan gi svar påMvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tack för upplysningen. Det svenska rättsystemets utvecklings ser ut som följer: Under senmedeltid hade häradena i Sverige bl a en juridisk funktion. Tinget leddes av en lagman eller häradshövding. När vi kommer in på 1600-talet fungerar fortfarande häradshövdingen som tingets ordförande. En förändring har dock skett; genom att ämbetet bland annat genom del i de utdömda böterna gav goda inkomster var det attraktivt för samhällets toppar. Det var inte längre män från bygden som blev häradshövdingar, utan ämbetet kom att rekryteras av rikets högadel och höga jurister. De geografiska avstånden gjorde dock att de kom att tjänstgöra mycket sällan. Ofta sände de vikarier, så kallade lagförare eller lagläsare, juridiskt kunniga tjänstemän av lägre rang. Sett utifrån denna redogörelse blir frågan: Finns det en liknande utveckling i Norge som gör att man kan se om benämningen sorenskriver går att översätta. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Etter din beskrivelse kommer lagförare nært opptil sorenskriveren. En sorenskriver eller også bare skriver (jfr. ordet Skrivergard)bodde i det fogderiet han gjorde tjeneste, og satt ikke et sted langt unna og administrerte. Han var med når tinget ble holdt på de forskjellige steder og førte sakene i protokoller og fungerte som dommer sammen med valgte lagrettemenn fra bondestanden. Slik var det fra ca. 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Kan väl bara tillägga till min tidigare redogörelse att lagläsare är den benämning som jag oftast sett på dessa tjänsteinnehavare under 1600-talet och i domböcker gällande Götaland. För att komplicera förhållandet ytterligare kan nämnas att det i Sverige fanns en befattning som kallades häradsskrivare. Nämner detta då ordet skrivare är med. För dennes tjänst redogörs här http://www.nog.nu/kallor.html#fogde Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heiberg

Hei, alle samme- og takk for nyttige innspill! Jeg er på jakt etter Sorenskriver Ivar Tillander som bodde i Gøteborg. Kanskje du, Olle Elm vet hvor jeg skal henvende meg? Har forsøkt å finne leads på nettet, men har ikke lyktes å finne noe om sorenskrivere i Gøteborg i perioden 1910 - 1950. Alle tips mottas med takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Hanne, OK - det rör sig alltså om 1900-tal ;o)Föreslår att Du går till Anbytarforum http://genealogi.aland.net/discus/ och under Göteborg eller liknande frågar efter häradshövding Ivar Tillander i Göteborg under tidsperioden. Sannolikt finns han - om han existerar - med i någon publikation. Är själv inte kunnig i Göteborgs genealogi även om jag har mitt kontor på Kungsgatan i samma stad ;o) Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.