Gå til innhold
Arkivverket

[#13568] Hans Syversen Toverud (eller Floberg), Åsnes i Hedmark


Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg leter etter forfedrene til Hans Syversen Toverud (en stund bosatt på Floberg), f. i Åsnes i 1797 og død 8/12 1871. Han ble gift i 1821 med Olea Pedersdtr. Huslegården (1798-1884).Faren skal ha vært en Syver Hansen, men problemet er at det er to å velge mellom.De to er Syver Hansen Isaksætre (29 år i 1801), gift med Helene Andersdtr. (38 år i 1801), og Syver Hansen Melby (26 år i 1801), gift med Marte Olsdtr. (38 år i 1801). Vet noen hvilken av dem som er den rette?Kirkeboka for Åsnes på den tida er ført strengt kronologisk (altså ikke med egne seksjoner for dåp, konfirmasjon, vielser osv.), noe som gjør sammen med dårlig kvalitet på Riksarkivets mikrofilmkopi gjør det tungvint å finne fram i den. Bygdeboka for Åsnes er av eldre dato og ikke særlig hjelpsom når det gjelder familiene på små plasser og bruk. Men hvis noen har opplysninger om disse plassene og slektene på dem, ville jeg være veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg er nok litt uenig når det gjelder kirkeboka. Den er grei å finne fram i. Her er det ikke kirkeboka som er problemet, men som du nevner - det å skille disse to fra hverandre.Jeg finner bare en av dem døpt i Hof - Hans Syversen døpt 11.09.1795 av foreldre Syver Hansen og Helene Andersdatter Flissundet. Samme Hans blir konfirmert i 1810, også da på Flissundet. Finner ikke den andre Hans som konfirmert, men konfirmantlistene er ufullstendige på denne tida, så en bør ikke trekke slutninger ut fra det.Hva med faddere til barn av Hans - kan de være til hjelp? De bør ses nærmere på.Ser Hans er 25 år ved vielse 1821. Han skulle vært noe eldre, men dette er alder oppgitt ved forlovelse. Høsten 1820 skulle Hans f. 1795 være 25 år, så han var vel fylt 25 år ved forlovelsen. Det passer bra. Den andre Hans er noe yngre.Ser Hans får ei datter Martea. Det peker da i retning av den andre Hans som har ei mor Marte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.