Gå til innhold
Arkivverket

[#13571] Hva betyr 'Fourage'?


Gjest Christian Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Haugland

I folketellingen 1865 i Årdal finner jeg min forfar Knud Halvorsen Hæreid. Det står at han 'leier og kjøber Fourage'. Jeg har funnet ut at 'furasje' er et uttrykk av militær opprinnelse, og betyr fôr til hester.Kan dette bety at Knut drev med hestehandel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vil tro han heller kjøpte fôr for salg til det militære eller andre. Drev han som hestehandler, ville han vel også være omtalt som det.Er det han vi finner som Knud Halvorsen, født 1824, på Hæreid i Årdal i 1875, og gift med Ingeri Ovesdatter, var han på det tidspunktet 'Smed, Husmand med Jord', hadde to kyr og en kalv, seks geiter og et svin, men ingen hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Haugland

Takk for hjelpen.Det er han, ja. Han omtales som smed også i 1865, senere som snekker. Jeg syntes det var rart at det det stod 'leier' hvis det var fôr han drev med.Kommer folketellingen 1875 snart på nettet, siden du fant dette så raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg fant det så raskt fordi vi har et utmerket register til 1875-tellingen, og Knud Halvorsen holdt seg i ro.Det har pågått en diskusjon om registrering av 1875-tellingen under brukerforumet, og mange synes sterkt interessert i å få den registrert. Men det er en svær jobb, det gjenstår rundt 30 årsverk om vi ser landet under ett.Ved hjelp av det edb-registeret som finnes kunen man koble en skannet utgave på gards- og bruksnavnsnivå til databasen, og folk ville kunne slå opp nesten like raskt på nettet som i en gjennomregistrert base. Det ville ha kostet en brøkdel, og kunne ha vært på plass på ganske kort tid, om vi hadde hatt pengene til den mikrofilmskanneren vi var lovet i 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det et klart at han måtte kjøpe for/fourage når han hadde husdyr og ikke jord. Det står jo i tellinga. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg sitter med en kopi av Føderaadskontrakt for min tippoldemor Karen Kirstina Andersdatter Bergstuen. Hun fikk kårkontrakt under en husmannsplass på Årgård på Namdalseid, N.-T. i 1877. I ei linje der står det: 4. Røgt og Fourage til 1 - en - Sau.I en Føderaadskontrakt fra 1866 er samme uttrykket brukt, men skrevet litt annerledes: 4. Røgt og Forage til 2 - to - Smaafe, som passes af Pladsens Bruger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

En digresjon: Ordet fourage, eller furasje i moderne skriveform, brukes fortsatt. Her i Oslo finnes det et firma som heter Olaf Gjesti Furasjeforretning, beliggende midt i byen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Iflg Norsk historisk leksikon er ordet fouragere et militært uttrykk som betyr å skaffe fòr, særlig til hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.