Gå til innhold
Arkivverket

[#13576] Bygde/ættebok for Lille-Elvdal i Hedmark finnes det ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om det finnes bygdebøker for nevnte område som omtaler gården Øidalen.I følge 1900 tellingen hadde den gårdsnr. 25 og bruksnr.3.Jeg er spesielt interessert i familien Henrik Larsen , 47 år i 1865 , hans hustru Sigrid Olsdtr. 46 år og deres barn.I særdeleshet er jeg interessert i sønnen Otto Henriksen som var 5år i 1865 og hans skjebne.Er der noen som har tilgang til utflyttede fra Lille-Elvdal og som kan fortelle meg hvor Otto dro ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

For å få bedre respons er det sikkert en fordel å bruke det navnet bygda i dag er kjent under: Alvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar.Jo , jeg kunne selvsagt brukt den betegnelsen. Men jeg antar at de som har drevet og tusket litt i dette faget , har kjennskap til at det tidligere het Lille-Elvdal.Men skulle responsen utebli , så får jeg heller lage et nytt innlegg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Hei, Rune! Du finner garden Øydalen i 'ALVDAL, EI BYGDEGOK, BIND 2, DEL 2' av Einar Steimoeggen s. 503. Der går det fram at Henrik Otto Henriksen, f. 1861 reiste til Amerika. 3 andre søsken for også same vegen. Hvor de havnet der vet jeg desverre ikke noe om. Ottos mor Sigrid Olsd. kom frå Hogstadbakken i nabobygda Tylldalen. Jeg har noen av forfedrene hennes i anetavla mi.Mvh Tore Øverby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Tore.Dette var interessant.Du har ikke flere opplysninger vedrørende de som dro til Amerika?.Var han døpt Henrik Otto Henriksen?Hvem dro sammen med ham? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Hei Rune!Jeg vet nok ikke noe særlig mer om Amerika-farerne, heller ikke noe om eventuelt reisefølge. Fødselsdato på dem står i bygdeboka:Lars, f 1843. Ingrid, f 1849. Lars, f 1858. Henrik Otto, f.1861. Jeg har ingen grunn til å mene at han skulle være døpt Henriksen, men han står med to fornamn i bygdeboka.Jeg glemte å nemne at også Henrik Larssen var f. i Tylldalen; på Nordsu Eggen. Han var lærer og klokker i Alvdal. Eldste barnet, Lars nr. 1, skal være f. i Tylldalen, de andre i Alvdal.Fire andre barn busatte seg i Alvdal.Dersom du ikke får noe bedre 'napp', skal jeg prøve å kontakte noen nolevende etterkommere. Det må vel være noen som vet mere enn jeg--.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Hei Rune. Har du sett blant emigranter fra Oslo, der finnes Ingrid Henriksen, reisedato 4.10.1878, 29 år, pige, bopel L. Elvedalen, bestemmelsessted Menomonee Wisc. Lars Henriksen, reisedato 25.1.1884, 38 år, bopel Tyldalen, bestemmelsessted Wilson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Hei Rune!Ved FT for Tynset 1865 var Lars Henriksen, 23år og f. i Tylldalen registrert som fostersønn hos sin onkel på Hogstadbakken. Broren Gurin, f. i Lilleelvdalen, 19 år, var tjenestekarl same sted.LenkeTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Hokstad Steivang

Hei Rune, For et par år siden var jeg i kontakt med Ottos oldebarn i USA. Jeg har fortsatt emailadressen hennes. Send meg en mail, så skal du få flere opplysninger. Min adresse er: steivang@online.no Ellers har historielaget for Alvdal og Folldal en oversikt over utvandrede alvdøler. http://home.online.no/~steivang/Emigranter.htm Linkene til Digitalarkivet som finnes på denne siden har jeg ikke rukket å oppdatere enda... men det kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til dere alle for mye flott informasjon.Til Torill, jeg sender en mail til deg for nærmere opplysninger. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.