Gå til innhold
Arkivverket

[#13583] Våler , Rud eller Vestre Eid, Tore Olsen f. 1738


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

HeiJeg etterforsker Tore Olsen f. 1738 gift med Berte Olsdatter. Denne Tores far skulle være Ole Jonsen som jeg kun finner med bryllupdato 1737 med Gunnhild Olsdatter.Vet noen om Tores far Ole var fra Våler. Hans hustru er oppført med fødested Vestre Eid ( fam. search) og jeg har Rud i Våler som mulighet. Har noen noen oversikt over dette. ??Forøvrig lurer jeg på om det er satt opp ættetavler fra Våler,Hof og Åsnes noen gang i bygdebøker ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Blir litt forvirret av det du skriver. Når du har funnet vielsen 1737, må du samtidig ha funnet at Ole Jonsen blir oppgitt med Knausen (Knøsen) som bosted? Regner derfor med han må være den sønnen Ole som Jon Knausen får døpt 1709.For Våler er det bygdebok med gardshistorie, men lite slektshistorie.Får Hof er det bra bygdebøker med slektshistorie. For Åsnes bygdebok i to bind med en del slektshistorie. En del stoff, men litt springende og ufullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Beklager mitt noe tilsynelatene forvirrede innlegg. Det skyldes at jeg låner bygdebøker og kirkebøker på biblioteket og finner ofte ut i etterkant at jeg ikke har notert flittig nok ved forrige innlån. Mange referanser til bygdebøker som man akkurat da ikke har inne gjør at ting tar tid og det ofte er fristende og legge ut spørsmål til andre som muligens har opplysningene til hende.Med hensyn til Jon Knausen har vel hans forfedre vært veldig virile. Etter Våler bygdebok hevdes at Jon Toresen Knsusen som byttet til seg Mellom Knausen i 1684 var sønn av gamle Tore Knausen opgitt født ca 1585. Jon Knausen skal ha vært født i 1660 og således må hans far ha vært 75 år ved barnets fødsel. Nå skal riktignok gamle Tore vært gift mange ganger men likevel....I et sånt tilfelle skulle man igjen hatt Våler Bygdebok i hendene for å sjekke ut om man har hoppet over noen ledd. Jeg har ikke fått sett hva som finnes av kirkebøker for denne perioden for å få sikre verifikasjoner.Setter pris på inspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kirkebøkene begynner først 1701.Jeg burde være forsiktig med å si ting for sikkert, men så langt har jeg ved hjelp av tingboka fått verifisert det som står i Våler bygdebok.Jon er sønn av Tore Jonsen Knausen f. ca. 1584 og død ca. 1675. Mor til Jon er ei Kari Olsdatter fra Tåråsen f. ca. 1630 på Tåråsen, søster av Torstein Olsen på Tåråsen. Ekteskapet med Kari er ikke Tores første ekteskap, men minst det andre.Jon Toresen var gift med Rønnaug Knutsdatter f. ca. 1665 på Jerdrum.Å få mer detaljer på disse krever en del arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Takk ArildHer var det litt av noen aldersforskjeller. Var dette vanlig på denne tiden så ekstremt ....- Tores kone Kari er 46 år yngre !!!! Hun er fertil først 16 år senere. Da er Tore over 60 !! Jon fødes i 1660 da er Tore 76 !!Var det rart jeg undrest på om det manglet et ledd. Forekom dette ofte. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Slike aldersforskjeller var nok ikke vanlig, men i dette tilfellet ser det ut til å stemme.Jeg skriver Tåråsen. I dag vanligst skrevet Tøråsen, men gammel skrivemåte ofte Toraasen ved siden av Tøraasen. Uttalen er Tåråsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.