Gå til innhold
Arkivverket

[#13588] Ole Sivertsen Grosberg fra Nordre-Fron


Gjest Olav Leiknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Leiknes

Min tippoldefar Ole Sivertsen Grasberg ev. Grosberg født22.06.1823. Det er oppgitt at han kom fra Nordre-Fron Kvikne. Han kjøpte et småbruk på Hemnskjel i ytre Trøndelag og tok navnet Leiknes etter navnet på garden. Er det noen som kan hjelpe meg å finne hans forferdre i Nord-Fron. mvh. Olav Leiknes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

En Ole Sivertsen er døpt 29.6.1823 i Kvikne i Fron (Family Search). Foreldrene er Syver Knudsen og Kari Andersdatter. Finner ikke igen disse navnene i folketellinga for 1801.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Leiknes

Takk for svar. Det var fint at han ble funnet, jeg lurer på om han kunne ha søsken og om ev. etternavnet Grosberg ble brukt i senere gen? Kan heller ikke finne noen som passet i folketellinga 1801. Kan det være etterkommere av Syver og Kari som lever i Fron i dag? mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det nærmeste jeg kommer, er Ole født 22.05.1823, døpt 29.06.1823 i Kvikne kirke i Fron prestegjeld. (Mulig presten har surra med mai og juni...)Foreldre: Syver Knutsen og Kari Andersdtr. Hagen, husfolk under Grosberg.For å finne ut mer om foreldrene, kreves det mer leting i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jo, jeg tror Ole må ha hatt søsken, for han er ikke oppkalt etter hverken farfar eller morfar, så da hadde han nok eldre brødre som ble døpt iht oppkallingstradisjonen. Men som sagt; det kreves en del leting bakover for å finne disse brødrene, og således peile inn foreldrenes vielse som forhåpentligvis fant sted før 1799, og som kanskje kan gi opplysninger om foreldrene. Kirkebøkene for Fron går ikke lenger bakover enn til 1799, de eldste bøkene gikk med i en brann på prestegården i 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Leiknes

Jeg takker så mye for hjelpa. Det blir vel kanskje litt vanskelig å finne ut noe videre her. Kanskje det kan dukke opp ett eller annet? mvh. Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I utgangspunktet kunne det se ut til at Ole var foreldrenes førstefødte, og på ham har du fått fødselsdata tidligere. Merk at samtlige søsken nevnt nedenfor, i likhet med Ole var født på Grosberghagen og døpte i Kvikne kirke i Fron (senere Nord-Fron):Nr. 2 var Eli f. 05.06.1826, døpt 02.07.1826. Eli fikk ei datter Marit (Marit iflg kb, Mari i ft-1865) utenfor ekteskap født 02.09.1852, døpt i Kvikne kirke 10.10.1852 med ungkar Iver Olsen Harildstad-eie. Ved denne dåpsinnførselen i kb er Eli hjemfestet til Kildeberget som også var en husmannsplass under Grosberg. Det ble senere giftemål mellom Eli og Iver, hvilket skjedde i Kvikne kirke 09.11.1855, og brudeparet er innført som ungkar Iver Olsen Kjyrugjeldhaugen, 28, far; Ole Amundsen, og pike Eli Syversdtr. Grosberghagen 29, far; Syver Andersen (!) Det er nærliggende å tro at presten har gått i surr med patronymet til Syver, for det var ingen Syver Andersen med en datter Eli på den tiden i Grosberghagen. I alle fall; flere barn fulgte på etter hvert: Kari f. 1856, Simen f. 1860, Ole f. 1863 og Rønnaug f. 1867. Navn og fødselsår er hentet fra ft-1865 og -1875. Da bodde Eli og Iver med barna i nordre Barrusten i Nord-Fron.Nr. 3 var Jacob f. 08.11.1829, døpt 25.12.1829. Jacob fikk en sønn Ole utenfor ekteskap født 20.03.1851, døpt 18.04.1851 i Kvikne kirke, med pike Marit Olsdtr. Haugen under Harildstad nordre. Ole var begge kjønns 1. leiermål. Året etter fikk Jacob en datter Rønnaug utenfor ekteskap født 12.09.1852, døpt i Kvikne kirke 10.10.1852 med pike Sigrid Olsdtr. Åsen under Harildstad nedre. Rønnaug var farens 2. og morens 1. leiermål. (Merk at Eli og Jacob døpte hvert sitt barn samme dag.) Jacob giftet seg etterpå med moren til sitt første barn, og står da innført i kb som ungkar Jacob Syversen Kildeberget (!) 26, far: Syver Knutsen, og pike Marit Olsdtr. Haugen 32, far; Ole Amundsen. Vielsen fant sted i Kvikne kirke 27.07.1856. Jacob med kona og de barna som var kommet til, finnes på Kildeberget i 1865. Ved neste telling bodde familien igjen på 'Grasberghagen', og i 1900 på Grosberghage søndre. Da var Jacob enkemann. Iflg folketellingene fikk Jacob og Marit også barna Kari f. 1857, Mari f. 1859, Sigrid f. 1861, Anders f. 1863 og Amund f. 1866.Jacob's kone var søster til Eli's mann.Nr. 4 var Rønnaug f. 01.12.1834, døpt 26.12.1834. Rønnaug døde bare 1 ½ år gammel den 15.09.1835 på Grosberghagen, begravet 11.10.1835 ved Kvikne kirke.Nr. 5 var Anders f. 16.11.1836, døpt 25.12.1836. Anders var borte fra Kvikne i 1865, og jeg lurer på om det kan være ham vi finner som tjenestekar på Lunke Nedistuen i Øyer under denne tellingen. I 1875 er antagelig samme person å finne som dagarbeider og husmann uten jord på Skrædderstuen i Øyer, født 1834 i 'Kvikne Annex til Nordre Fron'. Da var denne Anders Syversen gift og hadde fire barn. Riktignok er fødselsåret to år feil, men det kan kanskje være verdt et oppslag i kirkebøkene for Øyer. Hadde man funnet vielsen mellom denne Anders Syversen og hans kone Marit Johannesdtr. f. 1839, Øyer, ville man forhåpentligvis fått identifisert brudgommen via farens navn som pleier å stå innført. Iflg. FamilySearch ble Anders og Marit viet i Øyer 26.10.1865. Jeg foreslår at du legger inn en ny forespørsel under nytt tema, og spør om noen kan hjelpe deg med oppslag på denne vielsen.Så var det foreldrene til denne søskenflokken.Syver Knutsen døde som husmann på Kildeberget(!) under Grosberg den 22.08.1864, og ble gravlagt ved Kvikne kirke 03.09.1864. Kirkeboka forteller at han ble 75 år gammel.Kari Andersdtr. døde som enke på Grosberghagen den 26.11.1873, gravlagt 21.01.1873 ved Kvikne kirke. Hun ble iflg. kirkeboka 79 år gammel. Kari levde altså i 1865, og finnes da også som enke og føderådskone hos sønnen Jacob på Kildeberget.Det finnes ingen Syver Knutsen ca. 12 år gammel, og heller ikke ei Kari Andersdtr. ca. 7 år gammel i 1801-tellingen for Fron.Leting etter en vielse mellom Syver Knutsen og Kari Andersdtr. i kirkebøkene for Fron har også vært resultatløs, enda de helt sikkert må ha giftet seg ca. 1820 +/-.Jeg har erfart at det var en del flytting mellom Kvikne i Fron og Heidal sogn i Vågå, det er ikke langt å gå mellom disse to sognene når man følger Murudalen. (Se på kartet hvis du har et for hånden.) Derfor begynte jeg å lete etter vielsen til Syver og Kari i Heidal, og finner: Viet 25.03.1821 i Heidal kirke: ungkar Syver Knutsen Faukstad-eie, 30 år, og pike Kari Andersdtr. Faukstad-eie, 24 år.Jeg er overbevist om at dette er din tippoldefars foreldre.Syver finner jeg døpt nyttårsdagen 1790 i Heidal kirke som 'uekte' barn av ungkar Knut Knutsen og pike Rannei Andersdtr. Jeg finner Rannei i 1801 som 'Tjener, besvangret' på gården Ryen i Heidal. Hun hadde med seg sønnen Syver Knutsen som da er oppgitt til å være 10 år gammel.Med Kari er det verre. Det kan være hun som ble døpt 1. advent 1795 i Heidal kirke som Anders Simensens dåpsbarn. Men jeg finner hverken denne Kari eller noen Anders Simensen i Heidal i 1801. Allikevel ser jeg denne Kari som aktuell, for Simen-navnet kom igjen på en sønn til Eli Syversdtr.Så finner jeg at Syver og Kari faktisk fikk en sønn før de flyttet til Kvikne: Anders født 29.12.1821, døpt 11.02.1822 i Heidal kirke. Foreldre: Syver Knutsen og hustru Kari Andersdtr. Faukstad-eie.Denne Anders hadde jeg håpet å finne konfirmert i Kvikne, hvilket ville dokumentert at foreldrene opprinnelig var heidøler. Jeg finner da også en Anders Grosberghagen konfirmert 3/9-1837, men kirkeboka forteller at han var født 14.11.1820 i Vaagaa og foreldrene het Ole og Embjør. Kan det være så fantastisk som at presten i Vågå skrev ut flytteattest på feil Anders, og at dette i virkeligheten var sønnen til Syver og Kari ? Man kunne kankje tro at denne Anders døde som barn ettersom Syver og Kari også døpte sønn nr. 5 nevnt ovenfor med samme navn, men jeg har lett i gravferdslistene både for Kvikne og for Heidal sogn uten å finne ham. Det kan være at Anders d.e. ble oppkalt etter sin morfar og Anders d.y. ble oppkalt etter sin farmors far.Jeg vet at dette innlegget sikkert har avlet en masse spørsmål, men jeg har foreløbig ikke alle svarene. Og jeg ser at innlegget begynner å bli ganske langt, så jeg velger å stoppe her før forvirringen blir enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Leiknes

Hallo Aud. Jeg er fullstendig imponert. Dette var kjempebra. Du har lagt ned veldig mye arbeid her, så jeg føler jeg er deg veldig stor takk skyldig. Jeg har enda ikke helt fordøyd alt du har skrevet. Jeg skal skrive det ut å gå grunndig igjennom stoffet. Jeg har enda enda en i slekta som er veldig spent på om vi kunne finne aner til min tippoldefar. Enda en gang Aud, tusen takk. Skulle det dukke opp flere spørsmål går det kanskje an å komme tilbake på dette? Med vennlig hilsen Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.