Gå til innhold
Arkivverket

[#13595] Ingebrigt Jonsen fra Vefsn, til USA (Iowa) 1882


Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg prøver å finne ut når Ingebrigt Andreas Jonsen fra Vefsn døde. Han var født i Vefsn i 1814, og utvandret til USA i 1882, sammen med kona, en datter, en sønn, svigerdatter og en sønnesønn.Ifølge emigrantprotokollen dro de via Trondheim i juli 1882 med dampskipet Tasso, og bestemmelsessted er oppgitt som Sioux City, Iowa. Det ser ut til at noen fra familien hadde emigrert fra før, fordi billettene til sønnen Jørgen Ingebrigtsen m/familie og til datteren Karen er betalt i USA. Ingebrigt selv og kona Nille Jonsdatter, derimot, har kjøpt billettene i Norge (til den nette sum av kr. 210,60 pr. stk., en liten formue den gangen...).Jeg vet ikke om Ingebrigt endte opp i Sioux City eller et annet sted, og heller ikke hvor lenge han levde. Jeg har ikke funnet ham i Iowa State Census for 1885, men siden det som hittil er lagt ut på nettet av denne tellingen ikke omfatter hele staten (bl.a. mangler Sioux City foreløpig), trenger det ikke å bety at han døde før 1885.Har noen noe tips om hvordan man kan finne fram til denne typen opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg glemte å tilføye at Ingebrigt var fra gården Åneset i Vefsn, og at han var husmann på Markåsen i noen år. Da sønnen Jakob ble døpt i 1839, står han oppført med Bjørnålia som bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjarne Birkrem

Ingen har gitt noen respons ennå, etter snart et og et halvt år, så dette er kanskje et blindspor...Men likevel prøver jeg igjen, i forbindelse med at jeg har funnet en mulig forbindelse. Når jeg søker på fornavnet Ingebrigt i 'Family Data Collection - Deaths' under staten Iowa på Ancestry.com, får jeg ett treff. For å se dette treffet, må jeg imidlertid registrere meg som medlem og betale minimum 12-13 dollar, som er prisen for 1 måneds medlemskap. Ikke for å være gnien, men er det noen av dere der ute som allerede er medlem, og som hadde orket å ta dere bryet med å sjekke om dette ene treffet kan være det jeg er på leting etter? Det virker litt unødvendig å melde seg inn og betale i dyre dommer bare pga. ett eneste treff som med stor sannsynlighet ikke er det jeg er ute etter...Så bare for å rekapitulere: den Ingebrigt Jonsen (antakelig skrevet Johnson der...) som jeg leter etter, var født i Vefsn i 1814 og utvandret i 1882, og emigrantprotokollen oppgir at han skulle til Sioux City, Iowa. Så hvis den Ingebrigt som er registrert i listene over dødsfall på Ancestry.com er død en gang etter 1882 (antakelig ikke altfor lenge etter), og alderen stemmer sånn noenlunde, kan det hende jeg er på sporet av noe. Hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Jeg har kun begrenset tilgang til Ancestry, men ved søk på Ingebrigt Johnsen i Iowa finner jeg en Ingebrigt Andreas Johnsen - der sønnen er registrert som Jørgen Mathias Vaage.Dessverre er mer informasjon om disse underlagt OneWorldTree - som jeg ikke kommer inn på uten å betale mer.Mulig dette er feil person, men siden navnelikheten er ganske lik kan det kanskje hjelpe videre til et nytt spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den personen du søkte fram, var ikke din, Bjørn.Name: John Ingebrigt Eggum Spouse: Barbara Anne Russell Parents: Torsteim Lars Eggum , Hanna Matilda Christopherson Birth Place: Winnabago County, Thompson, IA Birth Date: 2 February 1910 Death Place: Thompson, Winnabago County, IA Death Date: 19 September 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Hjertelig takk for hjelpa, Alexander og Laila!Det var jo greit å få konstatert at den Ingebrigt jeg hadde funnet ikke var den rette.Og når det gjelder den som du hadde funnet, Alexander, virker det som det absolutt er bryet verdt å forfølge den tråden videre, tatt i betraktning at begge fornavnene stemmer (Ingebrigt Andreas), og at sønnen heter Jørgen, riktignok med et noe uventet etternavn. Jeg vet ikke om Ingebrigts sønn Jørgen het Mathias i tillegg - skal sjekke det neste gang jeg er på Riksarkivet. Kan jeg spørre deg hvordan du fant ham, og om det stod noe årstall der som kan tyde på at vi har å gjøre med rett person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bjarne, beklager at jeg ikke greier å lese navnet ditt riktig!Vil bare informere om dette:LenkeRiksarkivet er stengt fram til neste høst. Les les.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Takk for opplysningen! Det var jo nokså upraktisk at de skal ha stengt så lenge, men vi får heller glede oss til en ny og forbedret lesesal neste høst...Dessuten kan vi jo se kirkebøker mm. på mikrofilm og fiche på Deichmann fra 1. september, men det blir nok en del 'bomturer' dit så lenge de har så få leseapparater. Spesielt upraktisk blir det at kirkebøker og bygdebøker ikke er på samme sted - jeg har ofte hatt stor nytte av å slå opp ting i bygdebøkene med det samme jeg finner informasjon i kirkebøkene, eller omvendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Det ser dessverre ut som om jeg ledet deg ut på en liten blindvei, Bjarne.Ved et utvidet søk på Ancestry fant jeg ut at en Ingebrigt Andreas Johnsen var gift med Johanne Pedersdatter Krabbestigen.Da jeg forfulgte dette videre viste det seg at Johanne Pedersdatter og Ingebrigt Andreas Jonsen giftet seg i Selje, Sogn og Fjordane i 1857. LenkeOg det viser seg at Johannes far het Peder Våge - noe som kan forklare hvordan det dukket opp en Jørgen Mathias Vaage (som tydeligvis emmigrerte til USA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bjarne, bare så det er klart, Deichman har en meget omfattende bygdeboksamling!!! Så det er ikke noe særlig problem.Leseapparatene fra RA vil bli satt ned på Deichman, så det bør også bli et bedre tilbud enn Deichman har i dag.Jeg tror dette jenker seg etter hvert. VI skal og huske på at alle kirkebøkene for Oslo/Aker vil være tilgjengelig som vanlig på Oslo Byarkiv.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Takk for at du sa fra om at Ingebrigt Andreas Johnsen var et blindspor, Alexander! Der sparte du meg for en del unødvendig arbeid. Det betyr med andre ord at jeg er 'back to square 1' når det gjelder 'min' Ingebrigt Johnsen og hva som skjedde med ham i Iowa...Og Laila, det var beroligende å høre at Deichman har en god del bygdebøker! Jeg kommer nok sikkert til å ta noen turer dit etter 1. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bjarne, jeg tror vi må begynne i en annen ende her.Jeg regner med at dette er din familie:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71824&variabel=0&postnr=759&fulle=true&spraak=n>LenkeSå, hva er riktig fødselsår? og, hva er fødselsdatoene til Nille og Ingebrigt????Familien reiser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Enig med Laila her, få frem navn og datoer på barna. Går ut fra at de emigrerte slik at foeldrene reiste etter. Kirkebøker fra Sioux City er en mulighet men det kan være greit å lokalisere barna i en census først så en har noe mer fakta å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Et forslag kan være å finne ut hvilke av barna til Ingebrigt som verken er med på skipet ELLER er igjen i FT1875/1900.Kanskje det er disse som har reist i forveien? Du nevner f.eks. sønnen Jakob, døpt i 1829. Jeg finner ikke han i FT1875 (men dette er kanskje han i 1865? Lenke). Kan han ha dratt over en gang mellom 1865 og 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Takk for flere gode råd og tips. Jeg er enig i at det nok lønner seg å 'kartlegge' barna til Ingebrigt først. Rent bortsett fra de opplysningene som framgår av FT1865 og 1875 har jeg ikke så mye å komme med på stående fot, men jeg skal se nærmere på dette neste gang anledningen byr seg - når jeg får tid til å stikke bortom Deichman etter at mikrofilmene av kirkebøker blir tilgjengelige der rundt 1. september.Når det gjelder sønnen Jakob (født 1839, ikke 1829), er han den eneste jeg vet noe sikkert om, ettersom det er ham kona mi nedstammer fra. Men han emigrerte garantert ikke. Han døde i 1881, 42 år gammel, året før faren og stemoren emigrerte. (Jakobs mor, Ingebrigts første kone, Jakobine Isaksdatter, døde allerede i 1844.) Og Jakob er registrert i FT1875 også: Lenke (jeg er ikke helt sikker på hvordan man legger inn lenker her, men jeg håper dette virker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da synes jeg at du skal bruke mer tid først, Bjarne, før vi bruker mer tid. Det som tar minst tid er nemlig din del av jobben :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.