Gå til innhold
Arkivverket

[#13600] Rørosfamilie ?


Gjest Ole Øystein Fosnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Rise som slektnavn på Røros finnes allerede i manntallet for 1701. Du vil også finne dem i FT 1801.Rise finnes dessuten som gårdsnavn i Oppdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Spørsmålet er kanskje litt upresist, Ole Øystein. Kan du fortelle hvilken Riise-familie du holder på med? Hvem, når, hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Ja ,det er en ved Navn Mali Olsdatter Riise født i Levanger prestegj.13.okt.1806- d.1878.Her har jeg også kilder som sier at hun er født i Øvre Stjørdalen. Hun hadde en bror Andreas Olsen.Hun ble gift med Peder Olsen Norum, f.1800-d.1876.Han var født på Røros.mvh.Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet et par i Levanger landdistr. hvor en del stemmer med de opplysninger du gir.Du finner dem her:LenkeNoe etternavn Rise eller Norum finnes ikke her, men det kan jo være at det er først etterkommerne som hadde navnet Norum f. eks.I 1875 finnes det en Severin Olaus Norum, født 1835 (født i Theim, det er ikke fødested stemmer med 1865). Han er baker.Drar du kjensel på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I Sparbu er det en gård som heter Rise. Kan det tenkes at Mali var derfra? Det stemmer jo ikke helt med at Levanger som er ført som fødested i FT 1865, men det bør vel ikke utelukkes at dette er feil. En annen mulighet er kanskje at far til Mali var fra Rise i Sparbu (eller en annen Rise-gård) og brukte Rise/Riise som etternavn i Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Og Norum er gårder i Inderøy.Finnes det flere opplysninger å få om etterslekten til dette paret? Hvilket etternavn brukte de?Uten flere opplysninger er min fantasi nå uttømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

De brukte etternavnet Nordmarken da de ble gift. Til K.Bryn : Ja dette må du hjelpe meg litt videre på. Tror at det er et relevant spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da går den lenken jeg ga deg sannsynligvis til riktig familie. Gården heter Nordmarken - ifall du ikke har sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye, Ole Øystein. Rise ligger i dag i Steinkjer (fra 1991), men hørte til Skei sogn i Sparbu prestegjeld på den aktuelle tiden. Du får se om du kan finne noe i kirkebøkene for Sparbu eller Levanger, - f.eks. Malis dåp eller konfirmasjon. En annen vei å gå, er å se om du kan finne etternavnet Rise/Riise brukt på Levanger av andre enn Mali. Sjekk f.eks. hvem som var faddere ved dåpen av barna til Mali og Peder.Mitt forslag om å undersøke Rise i Sparbu, er bare basert på at det er den nærmeste Rise-gården. Malis foreldre kan jo også ha vært innflyttere fra andre deler av landet. I Sør-Trøndelag finnes det flere Rise-gårder. Slektsnavnet Rise/Riise kan også være svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.