Gå til innhold
Arkivverket

[#13601] Utvandrere fra Nore til Postville, Iowa i 1880.


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

I 1880 utvandrer følgende: Thorsten Odegaarden 50 år enkemann (han hadde vært gift med Gunhild Ellingsdotter Sælebakke) Gunhild Odegaarden 16 år Syver Odegaarden 11,5 år Elling Odegaarden 10,5 år Kristi Odegaarden 9 år Stener Odegarden 8 år Familien er omtalt side 698-699 under Søre Skjønnline (i Nore bygdebok?) Kan noen bidra med informasjon om disse personene eller finne noe om deres skjebne i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Familien i 1865 på gården Skjønnelien. Og her er de ved avreise Kristiania LenkeHva står Torsten S. for?-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1880 lå Postville i Allamakee County, men folketellinga foregikk akkurat i forkant av familiens ankomst. Men det finnes en Iowa state census 1885. Jeg finner ingen passende Tosten der.Forøvrig dro det en Torstensen (Tostenson)fra Nore over til Postville i 1875. Det kan jo være en slektning de skulle til. Lurer på om de kan ha brukt et annet navn enn Odegaarden som høres noe tungt ut. Nore kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg finner dem ikke med navnet Odegaarden/Odegaard/Odegard/Odegarden i noen censuser. 1900-1910-1920-1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ikke jeg heller.Dde kan ha dratt hjem igjen, til Canada eller ha tatt en annet etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Syversen var farens etternavn, og barna het Tostensen. et av de navna kan jo være tatt i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ifølge BLM - GLO får en Thorstein S. Odegaard landpatent i 1889. og en Elling T. Odegaard i 1891, begge bosatt i Walsh County, ND. Kanskje et spor?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei Takk til Nina, Laila og Arne. Det er utrolig hva dere klarer å finne ut av. Torsten S = Torsten Syverson kalt Skjønnelien men senere Ødegaarden ( bl.a. ved utvandringen), hvilke navn som kan være brukt senere kjenner jeg på det nåværende tidspunkt ikke til. Jeg har prøvd etterlysning på Allamakee listen på Rootsweb, men fant ingen spor der.Noe som kan tyde på at de drog videre. Sønnen Elling returnerte senere til Norge og slo seg ned i Tønsberg området. (Etterkommerne etter ham kjenner lite til familiens skjebne i USA). Arne sitt spor i Walsh County,ND virker umiddelbart svært lovende. Navn og tidspunkt passer svært bra og samtidig nevnes både Thorstein S(yversen) Odegaard og sønnen Elling T. Hvilke muligheter er det å følge dette videre ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Mht spm om mellomnavn, så har jeg kun de opplysningene som framkommer fra bygdeboken for Nore samt utvandringsprotokollen her, så det vet jeg ikke noe om. Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Litt dumt å bruke masse tid på noen som hadde returnert ... :-(Er det noen andre slektninger du kjenner til som også dro over? Og kjenner du til hvor Elling kom fra da han returnerte. Hvilket navn brukte han, hva het hans barn? Når var de event. født i statene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tar med at også i den canadiske basen 'Western Land Grants 1870 - 1930' finner vi Elling Torstensen Odegaard med to 'patenter'. Navnekombinasjonen er vel såpass uvanlig, at jeg vil tro at dette er 'rette' mann. Årstallet er ikke oppgitt, men det kan vel indikere at han, og kanskje flere tilhørende familien, dro videre til Canada og slo seg ned der.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Beklager at ikke opplysningene om Ellings retur kom med i starten. Har ikke noen opplysninger ut over dette som er nevnt. Jeg prøver å bistå en bekjent med dette og han har heller ikke mer kunnskap på det nåværende tidspunkt. Skal be ham ta en nærmere kontakt med de nålevende etterkommere av Elling for om mulig finne glemt informasjon Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei og takk til deg Laila. Utrolig bra jobb. Jasper var jo ikke akkurat det mest naturlige navnevalg, men.. Vi følger dette sporet videre. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror ikke det var han som valgte Jasper, det var nok indexøren som ikke greide å lese Tosten... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Syver T. Odegard, landpatent 16. 11. 1898, - Stener T. Odegard, landpatent 02. 03. 1897, begge bosatt Marshall, MN. (Begge utstedt ved Crookston Land Office.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk til deg Arne. Enda flere biter på plass i puslespillet. Dette blir mer og mer lovende. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En veldig viktig detalj, på landpatentet for Syver T. Odegaard så er det nevnt atLive Odegaard, widow of Syver T. Odegaard.... LenkeDa var det jo ikke rart jeg ikke fant Syver i 1900...... regner faktisk med at Live og har giftet seg på nytt, for jeg finner ikke henne heller... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Utrolig bra ! Dette er utrolig spennende. Takk til deg Laila for enda en bit i puslespillet Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hans Gangstø

Takk til alle som var behjelpelige med informasjon og bistand her. Vi har nå etablert kontakt med etterkommere etter Syver Odegaard, som satte stor pris på å bli kontaktet og ser fram til å høre fra sine norske søskenbarn. Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.