Gå til innhold
Arkivverket

[#13603] Var Lars Olsen Helland fra Hosanger i Hordaland


Gjest Arnulf Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg har lenge prøvd å finne foreldrene til Lars Olsen Helland som var gjestgiver på på Skjerjehavn i Gulen. Han var født ca 1761 i Hosanger, men jeg kan ikke finne ham i ættebøkene fra Hosanger. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Arnulf Pedersen.Gården Helland finnes forsåvidt 2 plasser i Hosanger. Øvre og Nedre Helland i Modalen (Eikanger skibrede), og Herland (Hosanger skibrede)(ofte skrevet Helland) på Osterøy. Jeg har sett litt i ættebøkene for begge områdene, men fant ingenting. Om fødselsåret til Lars Olsen Helland viser jeg til ættebok for Gulen, nr. 3 (Skjerjehavn/Blidensol) Der nevnes han fødd 1768, og gift i Eivindvik kirke den 2.5.1798 med Mette Kristine Olsdtr. Falk/Falck, f. 1763 i/på Nerstrand. Det som slår meg er at dette neppe kunne være en vanlig bondesønn fra grasrotnivået. Men når du sier han er fødd i Hosanger (nevnes ikke ved giftermålet), så får du kontakte Statsarkivet i Bergen og be de være så snill og se etter for deg. Disse protokollene er ikke lagt ut på nettet ennå.Vennlig hilsen Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Takk for svaret, Håkon Aasheim. Jeg skal følge rådet. (Det er i ættebok for Gulen det er opplyst at Lars Olsen Helland var fra Hosanger.) Mvh ArnulfP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.