Gå til innhold
Arkivverket

[#13605] Strøm i Østerdalen?


Gjest Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Jørgen Løwe

I skifte etter Truls Auensen på Diesen i Modum 16.2.1680 omtales bl a hans gjenlevende hustru Sigri Joensdatter og henns bror Amund Joensen. Amund omtales som Amund Joensen av Strøm sogn i Østerdalen. Hvis Sigri er mor til alle barna som Truls etterlater seg og noe annet går ikke fram av skiftet så er hun født ikke senere enn ca 1610. Er det noen som kan komme med ytterligere opplysninger om Sigri og Amunds opphav og gjerne også deres tilknytning til Strøm. I samme skifte omtale flere ganger det ”østerdahlske mastebrug”, men det er ikke nevnt blant Truls’ eiendeler. Er det noen som si om dette er noe som egentlig tilhører Sigri og Amund?mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg kan med min beste evne, vilje og fantasi ikke finne noe sogn i Østerdalen som heter eller het Strøm, med mindre det dreier seg om et gammelt navn som for lengst er gått ut av bruk. (Jeg har til og med sjekket Idre og Särna!)Jeg tror det må være snakk om Strøm i Sør-Odal, som riktignok ligger ved Glomma, men et godt stykke nedenfor Østerdalen. Geografikunnskapene da som nå begrenset seg vel hos de fleste til gangavstanden. Forskjellen er at 1600-tallets nordmenn hadde bedre unnskyldning!Jeg kan dessverre ikke hjelpe til med det andre du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg tror også det dreier seg om Strøm i Odalen. At Østerdalen blir trukket inn på denne tida, er det nok ei enkel forklaring på. Odalen hørte til Solør-Østerdalen fogderi.Mastebruk må forstås som at denne familien på et eller annet vis har vært engasjert i hogging og fløyting av mastetømmer, enten som eiere av tømmer eller kanskje som kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Takk for innspillene! Det var som jeg egentlig mistenkte at dette i var i det vi i dag forbinder med Østerdalen. Jeg var i dag på Deichmanske og bladde i bygdebøkene og fant flere Strøm-gårder, men ingen omtale av de jeg var på leit etter.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.