Gå til innhold
Arkivverket

[#13606] Vielse i (Haug aneks) Norderhov, Buskerud i 1879


Gjest Egil Sundelius
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Har (via Failysearch sider) funnet at det ble inngådt ekteskap 11. mars 1879, mellom Edvard Eriksen - med FAR Erik ? - og Lise Nilsdatter, far Nils Larsen.Noen som har tilgang på KB fra Norderhov på disse tider som kunne gjøre 'et funn' for meg her?Har sjøl sett i Klokkerbok på film no 227, uten å finne noe passene ekteskap, JO jeg fant bestefar født (16/6-78) Uekte av samme par. Søker flere opplysninger, spes. om _far ERIK_mange hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ungk. arb. Edvard Ericsen Kloppen/Kleppeneje f. 15/11 54 Hvalseje, far Erik Engebretsen, og pike Lise Nilsdt. Rua, f. 3/11 57 Rua, far Nils Larsen. Forlovere F.C. Rua og Hans Nilsen Rua. Ekteskapet oppløst ved kongl. resolution av 3/12 1913. Sign. N.B. Skaar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Berit, du er en 'knupp' Men den oppløsningen, hvor fant du den (!)?mange hilsen Egil Sundelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Berit, takk igjen!Jeg kopierte innleggene til minn egen maskin, og VIPS så fikk jeg se den skjulte (!) tekst - fra innlegg nr 2.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Oppløsningen sto sammen med ekteskapet i kirkeboka.Ang. skjult i nr. 2 det visste jeg ikke. Det var ikke min mening. Det som skjedde var at etter jeg hadde klikket på 'Legg innlegget på plass' for 2 gang var at jeg fikk se en < foran ungk. og trodde jeg kunne rekke og fjerne den. Og vips så kom ingen ting fram i hele tatt, og jeg skjønte ikke hvor det ble av teksten, men skjønte jo at jeg ikke skulle ha forsøkt den rettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte så klart å nevne det. Det er ikke noe som heter Kleppen så langt jeg kan se, men du har f.eks Klekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Ja sikkert Klekken, nå fant jeg den riktig Edvart Eriksen, i FT 1865 bosatt på gården Falten i Haugs k.sogn.Innlegg to er 'kryptisk' den er skrevet 'bakfra' forstå det den som vil!hilsen Egil, og mange takk f.hj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Egil sundelius

Prøver videre i denne 'trå'!Mener og ha funnet denne Edvart Eriks. i FT 1900 for Næs i/på Romerike Komnr. 0236, under Strøm gård, 'TYPE HUS' drengestubygning, Opført til beboelse for de udsatte sindssyge. Edvart er utsatt på det off. regning.Leger ved lenken: LenkeEr det mulig å finne (event.) dødsfale , event. på nette? er det noen som har noe om denne Strøm Gård?Hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Egil Sundelius

Prøver 'en gang til' , finnes det noen andre kilder på skilsmisser (ca 1900 – 1915 ).Som event. sier noe om hvor ektefellen flyttet? Mange hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Skilsmisser ble behandlet av Forliksrådet i den enkelte kommune. Derfra gikk de videre til Fylkesmannen for godkjenning.Skilsmisser var bare en ørliten del av hva Forliksrådet behandlet. Tror nok de fleste kommuner nekter publikum innsyn i dette materialet. Ikke p.g.a. sperrefristen, men fordi få kommuner har råd til sortering og katalogisering. Ligger nok tryggt innelåst i egne rom eller hvelv, sammen med en mengde personopplysninger av nyere dato.Og med de knappe statlige overføringer, er fullt forståelig at protokoller fra Forliksråd, Fattigkommisjoner o.s.v ikke får den høyeste prioritet. Til stor ergrelse for oss som pusler med slektsgranskng.mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.