Gå til innhold
Arkivverket

[#13608] Foreldre til Mathilde fra Borre


Gjest Synne Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Synne Strømsøe

Min bestemor Mathilde Kristine Johannessen Baggerød i Borre ble født i Norge 20.11.1885. Jeg søker hennes forfedre. Foreldre: Julie (f. 21.05.1860)og Johan Johannesen (f.1869)i Krugstad i Sverige. Det viser seg vanskelig å søke etter disse i Sverige, på grunn av mangel på fødselsdato på faren - den jeg har er fra folketellingen i Norge 1900, og skal jeg tro den var han 16 år da han ble far, mens moren var 25. Det kan jo hende, men... Tenkte derfor det var lettere å gå inn på data fra Borre for fødsel, dåp etc på barna for å finne fødselsdato på faren, men jeg finner ikke noe på nettet fra Borre. Noen som vet? Min kilde for fødselsdata på barna er fra 1900, Borre Baggerød, og de fikk en sønn Caspar 13.01.1899 som etter all sannsynlighet er født/døpt i Borre, i fall de bodde et annet sted da min bestemor ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Krokstad tenker jeg. Baggerød høres svenskt ut, eller hva?Skulle det vise seg å være Krokstad ligger døde, født og vigde her http://www.slaktdata.org/sv/reg klare til nedlastning. Minus er at det kun er frem til 1799. Har du prøvd deg frem på Familysearch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er best å ta med det du vet..... fant det som lå på Anbytarforum'Søker opplysninger om kjedelsmed Johan Johansen (Johannessen) født i Krugstad, muligens 1?.05.1859. Hans far skal ha vært gårdbruker 'ved Uddevalla'. Gift med Julie f. 21.05.1860 i Krukstad, som jeg også søker opplysninger om. De utvandret til Borre, Vestfold før 1885.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Det finnes en bygdebok for Borre, mulig at du kan finne noe om de som bodde på Baggerød der. Kirkebøker for Borre er ikke registrert på nettet. Jeg skal en tur på Riksarkivet imorgen, da kan jeg sjekke kirkebøker for å se om det finnes noe mer opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er flere barn Lenke og både navn og eventuelle faddere bør kunne gi noen spor å følge. Forøvrig har Krokstad en veldig bra bygdebok som jeg kan anbefale deg å låne. Jeg har lånt den selv med stort hell.Ved nærmere ettersyn finnes det 3 personer til i Borrre som kommer fra Krokstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Bare en tanke, men kan dette være Johan's bror? Skal bli spennende å se hvem som er faddere for barna Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Du verden, her var det mye aktivitet - var borte fra skjermen for å ta en rask pizza i gråværet, og så har dere jobbet en masse. Jeg har fått noen på Anbytarforum til å sjekke Krokstad som jeg gjettet det var, men de finner ingen Julie, selv om hun sikkert het Julia før hun flyttet til Norge. Mitt forsøk på ny dato på faren ga heller ikke napp, derfor prøver jeg å få en bedre dato fra den norske siden.Baggerød er som dere sier en gård i Borre.Det var interessant at dere fant flere med fødested Krokstad, og til og med med samme etternavn - men navnene på barna gjenkjennes ikke i hva familien har fortalt om slektninger. jeg har jo dessuten ramlet bort i et av de vanligste svenske etternavnene (med flest mulige stavemåter). Men jeg har i løpet av en litt lang helg fått storartet hjelp på Anbytarforum vedr. min slekt på bestefars side, de utvandret fra Värmland til Borre. Og her kunne jeg være sikker på at det var riktig slekt basert på 'tante Lotta som hadde en sønn' som jeg hadde hørt om, og som var den siste vi fant. Da stemte det.Jeg har forsåvidt navn på slektninger som skal komme fra min bestemors foreldres side i Sverige, men dette er ikke veldig velorganisert, så jeg tenkte å bruke de navnene som 'prøve' på den slekt jeg eventuelt kommer fram til, en 'Lotta-prøve'. Takk for all hjelp så langt. med hilsen Synne Strømsøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Har sendt inn e-mail-adresse på ny, håper dette nå er i orden - den må helst virke når man sitter spent og venter på gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvis du sitter der og venter, og samtidig sier at du har navn på din bestemors slektninger synes jeg at du bør legge dem frem. Hvis ikke tror jeg du må vente lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Jeg har i mellomtiden prøvd å systematisere de opplysningene som finnes, type notater på lapper, kan ikke gå god for at det blir riktig tolket:Mathildes far, slekt:1)Johan Johansen far gårdbruker Uddevalla2)Kristine døde ugift3)Anna gift med lærer fra Hardanger fru Utne, Einar, Arnfinn4)August, trikkekonduktør, Gøteborg, død i Sverige barn: 1)Svea, (gift med Knut Johansson) levde i Mølndal (har en gammel adresse fra en P. Johanssson:Lørgatan 2.1 Mølndal 43235):, datter Ulla 2)Agda Dalstrøm, gift med musiker (fiolinist?) i Stockholm5)Karoline eller Lina, ugift, død i NorgeMorssiden:1)Emilie - Elisabeth sønn + kone2)Julie3)Charlotte4)Edvin5)AnnaAnna Brunstad Horten sies å være søster av Julie, men jeg har prøvd å søke.Dette ble noe ryddigere etter bearbeiding, og kan noen finne noe ut fra dette - kjempefint! Med hilsen Synne Strømsøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Anna Brundstad...hva har du søkt på da? Hun er jo der i 1900 Lenke Det står ingneting om at hun er svensk, men det kan jo være feil i kilde som ikke er uvanlig. Om du tror at denne Anna er av interesse kan du sjekke ut hva som står i vigselboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

ja, jeg fant denne, men var ikke sikker på om dette var det beste sporet. Er hun født i Norge, betyr det at Julies foreldre også flyttet til Norge. Eller som du sier, at hun kan være født i Sverige. Fant ikke sønnens navn blant nevnte fettere/kusiner til min bestemor, som i tillegg til de nevnt i forrige innlegg er:1)Kristian, utvandret USA, jobbet i General Motors 2) William Tønsberg Derfor syntes jeg det var tryggere å etterlyse mine oldeforeldre. Vigselsboka - må man da til Horten? Hilsen Synne Strømsøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Synne. Har du forsøkt kirkebøkene fra Krogstad. De kan jo lånes via biblioteket eller Riksarkivet. Jeg skal se etter om jeg finner giftemålet til Anna Brundstad i Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

En elskelig dame fra anbytarforum har opplyst meg følgende: 'Nu har jeg været ved at se efter Julie og Johan, men jeg finder dem ikke fødte i Krokstad Bohuslen, der er ingen piger der hedder Julie, der var en Juliana Sofia f. 19 dec 1860, men hun er død 1861 ifølge husforhöret.Jeg kan ikke finde nogen Johan f. 1859 eller 1869, det er også lidt svært når man ikke ved hvad forældrene hedder.Han kan godt være 10 år yngre end hende, hvis hun nu har været gift før og blevet enke. Jeg har været ude for det nogen gange hvor kvinden var en hel del ældre end manden.De kan jo også godt være født et andet sted selvom faderen var gårdbruger nær Uddevalla?I Krokstad kan jeg ikke engang tjekke hvornår de er udflyttet for der ingen udflytningsliste i Genline efter 1860.Det er også svært at finde dem i husforhöret, det kræver at jeg finder dem fødte, så jeg kan se stedet de kommer fra, det står altid (næsten) ved fødselen.'Derved prøvde jeg å søke fra den norske siden. Med hensyn til Anna Brunstad fra Folketellingen var jeg litt usikker på om hun var 'min' dame, siden hun angivelig var født i Norge.Familien hadde i tillegg pleiebarn så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Skal du finne de riktige svarene og slå deg til ro med det du finner må du nok ofre litt tid på orginalkildene. Hvilke orginalkilder har du sjekket ut? Sjekk ut hvem Anna var du, kanskje hun kan løse gåten for deg.Bygdeboka kan du fjernlåne, og på biblioteket i Högseter ligger det virkelig MANGE gode slektsutredninger for området. Jeg har vært der og kan anbefale deg en tur dit.KRUGSTAD, kan det være navnet på en gård? Ellers dro min tippoldefar fra Krokstad inn til Uddevalla for å jobbe. De var nokså bevegelige av seg.Anna Brunstad ser ut til akkurat å ha blitt mor. Antakelig hadde de ikke vært gift så lenge. Pleiebarnet tipper jeg isåfall at de fikk etter tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg gjorde et hurtigsøk i Arkions 1890 database på Anna Sofie Johannesson. Jeg fant ingen, men en Anna Sofia f. 1876 i Älvsborgs län.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Jeg mente at foreldrene til Mathilde hadde pleiebarn, som da kanskje kunne anses som 'søsken'. Har også vært inne på tanken at Krugstad kunne være navn på en gård, ved et søk fant jeg en i Säffle, men det er jo lenger unna Uddevalla.Fant også familien Utne i 1900-tellingen, men da er han enkemann, så hvis det var Anna, søster til Johan Johansen som var hans kone, angis hun ikke her. Barna er født i Sande - finnes disses fødsel/dåp på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Fant dåpen til Arnfinn Utne på nettet, og moren er Anna Augusta Johannesdatter, f. 1853. Dette styrker min teori om at oldefars fødselsår i 1900-tellingen er galt, for det ser ut til at han skal være den eldste i søskenflokken. - Mange variable. Av fadderne ser det ut som søsteren Anna Lina er fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Hei Synne. Nå har jeg vært på Riksarkivet og sett på barnedåp i Borre. Ved alle barnedåpene som jeg fant, er fødselsår for Johan Johannesen oppgitt til 1859, så det er nok det som er korrekt og ikke 1869 fra 1900 folketellingen. Jeg har faddere til noen av barna også, hvis du er interessert. Har sjekket giftemålet til Brunstad. Kommer tilbake med mer opplysninger, men nå må jeg ha litt mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Tusen takk for hjelpen - det føles alltid godt å få vite at det man trodde er riktig! Riktignok ser han ung og flott ut med stor mustasj, men ikke så mye yngre enn sin kone! Det som er litt kinkig er at 1959 allerede er prøvet som hans fødselsår i Krokstad uten resultat.Klart jeg er interessert i resultatet, dette begynner å bli litt av en nøtt.Ellers har jeg funnet Julies andre søster i folketellingen for 1900, hun heter Carlotte (uten h), sønnen heter Villiam med enkelt-v, og hennes fødested er for sikkerhets skyld Krygstad. Synd med alle disse som blir enker med store barneflokker.Hilsen Synne Strømsøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Ved barnedåpen til sønnen Karl Oskar, er foreldrene oppført som Johan Johannesen og hustru Julie Olsen. Anna Sofie som gifter seg med Jens Albert Brunstad heter Anna Sofie Olsen. Anna Sofie er født i Horten 30.11.1875, konfirmert i Horten i 1890. Så det ser jo ut til at familien bor i Horten. Hvis det som står på 1900 tellingen er riktig, må det vel nesten bety at Julies foreldre flyttet til Norge før 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Dette er barna til Johan Johannesen og hustru Julie som jeg fant dåp til. Jeg fant ikke Mathildes dåp, men jeg hadde litt dårlig tid på slutten, så det kan nok hende at den står der selv om jeg ikke fant den.Karl Oskar, født 15.4.1888, døpt 22.4.1888 Foreldre: Johan Johannesen og hustru Julie Olsen, Baggerød. Faddere: Hendriette Pedersen, Baggerød, Emilie Olsen, Horten, sømand Hans Pedersen, bryggemester (?) Villiam Berg, kjedelarbeider Johan Johannesen.Anna Josefine, født 8.11.1890, døpt 30.11.1890 Foreldre: Kjedelarb. Johan Johannesen, 30 år, og hustru Julie, 29 år. Baggerød. Faddere: Anna Johannesen Baggerød, Emilie Olsen, Horten, gårdbruker Kristian Pedersen Baggerød, tømmermann Olaus Johannesen, Baggerød, kjedelarb. Olaf Johannesen, Horten.Hjalmar Julius, født 2.7.,1893, døpt 23.7.1893 Foreldre: Kjedelarb. Johan Johannesen og hustru Julie. Bopel: Baggerød. Foreldres fødselsår: Far: 1859. Mor: 1860. Faddere: Maren Olsen, Baggerød. Anna Olsen, Baggerød, fragtemand Hans Sigvald Pedersen, tømmermann Olaus Johannesen Holtan (?), gårdbruger Kristian Pedersen Baggerød.Johan Emil, født 28.5.1896, døpt 14.6.1896 Foreldre: Kjdelarb. Johan Johansen og hustru Julie Johansen (nå har de plutselig blitt Johansen). Bopel: Baggerød. Fars fødselsår: 1859. Mors fødselsår: 1860. Faddere: Gårdbr. Kristian Pedersen, fragtemand Hans Pedersen, Henriette Pedersen, Anna Olsen., Horten.Så var det Brunstad:Giftemål:5.11.1898 Jens Albert Brunstad og Anna Sofie Olsen. Brudgoms yrke og bopel: Kontorist, Horten. Bruds yrke : tjenestepige Han: Født 6.10.1861 i Aalesund. Hun: Født 30.11.1875 i Horten. Brudgommen er konfirmert i Aalesund i 1876. Bruden er konfirmert i Horten i 1890. Brudgommens far: Handelsborger Mads H Brunstad Brudens far. Sjauer (?) Johan Olsen Vidner: S.V, Iversen og O.L. Larsen (tror jeg det sto)Erling Bjørn, født 19.8.1899, døpt 15.10.1899 Foreldre: Kopist p.V Jens albert Brunstad og hustru Anna Sofie, født Olsen. Søndre Enggade. Far: født 1861, Mor : født 1875. Faddere: Ragna Søvdsnes, Andrine Jakobsen, kjegelsmed Johan Johannesen, kanoner Iver Søvdsnæs.Jeg rakk ikke å se etter konfirmasjonen til Anna Sofie, der vil vel antagelig foreldrenes navn stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Dette må jeg se litt nærmere på - her virker det som om gamle Olsen har vært på vidvanke, hvem han nå var i denne sammenheng - det var derfor min mistanke gikk til pleiebarn. Eller er det fruen, født Olsen som var på vidvanke? Eller fruens ukjente bror Johan eller hennes far, hvis han var i Norge?De nevner ikke hvem brudens mor er. og hvis dette kan nås i Oslo, kan jeg ta meg en tur inn selv. Her ble det mange nye spørsmål, uten at jeg får løst hvor Krukstad ligger, og fødselsdatoen til min oldefar. Tusen takk for bryderiet - kjempeinnsats!!!Hilsen Synne Strømsøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Det siste innlegget var litt korttenkt – og dessuten en feilslutning - hva ville mine forfedre ha tenkt om en så upassende påstand på den tid. Jeg har jo ikke (ennå) funnet annet en sømmelighet innen ekteskapets rammer.Det jeg har oppfattet som pleiebarn, er barna til Julies søster Carlotte Berg, dette ser jeg av navnene på barna. I 1900 er hun enke med fire barn, og bor på Baggerød. Derved er Anna Brunstad deres søster, og faren heter Johan Olsen. Moren er kanskje Maren Olsen, Baggerød, og disse må ha innvandret mellom 1862 (Charlotte er født i Krygstad) og 1875 (Anna er født i Norge). Har prøvet å se etter dem i 1900, men de er kanskje døde da. Jeg finner ikke noen ved disse navnene født i Sverige i Borre eller Horten. Finner kun en enkemann Johan Olsen f. 1823 i Kongsvinger, men det har vel aldri ligget i Sverige, det var da derfor de bygget festning der. Han kan selvfølgelig ha dratt til Sverige og giftet seg.Ellers må jeg si at Norge ville vært tynt befolket hvis det ikke var for innvandringen fra Sverige. Nå har jeg søkt på fødested Krokstad, Krugstad, Krekstad, Krykstad osv. – og det kryr over hele Norge.Alt dette fordi jeg skulle sette noen gamle bilder i album, og lage litt familieoversikt en grå helg i februar.Når det gjelder fadderne, er 1. Emilie Olsen sikkert Julies søster, men jeg finner ingen ved det navn født i Sverige i 1900. 2. Villiam Berg er sikkert mann til (eller slektning av ham) Julies søster Carlotte. 3. Anna Johannesen er søster til Johan 4. Anna Olsen er søster til Julie 5. Olaus Johannesen går stadig igjen, men ingen av de jeg finner i 1900 er født i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.