Gå til innhold
Arkivverket

[#13611] Finnåspresten herr Peder


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Har funnet at en av mine forfedre Ola Endreson død etter 1659 i Bømlo bygdebok, hadde foreldrene Endre Torsteinson død før 1606 og datter til Finnåspresten herr Peder. Hvem var presten og hva het datteren? Kan noen hjelpe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Presten var Hr Peder Lauritzen sokneprest i Finnås ca 1563-1569. Navnet på datteren er dessverre ikke kjent. Han var sønn av soknepresten Hr Lauritz til Finnås - sokneprest ca 1522.Ellers var Torstein Olsson Børøy (far til Endre) gift med en datter til Hr Lauritz.Det er litt merkelig at de skulle være så nært i slekt, men det er det jeg har funnet ut av bygdeboka.Far til Torstein var 'Oluf på Berøn' er nemd i 1519.Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Takk for hjelpen så langt. Er det mulig å finne navnet i noen kirkebøker e.l.? Går utifra at presten døpte datteren og at det vil stå foreldre på Endre når han ble døpt. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tvilsomt at du finner kirkebøker for denne perioden. Kanskje i andre papirer, men jeg har ikke funnet noe mer her. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.