Gå til innhold
Arkivverket

[#13613] Synneva Amundsdatter Quammen (1846-1927), Eidfjord --> Deerfield, Wisconsin


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Noen som kjenner til Synneva 'Susan' Amundsdatter Quammen, født 1846 i Eidfjord, Hardanger, d. 1927 i Deerfield, Dane county, Wisconsin. Skulle gjerne hatt navnene på foreldrene til Synneva, gjerne også nøyaktig fødselsdato. Hun giftet seg i 1870 i Deerfield med min tippoldefars fetter Ole Sveinsen (Egeli) Vigen fra Vinje (1844-1909). Vet ikke når hun emigrerte, fant henne ikke i folketellingen for 1865 - men nå ble jeg litt forvirret av hvilket sogn jeg egentlig skulle søke i (Strandebarn eller Ulvik?).Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Nå har jeg rotet det litt til: Synneva var gift med Osmund Olsen Weick (1844-1909), *sønn* av nevnte Ole Sveinsen (Egeli) Vigen (1820-1901). Ikke at det har for stor betydning vedrørende etterlysning av fødsels- og aneinfo for Synneva Quammen.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha. Det er godt mulig at hun er bestemoren - hvis man har fulgt navneoppkallingstradisjonen. En sannsynlig årsak til at foreldrene heller ikke er i 1865-tellingen er vel at hele gjengen allerede hadde emigrert til USA (uten at jeg vet det med sikkerhet). Vel, jeg får nok sjekke kirkeboken for å finne foreldrenes navn (hvis da ikke noen der ute tilfeldigvis har kjennskap til slekten).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei på deg, Dag! Jeg tror vel at dette er John Quammen, broderen http://www.lailas.net/lookup/quammen1.gifDette forteller jo at familien flyttet mens barna var små, (imm. 1847), og da bør de andre og være å finne, ihvertfall i 1870Og, hvis vi så fortsetter å 'utnytte' John, finner vi ham i 1880 censusen ogHousehold: Name Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's Birthplace John A. QUAMMEN Self M Male W 36 NOR Farming NOR NOR Anna M. QUAMMEN Wife M Female W 36 WI Keeps House NOR NOR Caroline QUAMMEN Dau S Female W 10 WI Sssist.Housework NOR WI Herman QUAMMEN Son S Male W 7 WI At Home NOR WI Amelia QUAMMEN Dau S Female W 5 WI At Home NOR WI Louis QUAMMEN Son S Male W 2 WI At Home NOR WI Amand L. QUAMMEN Father M Male W 77 NOR Ret. Blacksmith NOR NOR Carrie QUAMMEN Mother M Female W 58 NOR Keeps House NOR NOR Sophia QUAMMEN Sister S Female W 21 WI Dressmaker NOR NOR og da får du far Amund L. og moren Kari, og ei søster Sophia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Hei,Tusen takk for hjelp - da har jeg kommet et godt stykke på vei. Har ikke adgang til de amerikanske folketellingene (de er vel betalingsbaserte?) og håpet at jeg skulle finne ut av informasjonen via norske kilder først. Jeg har fått over en større fil som Jinger Mandt i Deerfield, Wisconsin har utarbeidet vedrørende etterkommerne til en av brødrene til tipptippoldefar fra Egeli-slekten i Vinje, men hun har ikke tatt med foreldrene til inngifte i alle tilfellene, så jeg prøver å forske litt på dette selv. Tror jeg uansett får sjekke kirkeboken for Eidfjord (Ulvik?) likevel, da jeg gjerne vil ha tak i Karis/Carries patronym. Eller kanskje det står noe i en bygdebok for området?Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha! Får ta meg en tur innom Deichmanske etter tannlegetimen i ettermiddag. Bibliotekbesøket blir ihvertfall billigere enn tannlegen...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg må si at bygdeboken for Eidfjord er blant de bedre jeg har sett på lenge. Jeg kan ikke si for mye om antall feil etc., men boken var svært godt organisert, og i motsetning til mange andre bygdebøker gir den også fyldig informasjon om plassene under gårdene og ikke bare hovedgårdene.Uansett, jeg fikk navnene jeg behøver for min Ekeli-genealogi: 'Vår' Synneva 'Susan' Quammen var datter av Oddmund/Amund Larsson (Lægreid) og Kari Johannesdatter (Haugen). Hun hadde før emigrasjonen søsknene Lars, født 1840, og Johannes, f. 1844 (dvs. nevnte John Quammen). Oddmund og flere av søsknene hans dro til USA i 1847. Skikkelig eksodus det året. I tillegg til navnene på foreldrene har jeg også en god del info jeg kan bruke i en fotnote. Når Ekeli-boken en gang utgis, kan det jo hende at fotnoter med info om inngiftes familie kan være til hjelp for andre slektsforskere. Jeg ville vel før eller siden finne frem til bygdeboken, men tenkte at jeg kunne etterlyse info her først, da andre folk tilfeldigvis kunne ha jobbet med slekten. Takker for all hjelp og innspill.Forresten, du som er engasjert på Vålerenga, Laila, så bodde en gren av Ekeli-familien på Vålerenga, bl.a. i en leilighet i 3. etasje over dagens Galgeberg Corner. Et medlem her dro til USA og slo seg opp som anerkjent portrettmaler (bl.a. portretterte han Nixon og Eisenhower), så det kan vel være interessant for historielaget en gang.http://www.geocities.com/dagtho/ekeli.htmlDag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Laila: Regner med at Corner'n ikke hadde åpna enda da :o)DTH: Nei, på den tiden var det bl.a. bank og pantelåner i bygget...Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.