Gå til innhold
Arkivverket

[#13614] Fire brødre fra Jensanes/Stord emigrerte til Amerika


Gjest Stig Steinkjer
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Steinkjer

Søker informasjon om fire brødre som emigrerte til Amerika. Har søkt etter de på FamilySearch uten å finne noe der. Er det noen som kan hjelpe ?Nils Ottesen Jensenes (1834-) og Penille Ånensdtr. Vikanes (1839-), Stord, hadde ti barn hvorav fire sønner som emigrerte til Amerika.Fra Stord Bygdebok, har jeg følgende informasjon om disse fire brødrene:1: Aanen (1862-), skal ha hatt familie og fem barn i Amerika2: Peder Karl (1865-), skal ha vært gullsmed og gift i Amerika3: Nils (1867-), skal ha vært postmester i Amerika, gift men barnløs4: Bernt (1878-), skal ha vært forretningsmann i Amerika, gift men barnløsEr takknemmelig for all hjelp.mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvilket etternavn eller gårdsnavn kobles de til?Har du linken til emigrantprotokollen her /manigfest Ellis Island?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Steinkjer

Antar at de brukte etternavnet Ottesen, alternativt Jensanes.Nei, jeg har ikke linken til emigrantprotokollen. Dette er egentlig de første emigrantene jeg søker etter, så jeg er nybegynner på dette feltet.mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Året er 1891, og her har vi førstemann Nils NILSEN Jensenæs LenkeNils utvandret første gang i 1884, og er Amerikansk borger. Er i 1891 fremdeles ugift.-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Og Bernt ville gjerne hete 'Nilsen Vikanæs'. Han dro også fra Bergen, men først 1896, 17 år gammel.Se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=37077&fulle=true&spraak=n>LenkeHer skal det finnes et manifest på Ellis Island---Fant denne personen på min vei, 'kjekt å ha' kanskje. SSDISverre VIKANES Birth Date: 19 Jan 1907 Death Date: Jan 1974 Social Security Number: 216-38-7007 State or Territory Where Number Was Issued: Maryland Death Residence Localities ZIP Code: 94066 Localities: San Bruno, San Mateo, California---- Nils Nilsen emigrerte første gangen 1885 under Vikanæs navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En liten nevø av Bernt??British Colombia death indexVIKANES, BERNT Male 63 9 February 1967VANCOUVER 1967-09-002519 B13282 2033858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Ved å søkje på namnet 'Jensanes' på 'Rootsweb' fann eg heimesida til ein eller ei som kallar seg Lanny Ottosen og stammer frå Ottesen/Jensanes slekta slik det ser ut her. Kan denne Otto Jensanes (f.1831) vera bror til Nils Ottesen Jensanes, og ev. onkel til dei brødrene du etterlyser. Det ser her ut som kona hans emigrerte etter at ho vart enke saman med 4 unge søner. Her er det også oppgitt kor dei slo seg ned Først Illinois, deretter Iowa.Eg kom då til å tenkje på at dei du leitar etter (om dette er same slekta då) kanskje reiste over og oppsøkte slekta si der borte.Her er kopi av det eg fann på denne heimesidamvh Helga KallevikLanny Ottosen's Family Treemaker siteThe Ottosen line of my family originates in Stord, Norway, just north of Haugesund dating back to the early 1600's. After the sudden death of Otto Jensanes (1831 - 1863), his widow Ase Romsaland (1826 - 1911) came to America with four young son's, and she known as Elsie Ottosen. They originally settled in Illinois in the Fox River Valley area where there was a large Norwegian settlement, eventually moving to Creston, Illinois which is in Ogle County. Two of these son's moved to Iowa after graduating from school and contributed to the formation of businesses and were active in politics in Humboldt and Webster Counties in the late 1800's. Christopher Ottesen (1862 - 1947) left his mark in Humboldt County by founding the town of Ottosen, he died a bachelor and is buried there. Otto Ottosen (1859 - 1918) moved on to Badger and Fort Dodge and had 4 children, he founded the first bank in Badger and operated lumber, grain and coal business in several towns in the area. Otto Ottosen is my great grandfather. This website gives genealogical and biographical information about many of my Ottosen and Hill ancestors.Lanny Ottosen 11 march 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Det var også med ei E-mail addresse til denne Lanny Ottesen ottosen_lanny@msn.com. Kanskje verdt å prøva om dette er same slekta.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det kan godt være at de forsvant til Canada siden det ikke finnes spor av dem.Denne mannen fant jeg i Canada. Kanskje verdt noen tellerskritt eller et frimerke?-----Perry Vikanes6707 Elbow Dr SWCalgary, AB T2V 0E3Phone: 403-240-2743-----Garry Vikanes, Brittish Columbiahttp://www.3si.ca/pages/vikanes.shtml-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Ved å søkje litt rundt på nettet kom eg også over heimesida til Steinar Oddenes, Høgskulen Stord, Haugesund. Her ligg det inne mykje info om Ottesen og Vikanes slekt om du ikkje har sett det. Sida bekrefter også at både Nils ottesen f.1834 og Otto Ottesen Jensanes f.1831 var søsken. Dermed hadde dei 4 brødrene tante og søskenbarn i Illnois/iowa området. mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Steinkjer

Tusen takk for hjelp fra både Nina og Helga !Helga, det er helt sikkert en sammenheng i opplysningene du fant vedr. Lanny Ottosen's slekt og 'mine fire brør'. For onkelen til 'mine fire brør' som hatte Otte Ottesen, emigrerte tidligere til Amerika med famile. Skal gjøre et forsøk på mail til Fanny for å sjekke dette opp.mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Lærer Andreas Liset utga under krigen et slektshefte som bl.a. omfatter det han kaller 'Jensanes-folket'. Om de 4 (av 11) barna som migrerte til USA heter det:b) Aanen f 5/91862. For til Amerika som ung gut. G. m. Augusta og hev 5 born. c) Peder Karl f. 24/3 1865, for til Amerika, der han vart gift med ei Nelly. Han dreiv gullsmedforretning. Død. d) Nils f. 1867, d. i Amerika 1939. Han var gift med Emma. Var barnlaus. Han var postmeister i Fergus Fals under tri ymse presidentar. i) Bernt f 11/11 1878. Forretningsmann i Amerika, g. m. 1) Mabel, 2) Kristina Mjelkevik. Barnlaus i båe ekteskap. Død 1935.Håper dette kan være til nytte, evt gi spor for videre leting.Hilsen Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Kanskje Fergus Falls er eit område å leite i for å finna spor etter brødrene også ? Fergus Falls ligg på grensa mellom North Dakota (Richand county, trur eg)og Minnesota. Har sjølv funne etterkommere etter bror til oldefar min i dette området. Han kom frå Engevik, Fitjar (Stord).mvh Helga KallevikPS ! Har sjølv vore å leita litt i slekta rundt Jensaneset (sjå innlegg på denne sida). det er stor sansynleghet for at tipp tippoldefar min kom frå Jensaneset. Det budde ein Lars Jensaneset der før Ottesen slekta. prøver no å finna ut om dette kan vera far til min tipptippoldefar Jacob Larsen.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette kan være Nils og Emma. Jo, bakerst står det nok Postmaster og enda lenger til høyre 'P..Office'. Tror han ble nat. i 1886Litt kjedelig å velge Nelson som etternavn, noe som gjør det vanskelig å finne folk. Jensanes/Vikanes hadde vært bedre ....-----1930 U.S. Federal Census,Minnesota,Otter Tail,Fergus Falls,District 33.Head Nels E (??) Nelseon, 62 årWife Emma Nelson,56 årEn eller annen Kelly..ser ut til å være innlosjert (border).-----Se her [url="http://content.ancestry.com/iexec?f=getimage&r=an&dbid=6224&path=Minnesota.Otter+Tail.Fergus+Falls.33.3&mac=XsgrFexWG7Ia0LNaVjwd0&vx=837&vy=1057&vw=556&vh=422&zp=75&iq=0&qf=qs&rc=>Lenke eller her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

hei igjen !Har du tenkt på at brødrene kanskje berre brukte Nilsen (Nielsen, Nielson el.) som etternamn og kutta ut både Vikanes og Jensanes. Dermed vert det ganske vanskeleg. Eg prøvde meg med eit lite søk på etternamnet Nelson på MHS death Certificate i Otter Tail county MN.Her fann eg ma.: NELSON, NELS E CertID# 1939-MN-011514 Date of Death:12/14/1939 County of Death: OTTER TAIL Dette kan kanskje (og berre kanskje) vera ein mulig kandidat til postmann Nils Nilsen Jensanes.(I alle høve rett dødsår). Her var også fleire kandidatar til kona Emma Nelson.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Brna har nok flyttet i 1930, men Anen og Augusta bor iallefall i Oregon,Multnomah, Portland (Districts 271-553)District 356.-----Anen (67 år) og Augusta Nelson (66 år),det stemmer vel? Se linje 5 [url="http://content.ancestry.com/iexec?f=getimage&r=an&dbid=6224&path=Oregon.Multnomah.Portland+%28Districts+271-553%29.356.6&mac=A70vpP1BKxf0V1PsXeYcoD&vx=167&vy=787&vw=556&vh=422&zp=75&iq=0&qf=qs&rc=>Lenke eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er dette Augusta? I såfall er hun alene ved tellinga i 1920-----Nelson, Augusta C,Age: 54Birthplace: Sweden,State: Oregon ED: 12County: Multnomah Image: 1173,Township:Portland-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Minnesota • Otter Tail • Fergus Falls • ED# 141Nils C. og Emma i 1920, akkarat på samme std som i 1930 Lenke linje 7 og 8 (Ancestry.com). 'Occupation at Post Office'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1930 U.S. Federal Census, Washington,Pierce,Orting. District 66Her er en Bernt Nelson, 42 år. Snekker, singel.-----Han skulle kanskje ha vært en gift forrretningsmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Utfra klokkeslettene Stig har vært på tidligere, ser det ut til at han bare har anledning til å komme innpå på kvelden...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.