Gå til innhold
Arkivverket

[#13614] Fire brødre fra Jensanes/Stord emigrerte til Amerika


Gjest Stig Steinkjer
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Steinkjer

Tusen takk for all hjelp så langt. Dere er ivrige og til uunnværlig hjelp.Jeg er nok som Laila har registrert, kun på nett på kveldstid. Jobben krever sitt den og.Her er det mange gode tråder å nøste i. Flere brikker faller på plass, og mye er i samsvar med innlegget til Martin; ref. slektshefte 'Jensanesfolket'.Oppsummert så langt ser det ut som dette:1: Aanen (1862-) gift m. Augusta og bosatt i Oregon Multnomah, Portland i 1930; alder på Aanen og navnet på kona stemmer (ref. 'Jensanesfolket' og lenken du Nina fant). Barna til Aanen og Augusta har jeg fortsatt ingen informasjon om.2: Peder Karl (1865-) gullsmed og gift m. Nelly (ref. 'Jensanesfolket'). Fortsatt usikker på hvor Peder bosatte seg.3: Nils (1867-1939) postmester i Fergus Falls, g.m. Emma; bosted stemmer både i 1930, 1920, 'Jensanesfolket' samt 'death Certificate' på Nels i Otter Tail.4: Bernt 1878-1935) gift to ganger i følge 'Jensanesfolket' (Mabel og Kristina). Bosatt i Washington, Pierce, Orting i 1930 som snikker og ugift og 42 år, kan dette være rette Bernt ? 'min Bernt' skal være 52 år i 1930. Er derfor fortsatt usikker på hvor Bernt bosatte seg. Nina:1)Sverre Vikanes som du fant, er ukjent for meg så langt, men man vet jo aldri.2)En liten nevø Bernt ?? mulig mulig, er notert3)Om noen dro til Canada ? hvem vet, i så fall kan det være Peder Karl og evt. Bernt. Det ser ut for at Nils og Aanen er plasert.Ellers har jeg også sendt en e-mail til Lanny Ottosen i et forsøk på om det er informasjon å hente der.mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Innlegg 13:'Bernt f 11/11 1878. Forretningsmann i Amerika, g. m. 1) Mabel, 2) Kristina Mjelkevik. Barnlaus i båe ekteskap. Død 1935.'-----Jeg fant ut at dette er jo et navn fra Stord, og lette derfor etter Kristina i emigrantlistene. Kanskje hun kan lede oss til Bernt. Stemmer det med denne damen som reiser i 1900, 19 år gammel, så bør hun også være å finne på Ellis Island. Kanksje med det manifest som kan lede oss til Bernt. Se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=41972&fulle=true&spraak=n>LenkePÅ Ellis Island gjenfinnes hun som Kristie Melkevik linje 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

I henhold til det omtalte slektsheftet var en Sverre Vikanes, født 19/1 1907, sønn av Elling Vilhelmson Sætre fra Tysnes og Kristine Nilsdatter Horneland. Denne familien kjøpte en gård på Øvre Vikanes. De solgte senere gården og fikk et stykke utmark like ved Jensanes der de bygde hus. Det fremgår av heftet at han reiste til Amerika. Det samme gjorde en bror Vilhelm, f 20/12 1895 og død 1917. Kristine Horneland hadde en bror Jens f 1870 og en bror Nils født 10/1 1873 som også reiste til Amerika.Når jeg leser videre i heftet ser jeg at kona til Bernt Nilsson Jensanes var Kristine Johannesdotter Melkevik f 1883, datter av Johannes Larsson Melkevik f 1857 i Stord og Kari Matiasdotter Sætre f 1851 i Moster. Kristine hadde 3 brør som alle reiste til Amerika: Lars f 1885, Matias f 1887 og Nils f 1891.Lykke til videre med undersøkelsene. Hilsen Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

'Sioux Fals' er ein twp i Minnehaha County SD. 'Dell Rapids ser også ut til å vera i dette området.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Å jo da ..... det fantes iallefall en Anen til i 1920 .....Jeg foreslår at det sjekkes ut om det finnes en obit for Anen og Augusta i Portland Orgeon. De skulle jo ha 5 barn, og en obit vil gjøre susen i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nina Jo, ett par til er det nok, men ikke i Oregon, vel? Fant forresten ingen i 1920.... (bare i 1930). Har du funnet den samme Anen i 1920? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest stig steinkjer

Takket være god hjelp fra flere av dere, har jeg nå fått kontakt med en etterkommer av en av de som jeg har etterlyst informasjon om.Tusen takk for hjelpen !Denne etterkommer er bosatt i Texas. Vil gjennom han få utvekslet informasjon som jeg fortsatt er på søk etter. I tilleg antar jeg å få tips via han hvor annen informasjon evt. kan finnes.mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Gratulerer, Stig, det er fint med sånne tilbakemeldinger, så ser vi at det virka!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.