Gå til innhold
Arkivverket

[#13619] Ferdigmodeller for kilderegistrering


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Ville det være mulig å få laget noen ferdigmodeller som det bare er å fylle inn data i, dersom man ønsker å delta i registreringsarbeidet? Jeg føler jeg famler litt i blinde når jeg skal lage slike selv, med utgangspunkt i Standard. Det ville vel være en fordel å ha de samme oppsett ved innsendelse til DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det lyder godt! Kan jeg også spørre om du vet når dette vil bli lagt ut?Kan man så lenge regisitrere i Acess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er vanskeleg å sei når. Det er progammeringsarbeid inkludert i dette. Og her har eg erfaring med at å sei om noko tek ein time eller ei veke kan vera svært vanskeleg å sei. Men det før påske blir det.Access går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Hvis du sender en e-post til Digitalarkivet: digitalarkivet@uib.no og forteller oss hva slags kilde du skal registrere kan vi gi deg noen råd mht. registreringsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Har ikke DIS-Norge nyss utviklet et dataprogram for registreringsarbeid? ('Augustus') - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

DIS-Norge har et samarbeid med en privatperson som utvikler Augustus. Det er ikke ferdig, men kan testes ut av de som ønsker det.Vær forøvrig oppmerksom på at:1)Med Augustus vil det kun være mulig å registrere etter 4G-malen. Hvis det skal registreres for utlegging i Digitalpensjonatet i Digitalarkivet vil vi fraråde på det sterkeste å bruke 4G da dette innebærer stort arbeid med dataene før vi kan ta imot dem for utlegging. Inntil vi har fått på plass vårt eget registreringsprogram tar vi på oss etterbehandlingsjobben for de som ikke har anledning til å gjøre dette selv.2) Augustus kommer til å koste penger (700 kr) for alle som ikke registrerer under DIS-avtalen.Foreløpig vil vi derfor anbefale at registratorer henvender seg til Digitalarkivet for registreringsmal/instrukser og benytter seg av programmer de har liggende på datamaskinen sin (Excel, tabelloppsett i Word, Access, Wordpad m/skilletegn mellom hvert felt, osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Magne, skal du reg. i samarbeide med DIS-Østfold (tenker på det du spurte om tidligere vedr. Skjeberg).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg har sendt en mail til dem, og de skulle sjekke hva som ennå ikke var registrert, det var visst endel som var regsitrert, men som allikevel ikke lå på nettet av en eller annen grunn.Jeg venter i allefall på tilbakemelding.Så lenge trykker jeg ivei, har de ingen bruk for det, så får i allefall jeg et søkeregister selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Eri

DIS-Norge vil komme med noen tilleggsopplysninger til gårsdagens innlegg (7) fra Anette Skogseth Clausen:Det er riktig at Augustus i versjon 1 støtter Standard 4G, som hittil har vært den eneste dokumenterte standarden for dataregistrering av kirkebøker.Digitalarkivet arbeider nå etter sigende med en ny registreringsmal/standard som etter justeringer trolig vil bli Riksarkivarens anbefalte standard. DIS-Norge har til hensikt å gå over til denne standarden så raskt som mulig, og arbeidet med å tilpasse Augustus (versjon 2) til denne vil starte så fort standarden er endelig.DIS-Norge har tilbudt seg å konvertere data registrert etter Standard 4G i BD87, Augustus 1, Access osv. maskinelt til Digitalarkivets utleggingsmal (e.a.) før oversending, dersom Digitalarkivet ønsker det. Så den store arbeidsbyrden Anette Clausen frykter med utlegging av 4G-data bør være unødvendig for datamateriale fra DIS-Norges registreringsprosjekt.Det er ennå ikke bestemt om Augustus vil koste penger for registreringsforetak utenfor DIS-Norge, eller om programmet vil bli tilbudt alle gratis. Anette Clausens prisinformasjon er hentet fra en gammel og ennå uoffisiell webside.Når dette er sagt, vil vi presisere at det ikke er noe mål for DIS-Norge at 'alle' skal bruke Augustus. Registratorene må få velge det progammet de selv synes er best så lenge de følger gjeldende standard. Det som er viktig for DIS-Norge, er at vi kan _tilby_ våre flere hundre registratorer et program som vi vet vil bli kontinuerlig fulgt opp med feilretting, utbedring, videreutvikling og brukerstøtte i årene fremover. Og dessuten har Augustus allerede i versjon 1 funksjoner som kan importere og eksportere registrerte data fra/til nåværende programmer som BD87, Access, Excel osv.Beste hilsen DIS-Norge v/styreleder Jan Eri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.