Gå til innhold
Arkivverket

[#13620] Marit Olsdatter, Sandvandsbraaten, Norderhov, f. ca 1805


Gjest Hogne Holst
 Del

Recommended Posts

Gjest Hogne Holst

Har problemer med å finne dåpen og foreldre til Marit Olsdatter Sandvandsbraaten. Har funnet henne gift i Lunder krk, Norderhov 27.8.1826 med Hans Jonsen Haukedalen. Han var 35 år og hun 21 år. Marit og Hans får to barn i Norderhov før de flytter til Manglerud i Aker. Blant faddere i dåpen til den ene sønnen er nevnt Ole Storksen(?) Sandvandsbraaten, Marte Olsdatter Sandvandsbraaten, Ole Paulsen Bjerke og Hans Olsen Haukedalen. Vil tro noen av disse er slektningerKan noen hjelpe meg videre?mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg.

Marit Olsdatter var døpt 22/5-1804 i Flå. Foreldrene bodde da på Øvre Tunga i Strømsoddbygda, nå i Lunder sokn (Sokna) på Ringerike, men dengang i Flå. Foreldrene var Ole Størksen Tunga, f.1772, gift 1797 med Gullaug Olsdatter, f.ca 1773, antakelig fra Krødsherad. Ole kjøpte Sandvassbråten 1810. Jeg har endel om anene til Ole Størksen, som jeg kan sende deg om du er interessert. Med Gullaug er det verre, neppe født i Flå eller Lunder, og i Krødsherad er det lacuner i kjørkeboka. Men jeg har et par spørsmål til deg også: Når døde Marit Olsdatter? To av hennes søsken kom også til Aker. Helge Olsdatter gm Hans Jørgensen, og Olea Olsdt gm Ole Iversen Manglerud. Har du noen data på dem? Vennlig hilsen, Thorleif. Tlf.321 31130.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Hjertelig takk for svar Thorleif. Kunne nesten ane meg at hun kom fra Flå. Jeg har ennå ikke funnet når Marit døde. Hennes ektemann, Hans Jonsen (fra Haukedalen) døde i Enebakk 15.1.1851. Hun døde nok noe senere. Dessverre er det mangler i folketellingen 1865 over Enebakk, så det er ikke lett å vite om hun fremdeles var i live da. Hans og Marit bodde på Manglerud i tiden 1830 - 1850 da de flyttet til Svines i Enebakk. Har ikke noen data på hennes søsken, bortsett fra ei Olea Olsdatter som var fadder i 1832 (Manglerud, Aker). Men jeg skal undersøke videre i kirkebøkene på Riksarkivet utover vinteren / våren. Sender deg info så fort jeg har funnet ut noe. Og ja takk, jeg ønsker gjerne opplysninger om anene til Marit Olsdatter. Vennlig hilsen Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.