Gå til innhold
Arkivverket

[#13626] Skifter for Ål i Hallingdal i ca 1760


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skulle gjerne ha sett et skifte for Ål i Hallingdal i 1760, og lurer på om det finnes på mikrofilm. Jeg bor i Sandnessjøen på Helgeland, og kommer meg ikke til noe arkiv med det første.Skiftet gjelder Ingeborg Rasmusdatter, eller Ingebjørg Endresdatter. De ble gift med Lars Mickelsen (født i Hove ca 1722), men spørsmålet er hvem av dem som var mor til min ane Birgit Larsdatter født ca 1753. Jeg har fått brev fra en som skriver at det var skifte på Ingeborg Rasmusdatter i 1760, men hun er nevnt i 1771 i en bok(Ål Bygdesoge?). Enten har mannen som skrev til meg byttet om på navnene til de to konene Lars Mickelsen hadde, eller så er det boka som skriver om feil Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å skrive at jeg selvfølgelig er interessert i å vite eventuelt mikrofilmnummer, slik at jeg kan fjernbestille gjennom biblioteket her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

På Arkivverket sine sider vil du finne oversikt over mikrofilmregistre (Lenke). Dessverre er ikke skifter tilgjengelig på mikrofilm.Statsarkivet i Kongsberg oppbevarer originalene for Ål og hvis du henvender deg dit (statsarkivet.kongsberg@riksarkivaren.dep.no) er det mulig de kan finne de opplysningene du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Skifter er tilgjengelig på mikrofilm opp til ca. 1850. Riksarkivets websider har dessverre bare oversikt over hva som er tilgjengelig på mikrofiche.Vil tro du kan fjernlåne det du er ute etter ved å spesifisere område og tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det går også an å sende en e-post til Riksarkivet der du spør om mikrofilmnummer for den aktuelle skifteprotokollen.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Birgit ble dpt. 23/12 1753 i Aal. K: Familysearch VRI (kirkebokdelen). Skal prøve å sjekke skiftet og dåpen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk. Det er fint at du vil sjekke skiftet og dåpen. Jeg har bestilt kirkebøkene for Ål på mikrofilm, men det tar nok en stund før de kommer hit. Jeg har hatt den aktuelle mikrofilmen før, men da visste jeg ikke det jeg vet nå om anene i Ål. Fant vel også Birgit som døpt den gangen, men jeg har ikke noen dato i 1753. Ved dåpen sto det bare hennes far. Mener å huske fra sist jeg hadde mikrofilm her, at giftermål ikke begynner før 1760.Den nøyaktige datoen for skiftet etter hennes mor, skal være 15.10.1760 ifølge Botolf Baklien som jeg hadde brevkontakt med for et par år siden.Ellers når man går inn på Slektshistoriske kilder, så kan jeg ikke se at det står noe om at kirkebøker for Ål skal være på nettet.Tusen takk til alle som har svart, og jeg har merket meg at det er arkivet i Kongsberg som har skiftene for Ål. Det kan bli nyttig å vite ved en senere anledning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skrev også til Ål bibliotek med samme spørsmål som her, og har fått oppgitt at skifter 1752-1763 har mikrofilmnummer HF-2397. Det kan jo hende at noen andre som leser dette får bruk for den opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Film HF 2398 Ringerike og Hallingdal (bok 17 starter i HF 2397 og avsluttes i HF 2398).(HF 2398) Skifte Ringerike og Hallingdal bok 17, s. 305b, 15/2 1759 Sundre i Ål. Avgangne kvinne Ingebor Rasmusdatter. Hennes mann Lars Michelsen og 3 sønner og 2 døtre. Barn: Johannes Larsen 10år, Michel 7 år, Thor døde etter moren, Birgit Larsd. 5 år og Ka(ren?) 2 år.Her er det tydeligvis feil i boka for Ål.Birgith Larsdatter dpt 23/12 1753 Ål. (Kirkebok 1, s. 125) resten er helt uleselig på filmen, orginalen ligger på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for innsatsen du har gjort for meg. Jeg er helt målløs av takknemlighet. Da er det altså Ål Bygdesoge som tar feil, men tror jeg har sett det samme i en annen bok også. Det må iallefall være en annen Ingeborg Rasmusdatter som er dømt for trolldom i 1771. Så da hadde Botolf Baklien rett. Fint at du skrev dette med mikrofilmnummer.Jeg skulle også ha sett skifte på en Birgit Hermandsdatter som var gift med Hans Andersen Storelien, men jeg må få mikrofilmen med kirkeboka for å finne ut når hun døde. Hans Andersen Storelien var gift to ganger. Botolf Baklien mener at Birgit Hermandsatter var mor til Nils født ca 1721(min ane), men det kan like gjerne være Ane Syversdatter Lien hvis Nils ble født ca 1718 som andre kilder tilsier. Birgit var fra Gol som lå under Nes, og jeg har bestilt både bygdebok bind 5 hvor Rotnheimsøyn er nevnt og kirkebok for Nes fra 1693 og en stund fremover. Så jeg kan komme tilbake med egen etterlysning hvis jeg ikke finner noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå først mikrofilmen med skiftet etter Ingeborg Rasmusdatter på lån, men dessverre er skiftet nesten uleselig på de apparatene som biblioteket her har. Hvis noen kunne tenke seg å skrive av skiftet mot betaling, så hadde det vært fint. Dessverre er det heller ikke muligheter for å ta utskrifter på de tilgjengelige apparatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er selvfølgelig også interessert i en utskrift fra mikrofilm HF-2398, og skiftet begynner på side 306. Det er litt rot i føringen av skiftene, og blant annet kommer noen skifter for 1760 før 1759. Kommer tilbake med adresse hvis noen svarer her, og jeg betaler selvfølgelig for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.