Gå til innhold
Arkivverket

[#13628] Mulig oppslag i index 1875?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Yngve; oppfattet jeg det riktig at alle navnene i 1875 er indexert? I såfall har jeg en bønn om et oppslag slik at jeg vet hvor jeg skal lete:Brukerforum Tema 7783: 'Ungkar og handelsbetjent Martinius Møller'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Du kan søke i 1875-tellingen selv ved å benytte 1875-lenken på den øverste mørkeblå linjen, da kommer du til 'landsomfattende søk' for 1875-tellingen, men merk at den er ikke komplett, søket vil kun gjelde de tellinger som ligger i Digitalarkivet. Du kan også gå rett inn på Nittedal hvis det er det området som er av interesse og søke i den tellingen.Det finnes ingen indeksering av samtlige navn i hele 1875-tellingen, kun for de områder som er registrert elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg kjenner til 1875, men fikk en viss forståelse av at alle navn (dvs. bare navn) var indexert i et tidligere tema.Jeg kjenner ikke til hvor i landet denne Martinius var, men han er helt sikkert i den delen som ikke ligger på nett i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er nok en av mine utsagn som er blitt tolket.Statsarkivet i Bergen fikk i 1975 laget registre til listene i folketellingen 1875. Disse registrene gikk på bruks/gardsnavn, og på hovedperson i uoversiktlige områder. Disse registrene er blitt lagt inn i database på et seinere tidspunkt, og fungerer godt for oss, og ville etter min mening også fungere godt på nett. Men de vil bare gi deg anledning til å finne et bestemt bruk eller en bestemt gard, og så kan du bla gjennom kilden, på samme måte som på en lesesal.Det store plusset vil være at man kan bruke kilden hos seg selv, men man har ikke databasens søkbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Yngve: finnes min Mart(h)inius i disse uoversiktelige områdene? Og kan dere publisere listene på nett selv om de så langt ikke er koblet til noen kilder? Ole Olsen er jo umulig, men heter noen Marthinius Møller vil det være verdt å oppsøke kildene ....Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.