Gå til innhold
Arkivverket

[#13634] E: Ingebrichtsen, Hans f. ca 1751 i Brevik


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hans Ingebrechtsen er født ca 1751 og bor 1801 i Brevik sammen med sin kone Maria Johnsdatter (født ca 1746) og sønnen John (født ca 1783). I Familysearch.com (Vital Records) finner jeg ei Else Hansdatter som datter av Hans og Maria. Hun er døpt i Eidanger 6. mars 1785.20. februar 1816 forlover Christen Hansen (sønn av Hans Pedersen Setret, se en annen av min etterlysninger) seg med ei Else Hansdatter. Han blir da gift for annen gang. Jeg vet da ikke mer hvor denne Else Hansdatter er fra, men paret får en sønn, Ingebret Christensen, i 1827, noe som gjør at en kobling mot Hans Ingebrechtsen kan være interessant. Ei Else Hansdatter er tjenestepike på Wiersdalen i 1801. Hun er da 16 år gammel. Ei Else Hansdatter Lunne konfirmeres i Eidanger i 1799. Hans Ingebrichtsen gravlegges i Brevik i 1702. Han kalles da for Lunde og er 55 år gammel.Er det noen som kan bekrefte at dette er rette foreldre til MIN Else Hansdatter?I såfall, er det noe mer info om Hans og Maria? I bygdebøkene for Eidanger finner jeg ingenting om dem på Lunde. Jeg har lett i de digitaliserte utgavene på Porsgrunn biblioteks hjemmeside.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Via Grenland Ættehistorielag har jeg kommet over en rekke sjømilitære ruller for Eidanger og Brevik, og tror jeg har litt mer info om Hans Ingebrigtstens forfedre som holdt til på Nedre Lunde i Eidanger (eg. det som i dag kalles Brevik).I en manntallsrulle for 1740 finner vi en Hans Nilsen på Nedre Lunde (44 år gammel) med sønnen Ingebret Hansen (17 år). Farfar og far til denne Hans? I en enda eldre rulle (fra ca 1724-25) finner vi på Nedre Lunde Hans Nielsøn (28 aar) med sønnen Ingbricht Hansøn (4 aar). Det bor også en Niels Olsøn der (50 aar). Han har 2 ugifte sønner, Anders (24 aar) og Jacob (19 aar) Nielsønner.Er det noen som sitter med det første bindet av Eidanger-boka som kan bekrefte denne anelista? mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.