Gå til innhold
Arkivverket

[#13635] E: PEDERSEN, Hans født rundt 1740 (i Brevik)


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei, jeg forsøker meg med en etterlysning i fall noen skulle ha mer info om denne personen (og hans kone). Hans Pedersen skal være født rundt 1740 (om vi skal tro på 1801 er året 1739. I 1801 bor familien på Kjelkevika v/Bjønnes). Hans kone Anne Isaksdatter er omtrent like gammel. De flytter til Kjelkevika fra Setret i 1789.Hvem er disse personene? De har 5 barn født i Brevik før de flytter til Bjønnes, men bare en, Christen, vokser opp og blir en av mine forfedre. Blant de 4 andre døde barna finnes Peder (x2), Isak og Stoe.En Peder Stoesen blir enkemann i 1743. Det skiftes etter Anne Hansdatter, hans kone, i Brevik. Blant barna finner vi Hans på 2 år. Er dette den samme Hans Pedersen?Hvem er Anne Isaksdatters foreldre og slekt? Om henne har jeg bare at hun er født ca 1740 (fra ft1801).mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Jeg har hatt etterlysningen også på Grenland Ættehistorielags hjemmeside, og har der fått følgende tilleggsinformasjon av Lill Ann Perry:'I don't have an exact answer for you, but have some additional information that points to who this Peder Stoesen might be.In the 1701 Sjørulle, posted here at http://www.grenlandslekt.no/kilder/1706/01.html It shows that on Blegebache u/Heistad, Stof Larsen, age 45 has a son Pedre, age 10 and Lars age, 1. According to Eidanger Bygde-Historie, p. 253 (Schilbred does not mention Peder), Lars Stoesen, who is the son of Stoe Larsen Blegebachen and Else Knutsdatter, marries Guri Hansdatter, skifte 1759, children Stoe-24, Hans- 14, Ole-10 and Anne Kirstine-16. Lars remarried Maren Eriksdatter, skifte 1762. Lars had a house in Brevik that son, Stoe acquired for 164 riksdaler in 1784.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

En Hans Pedersen, 27 aar gammel i 1770, finnes i en Mandtallsroulle for Brevik. Han skal være født i Brevig. I en gammel rulle fra rundt 1725 finner vi i Blegebachen følgende barn: Peder (27 aar), Lars (21 aar) og Knudt (16 aar) Stoesønner.Forstår ikke annet enn at med det Lill-Ann har gitt meg, at Hans Pedersen er sønn av Peder Stoesen.Kommentarer? mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.