Gå til innhold
Arkivverket

[#13637] Hanna Emilie Johansen: emigrant fra Askim/Oslo til U.S.A., men hva så?


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Min slektning Hanna Emilie Johansen var født den 18.nov.1875 på Bøkkelstad i Trøgstad sokn, Trøgstad. Hennes foreldrene var gårdbruker Johan Larsen Simenrud og hustru Elen Sofie Olsdatter Hoel. Disse kom opprinnelig fra Askim, og familien flyttet snart tilbake til den bygden og bosatte seg på gården Simenrud.Den 05.sep.1907 melder Hanna seg som emigrant og reiser dagen etter med ”Hellig Olav” til Ner York. Hun var ugift syerske. Som bopel oppgir hun Havegd. 1 IV i Kristiania, men siden hun ikke hadde fått attester fra Askim da hun langt tidligere flyttet til hovedstaden, er hun oppført som emigrert også i kirkebøkene derfra. Denne emigrasjonen har jeg også gjenfunnet på Ellis Island.Jamfør skifterettsopplysningene i forbindelse med farens død 1909 oppholdt datteren Hanna Johansen seg i Amerika. At hun står med pikenavnet behøver ikke bety at hun var ugift på dette tidspunktet. Alle søsknene står nemlig med samme navn, gifte som ugifte.I 1917 døde Hannas mor. Da kalles hun Hanna Aleksander og oppgis være gift med Frank Aleksander. Bopel er fortsatt Amerika.Fra familien har jeg hørt at Hanna visstnok senere returnerte til Norge, men hvorvidt dette var for å besøke slektningene eller for å bosette seg for godt har jeg ikke kunnet bringe på det rene.Jeg har ved ett enkelt tilfelle har jeg sett Hannas navn stå som ”Anna”. Og nå kommer det som virkelig får hjernecellene mine til å vri seg en ekstra gang. I databasen over emigranter fra Oslo 1871-1930 finner jeg nemlig også følgende:1. Den 04.sep.1913 med reise dagen derpå med ”United States” en Anna Aleksander, gift (med maskinist), f. 18.nov.1878, bopel Amerika, destinasjon Wisconsin, hun har vært på besøk. Denne har jeg også funnet inn på Ellis Island, men dessverre er imaget feillinket, så jeg kan ikke få opp mer enn tekstutdraget. Her kommer dog frem at endelig destinasjon var Milwaukee.2. Den 19.sep.1924 reiser den fraskilte syersken Anna Alexander, f. 18.nov.1885 fra Kristiania med ”Stavangerfjord”. Hjemsted er Amerika og destinasjon er New York.Hvor mange Anna/Hanna Aleksander/Alexander som alle er født den 18. november har egentlig kommet fra Norge til U.S.A.? Min hypotese er selvsagt at disse tre menneskene til syvende og sist er én og samme dame, eller i alle fall at det maksimalt kan dreise som om to. Men hvordan finne ut av floken?Jeg har forsøkt å gjenfinne originalmanifestet fra 1913 på Ellis Island, men enn så lenge uten resultat. Jeg har forsøkt å surfe på folketellingene for U.S.A. for 1920 og 1930, men heller ikke her har jeg funnet noe å bygge videre på. Dessuten har jeg skummet litt i adressebøker for Oslo fra 1930-tallet og fremover på Aleksander/Alexander. Alt er like resultatløst. Hun behøver jo for all del ikke ha bosatt seg i hovedstaden ved en eventuell hjemkomst heller.Er det noen som har idéer og innspill på hva jeg nå kan foreta meg? Eller kanskje noen er mer kreative i sine søk på Ellis Island eller i amerikanske folketellinger enn det jeg er?Håper på respons!Med mange hilsener Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Ville bare fortelle at jeg har funnet Anna Alexander fra 1924 på Ellis Island. Spør meg ikke om hvorfor jeg ikke fant henne forrige gang. Det er i hvert fall riktig person til tross for feil fødselsdata! Hun har også blitt gift og ikke fraskilt på reisen, som endte opp i Chicago :-)Er det ingen som har gode idéer til hva jeg kan gjøre for noe mere? All hjelp mottas med stor takk!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

HVORDAN gjorde du det???Hadde det ikke vært for at jeg faktisk ved selvsyn mener å ha observert at du er av kjøtt og blod, kunne jeg nå vært fristet til å tro du befant deg på andre siden av speilbildet i reklamen! (Ingjerd har beskrevet den for meg i detalj, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om).Anna er riktig som bare fy: hun har blitt blåøyd og født i Askim sidne sist (i stedet for gråfarget trøgsting), men slike bagateller spiller ingen rolle når man har den fulle oversikten over familiens flyttinger på midten av 1870-tallet. Og det har jeg. At lille mor Elen Sofie Larsen var kommet til sin eldste datter i Strømmen allerede 1913 var også morsomt å få vite. Fra før hadde jeg bare kjennskap til at hun døde der i 1917, men nå virker det jo som om hun kanskje kan ha kommet dit straks etter at mannen døde i 1909.Men ærlig talt Laila, hva gjorde du? Kunne godt tenke meg å lære det nemlig. Si nå ikke at du bare gikk inn og trykket, for i så fall har det skjedd en radikal forandring på EI de siste dagene. Har fått det til noen ganger selv også, men da har det mer vært indekseringen som har vært problematisk, eller at jeg har hatt så flaks at feillenkingen har vært til et annet dokument omtrent på samme tid.Tror du må få navnet ditt i forordet jeg (du skjønner Hanna Emilie Johansen alias Anna Alexander og Edward Hoel var søskenbarn), om det blir en bok ut av det da, men det gjør det vel smått om sen. Kanskje ikke i år men...En meget lykkelig Marius sender gode tanker til Vålerenga, og har litt dårlig samvittighet fordi det alltid er du som må rykke ut uansett hvor han stiller spørsmålene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Men hva trykket du på da menneske (?)? - Når jeg 'bare trykker' kommer jeg helt feil av sted inne på EI. Dersom du påstår at original dokumentet bare popper opp uten problemer av noen art fra din maskin, blir jeg virkelig urolig her. Først finner jeg ingen av Anna´ene på EI. Så dukker den ene opp så enkelte og greit som bare det, og så får du opp den andre tilsynelatende like lett.Forresten er en søskenbarnsbarn Johannes Hagbart Stokstad, om du husker ham...Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jeg har hatt for mye kontakt med engelskspråklige:originaldokumentet, originaldokumentet, originaldokumentetet søskenbarnsbarn, et søskenbarnsbarn, et søskenbarnsbarnMH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe... bare tulla. Det er faktisk litt jobb.LenkeRegner med at du har vært der før?Legg inn dato 16. Sep 1913Klikk så direkte på 'Display'-knappen, du får opp første side i rullenNederst på siden så står det 'United States' 16,. sep. Ikke sant?Så er det bare å bla. Og bla. og bla. Jeg begynte med å slå inn Frame nr. 50 for å se datoen på den første arriverende båten, (15. forøvrig), så dro jeg på til 200, som betydde flaks i denne omgang, der var United Sates! med arrivaldato 16. sept. altså vår balje!!Da er det bare å kjøre +xx på frames, og se om man til slutt kommer rett... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Aha!Jeg har vært inne på 'søtersidene', men må ha misset en lenke til nettopp den siden du nå hadde brukt. Søkebildet var i alle fall forandret siden sist jeg var innom.Imagene du sendte meg er ellers behørig avskrevet og lagret på harddisken, så når jeg nå attpåtil har riktig nummer til å kunne finne dem i originalen, tror jeg ikke de blir borte for meg igjen med det første!Da er det meste faktisk ganske klart (foreløpig), og jeg kan bare takke én gang til!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.