Gå til innhold
Arkivverket

[#13638] Olea Louise Ovesdatter Strøm, Buksnes eller Vågan - Hvem var hun ?


Gjest Inger Krabbestig
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Krabbestig

I folketellingen for 1865 Olea Louise Strøm ført opp med følgende opplysninger :Sted Svinø i SvolværIbenhard Ingebrigtsen husfader Skomager Inderst født 1854 i Buksnæs S og PrgjOlea Louise Strøm Hans Kone født 1853 VåganPå www.familysearch.org er hun ført opp som Oliana Lovise OVESDATTER gift 03 JAN 1875 med Ibenhart Johan INGEBRIGTSENKan dette være den samme Oliana (eller Olea) som er ført opp som fosterdatter på gården Aaden i Buksnes ved folketellingen i 1865 ? Lovise Ovesdatter Fosterdatter 12 år født i Buksnæs ?? Hvor nøye var folk med fødselssted ? Denne Lovise var oppført med Vaagan som fødested i tellingen 1875 og nå med buksnæs i 1865. Jeg vet at hun til daglig ble omtalt som Louise. Kan noen hjelpe meg med hennes opphav ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Inger Krabbestig

Min ane, Oliana Lovise Ovesdatter (også kjent som Olea Louise Strøm)er født 28.12.1854 Foreldrene skal vist nok være Ove Jørgen Christoffersen og Karen Lovise Olsdatter. Jeg kan ikke finne noe data på foreldrene. Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest vigdis guldberg myhre

Hei Inger! Vi har felles aner og jeg kunne tenke meg å få din e-mail adr. da det er mye jeg vil spørre om som ikke angår dette spørsmålet. Etter 17. mai skal jeg på Riksarkivet for å sjekke dette, men problemet er at noen kirkebøker for Buksnes har gått med i brann. Men vi får se - så kommer jeg tilbake. Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Dette høres spennende ut, jeg viste forsåvidt at vi har felles aner, du snakket vel med min mor og søster sist sommer på sommermelbu :o) Jeg håper du har hellet med deg på statsarkivet. mailadressen min er ilk@bork.net. Jeg gleder meg til å utveksle informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke svare direkte på hvor Olianna ble født, men det er ikke bare i Buksnes kirkebøkene har gått tapt ved brann. For Vågan som er det andre aktuelle fødestedet her er kirkebøkene før 1840 gått tapt ved brann, og det er mangelfullt for perioden 1840-1866. Nå finnes det noe som heter vaksinasjonsprotokoller for Vågan fra 1818 og fremover, og sikkert også får tiden rundt 1854. Kanskje finnes det samme for Buksnes? Iallefall kan det kanskje være lurt å ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim, og spørre om Olianna er å finne i vaksinasjonsprotokoller. I såfall vil det iallefall stå hennes far der.Ellers skulle jeg gjerne vært tilskuer når dere utveksler slektsinformasjon, siden jeg er oldebarn av Ibenhardt Ingebrigtsens halvsøster Laura Jensine. Forøvrig var det ikke særlig nøye på hennes fødested ved folketellingen 1900 i Trondheim, hvor det er oppgitt at hun ble født i Trondheim. Det ble hun da absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Inger Krabbestig

Jeg snublet over spennende opplysninger om dette paret på [url="http://www.svinoya.no/historie.htm>http://www.svinoya.no/historie.htm Er det noen som har tilgang til dokumentasjon på disse opplysningene ? Sitat : 'I 1875 er registrert som losjerende hos dem, skomaker Ibenhardt Ingebrigtsen, f. 1854 i Buksnes, gift med Olea Louise Strøm f. 1853. Hun var datter av skipper Ole Strøm i Vikan på Lillemolla.'Litt lengre ned står disse opplysningene'Her var det fast fjell som måtte bort og et stort sjøområde som skulle utfylles. Bas for sprengningsarbeidet var E.S, sønn av Jens Jentoft Olsen (Strøm) fra Valstranda, Digermulen, som senere bodde i Hans Persa-bua på Østerøya. Jens Jentoft Olsen Strøm var bror av forannevnte Olea Louise Strøm Ingebrigtsen fra Vikan som bodde i Erika Amundsen-huset. E.S bosatte seg i 'Strøm-bua' like ved det senere Arvid Andorsen-huset. 'Jeg fant en potensiell Ole Strøm i folketellingen i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.