Gå til innhold
Arkivverket

[#13643] Fra Laksevåg tilbake til Bømlo, bjergarbeider i Gullgruvene ?


Gjest Tor Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Hauge

Karl Knudsen Kvam født 6 feb 1869 på Finnås, Bømlo gift med Dorthea Bertine Nilsdatter født iht Digitalarkivet: 1900-telling for 1247 Askøens 1225 i 1869 på Lille Damsgård, Laksevåg. Gift med hverandre 20.nov.1895 iht Digitalarkivet: Vigde i Askøy inkl. Laksevåg Karl Knudsen Kvam Skomagersvend oppgitt på dødsdato født i Bergen men ved giftemål født i Finnaas 1869 oppgitt far Bjergarbeider Knud Mikkelsen Kvam og Dorthea Bertine Nilsen adresse Lille Damsgd. Født 1869 oppgitt far Gmd. Nils Nilsen.Jeg har vært i Bygdeboka for Bømlo bind 4 og sett på gårdene Grindheim øvre side 299 og bind I side 660. Sønstabø , men ingen Karl tatt med der blant fødte barn. Hvor navnet Kvam kommer fra aner jeg ikke.Faren til Karl Knudsen Kvam, Knud Mikkelsen Kvam er som far ved ekteskapsinngåelsen oppgitt å være bjerg arbeider. I gullgruvene ?Er det noen som kan komme med opplysninger eller tips,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel heller tvilsomt at det var i gullgruvene for de kom først i drift i 1880 åra. Mens derimot tenker jeg han arbeidet i kopperkis gruvene på Alvsvåg som var i drift fra 1860 til 1880 ca.Men jeg finner ingen av dem i B I, II ell. IV (har ikke III)Kvam er det mange steder: I Rogaland er det gårder som heter Kvam i Strand, Sand og Nærstrand.I Hordaland er det Kvam i Hardanger.I S&F er det Kvam i Aurlandsfjorden, Kvam i Luster og to steder som heter Kvam i Sogndal.Lykke til. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Som du vil sjå av vigde i Laksevåg, var dette hans andre ekteskap. Det fyrste finn du under Bergen (AA=Årstad) 1893. Der står det òg at han er fødd i Finaas 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I kyrkjebok for presten i Finnås, A 8, 1863-1872, listene over fødde fol. 47b nr. 61 av Bremnes sogn, er denne barnedåpen innført:Carl, født 6te febr. og døpt 17de Mai 1869. Foreldrene er Bjergarbeider Knud Mathiasen Kvam paa Vornæs og Hstr. Sigrid Larsdtr. Faddere: Ole Olsen, Johannes Olsen, Johannes Mathiassen, Moderen, Margrethe Andersdtr. Det er også oppgitt at Carl Knudsen Kvam var hjemmedøpt av Ole Olsen Vornæs. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I same kyrkjebok finn ein denne karen innflytta i 1866: Ungkarl Knud Michelsen Kvam, alder 27, hensikten med innflyttingen var: For at arbeide i Lindøen, han var født/innflyttet fra Sogndal, oppholder seg på: Vornæs.Denne karen giftar seg 28de Oktober 1866 i Finnås: Bjergarbeider ungkarl Knud Michelsen Kvam og pige Sigrid Larsdtr. Han frå Kvam i Sogndal og ho frå Jortedal. Han skal vera 26 år og ho 23. Brudgommen sin far: Michel Knudsen og brura sin far: Lars Andersen.Det skulle undre meg en del om Knud Michelsen Kvam og Knud Mathiasen Kvam med kone Sigrid Larsdatter ikke er identiske. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

Jeg bukker og takker for svarene. Jeg skal dukke ned i opplysningene og komme opp med hva jeg kommer til etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

3. mars 2003 hadde jeg inne etterlysning og ved hjelp av flere spesielt Marianne Herfindal Johannessen på statsarkivet fant jeg masse og som jeg lovet å komme tilbake på:Slik jeg har fått det fram kommer faren Mikkjel Knutson født 1808 på / fra Nedre Opheim i Voss (Bygdebok side 511), litt usikkert, men dog, han giftet seg med Synneva Lassedotter fra Amla nedre, Sogndal Sogn . Her er foreligger en fødselsdato (27 jan 1841) som må være feil. Dette skjedde på Plass under Kvam, Sogndal, og datoene for fødsel og giftemål har jeg ikke funnet/ fått sjekket.De fikk Knud Mikkelsen Kvam født 1839 på Kvam, Sogndal, Sogn som giftet seg med Sigrid Larsdatter født 13 aug 1843 Jostedalen, Sogn , Mora Kari Andersdotter er omtalt i Bygde bok Luster bind V, s 587. De giftet seg 28 okt 1866 på Finnås. Jeg har funnet 5 barn. Det er sikkert flere ut fra fødselsårene.Sønnen Karl Knudsen Kvam for til Bergen og giftet seg først med Marthe Askildsdatter Knudsen og 2dre gang med Dorthea Bertine Nilsdatter . Det siste 20 nov 1895.Også faren Knut endte på Laksevåg og døde 12 okt 1909 på Stranden. Laksevåg. Sigrid Larsdatter døde 8 jan 1933 På Kveldsol gamlehjem, Laksevåg.Sigrid Larsdatter sine aner har jeg slått opp i Bygde bok for Luster bind V v / Lars E. ØyaneJakten fortsetter i det små enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.