Gå til innhold
Arkivverket

[#13644] Leiermål og horerie, barn utenfor ekteskap


Gjest Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Min oldefar (Hans Kristian Mathisssen som senere tok navnet Haugrud)var uekte barn av gift mann Mathis Henriksen Vallo og pige Hanna Petrikka Hansdatter i Lenvik kommune i 1847. Jeg har lest en del eldre tingbøker, og der finnes det ofte en god del opplysninger i forbindelse med 'leiermål og horerie'. Gjelder dette også så langt frem som til 1847 ? Og finnes det i så fall tilgjengelig tingbøker fra Lenvik i denne perioden ?Jeg ønsker gjerne å få bekreftet en del opplysninger om Hans Kristian sine foreldre, og tror kanskje at tingbøkene kan være tingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I 1847 var ikke leiermål straffbart hvis det da ikke var snakk såkalt 'kvalifisert leiermål', - dvs. at en mann besvangret tre ulike kvinner uten å gifte seg med noen av dem eller vice versa.Men kanskje finnes det andre kilder som kan fortelle noe om leiermål på denne tiden. Hva med bidragsplikt e.l.? Det skulle være interessant å høre om noen har støtt på noen aktuelle kilder fra denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Jeg har ved flere anledninger lett etter barn født utenfor ekteskap. I 1874 har fant jeg en barnebidragssak, hvor faren ikke hadde betalt bidrag på en stund. Farskaps- og bidragsprotokollen begynte ca. 1870 for Kongsberg (og Eiker) om jeg ikke husker helt 'gæli'.På jakt etter noen andre barn (tema 12163) fant jeg i forhørsprotokollen hos Sorenskriveren flere saker. I protokollen for rettergang og eksekusjon (tror jeg det het) i Sandsvær fant jeg løse bilag på leiermålssaker. Der hadde en gift mand fått barn med en tjenestepige (min 2 x tippoldemor), og ble dømt til fem dager på vand og brød. Men mannen slapp å sone da han hadde brekt benet!Jeg har også fått tips om kommunikantprotokoller, men har ikke rukket å sjekke de ut. Der vil etter all sannsynlighet kirketukt være oppført.Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.