Gå til innhold
Arkivverket

[#13655] George Bartram Henriksen født 07.01.1880 i Oslo , trenger hjelp.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I følge familien i USA ble George Bartram Henriksen født i Oslo 07.01.1880.Foreldrene var Otto Henriksen og Hilda Johnsen.Familien emigrerte til Amerika i 1882 eller 1883 og slo seg ned i Chicago ,Illinois.Jeg har ikke klart å identifisere familien blant emigrantene fra Oslo.En kandidat kan være en Jørgen Henriksen som reiste sammen med Hilda M. Henriksen.Jeg trenger hjelp til å finne fødselen til George.Han kan også være døpt Jørgen , men familien er sikker på fødselsdatoen 07.01.1880. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Når var foreldrene født?Nå var det like før jeg begynte på'n igjen, men så kom jeg på ..... [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?antall=&emne=&slag=listtema&debatt=brukar&spraak=&sok=13411>Lenke ........ Dumt å gjøre det samme 2 ganger.-----Ut fra cesusen stemmer dette med Otto ('s alder) som reiser fra Kristiania i 1882?28.04.1882 Otto Henriks. g,Arb m 28 Xania Boston Lenke-----Og dette er Hilda M. og Jørgen som du antar kan være de rette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kan det være at den Gina Johannes. 26 år fra Xania som reiser sammen med Otto er søster til Hilda? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar.De er ikke sikker på når Otto og Hilda var født,men Otto døde trolig før 1900.Av de åtte kandidatene med navn Otto Hen.... har jeg funnet en kandidat født i 1854 , som jo kan stemme med det du har funnet Nina.I 1865 oppholder han seg mot betaling hos Jacob Evensen og hustru Hanna Hansdatter på Stovner Nedre i Aker med Kristiania som fødested.Trolig er det samme mann jeg finner i Kristiania 1875 i Vinkelgade 10 som visedræng hos Hornburg.Da er fødestedet oppgitt til Næs Romerige.I alle fall er de begge født i 1854.Hilda var trolig født ca1859.Hvor sannsynlig var det at Jørgen ble til George ? Men ellers er dette trolig de beste kandidatene. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

At Jørgen ble til Georg er veldig! sannsynlig. Faktisk nesten helt sikkert.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det eneste som gjør meg usikker på om denne Jørgen er den rette , er alderen.Det oppgis at han er 0.75år ved avreise , mens George var født i januar 1880 og skulle da ha vært 2 år.Men ikke vet jeg hvor nøyaktig alderen på små barn ble ført i protokollene på den tiden.Hvor mange aktuelle kirker kan det være snakk om i Oslo rundt 1880 ?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ganske mange, og nå har jeg vært gjennom samtlige basert på din families 'sikre' fødselsdato uten hell. Det er fort gjort å overse noen, så sikker kan jeg ikke være. Men det tar sin tid, spesielt når 1880 passeres. ( Hadde det ikke vært best om den amerikanske familien benyttet Brukarforumet direkte ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ang. ditt innlegg nr. 6, Rune, kan det ha noe med pris på overfarten å gjøre? At barn under 1 år reiste billigere? Ikke aner jeg , bare en tanke. Jeg tror nemlig det er rett familie vi har funnet....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jørgen Bertram, født 7. januar 1881, døpt 15. mai 1881 i Grønland kirke, foreldre handelsbetjent Otto Henriksen og hstr. Hilda Marie Johannesen, adresse; Motzfeldts Gade 8, foreldrene født hhv. 1854 og 1858. (Grønland Mini 7 1878-1888 3/14 p.98 no.112) ( Gjentar henstillingen om at de hadde vel vært best for alle parter om amerikanerne hadde benyttet Brukarforum direkte. Du har jo en rekke etterlysninger her og dette måtte jo spare deg for mye arbeid ?? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting, det hadde vært enklere å kommunisere direkte med den som egentlig etterlyser..... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Flott, Geir! Du er som alltid en 'engel'Jeg lurer litt på det jeg tenkte.... LenkeVar Gina som reiste m/Otto søsteren til Hilda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Geir, jeg har litt dårlig leser, er en av fadderne Gina eller Guri Johannes.? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette var kjempebra.Hjertelig takk til dere alle.Da er det nok de rette emigrantene som er funnet tidligere.Det kan godt tenkes at det med alderen til Jørgen i emigrasjonspapirene har noe med betaling å gjøre.Det at faren Otto var handelsbetjent styrker vel mistanken om at det var han som var visedræng hos Hornburg.At Jørgen var døpt i Grønland kirke gir vel en mulighet for at det var der Otto og Hilda giftet seg.Hadde noen kunnet sjekke det? Med hensyn til hvorfor familien ikke selv laget et innlegg her , vet jeg ikke.Men jeg fikk henvendelsen fordi jeg tidligere har vært behjelpelig med å finne opphavet til Jørgen/George's hustru. Jeg har bragt videre de opplysningen de hadde med hensyn til navn og dato for Jørgens fødsel, og beklager sterkt dersom dette har ført til forviklinger eller problemer for noen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg mener jeg har vært borti denne familien før, Rune, hvem er det som spør? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Helde Marie Johannessen ble ifølge Familysearch født 27.03.1859 og døpt 24.04.1859 Ullensaker , Akershus.Foreldrene Johannes Jørgensen Moss og Henrikke Paulsdatter fra Udenæs i Næs , Akershus giftet seg i Ullensaker 22.11.1856.De var trolig begge døde i 1875.Da finner jeg bl.a. broren Ludvig Vexel f.1866 som legdeslem i Ullensaker.Dersom Otto også var fra Næs , kan det jo tenkes at de giftet seg i Ullensaker. Men dersom foreldrene til Hilde Marie var døde er vel sannsynligheten større for at de giftet seg i Grønland Kirke. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg var ikke obs på innlegget ditt Laila.Den som søker opplysningene er datter av George B. Henriksen den tredje , Cherie .Han døde 71 år gammel i des.2002.Og den personen jeg hjalp med Martha Nilsdatter Gjerme het Marcia Henriksen Stice.Hun er tremenningen til Cherie. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Har noen tilgang til kirkeboke for Grønland kirke i Kristiania ?.I så fall , er jeg interessert i å få sjekket om Otto Henriksen og Hilde Marie Johannessen giftet seg der ca. 1880.Otto er trolig fra Næs pr.gjeld på Romerike , men jeg trenger navnet på faren hans.Jeg kan ikke finne noen Otto Henriksen f. ca. 1854 på Familysearch. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Laila.Brev er avsendt.Nå får jeg smøre meg med tålmodighet.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fått svar fra Byarkivet i Oslo at Otto og Hilda Marie ikke giftet seg i Grønland Kirke.Har noe tilgang til kirkebok for Ullensaker 1878-81 , og kan sjekke om de giftet seg der? Hilda Marie var født der i 1859 og bodde på gården Bakken under Holt (Holtebakken?) i 1865.Foreldrene var trolig døde i 1875.Jeg finner de ikke i folketellingen 1875 , og dessuten finner jeg en av brødrene hennes som legdelem i Ullensaker 9 år gammel i 1875. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.