Gå til innhold
Arkivverket

[#13659] Petronelle Maria Holberg (eller var det Holbeck?), f. 1746


Gjest Andreas Totland
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Totland

Ved FT 1801 bodde Petronelle Maria Holberg, 55 år, (2. gang gift) og mannen, Mester Skoemager Lars Knudsen, 35 år (1.gang gift) i Bergen, rode 1, Nykirken. Sammen med dem bodde hennes datter, Bergitha Christina Wreede, 22 år og ugift. Det jeg foreløpig har funnet ut om Petronelle Maria er følgende: Hun giftet seg i 1772 med degnen Jacob Wrede i Ferslev på Sjelland, Danmark.Datteren Bergitha Christina må være født ca 1779. Andre barn ukjent. Jacob Wrede døde 1784. Enken (Petronelle Maria) bodde i Bergen i 1788. Hun giftet seg med Lars Knudsen i Domkirken, Bg. i 1793, og er da oppført som enken Petronelle Wrede. Hun døde i Bergen i 1818 (Kb. Nykirken). Mitt spørsmål er: Hvor var Petronelle født og hva var egentlig hennes pikenavn? Det faktum at hun som 38-årig enke med små barn flyttet til Bergen da hun ble enke, kan tyde på at hun hadde familietilhørighet der. Ifølge Ch. Delgobe: Stamtavle, Familien Holberg, kan hun ha tilhørt samme storfamilie som Ludvig Holberg, men jeg har ikke funnet noen andre opplysninger som bekrefter dette. Holberg-navnet skal visst også ha eksistert i Danmark, men hvorfor reiste hun altså til Bergen hvis hun var født i Danmark? Jeg finner en Petronelle Holbech, døpt i Domkirken, Bg. 7. jan. 1746, det året 'min' Petronelle skulle ha blitt født. Kan det være 'min' Petronelle, som i 1801 har 'pyntet' på navnet sitt; eller har de som registrerte, hørt eller skrevet feil? I tilfelle må hun også ha pyntet på fornavnet sitt og lagt til Maria; men slike tilfeller har jeg sett før, fra denne tida. Nå lurer jeg på om jeg kan lokke ut noen opplysninger eller kommentarer fra den kollektive kunnskapen på nettet. Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det bodde flere i Bergen som het Wrede. Kanskje det kan ha vært grunnen til at hun flyttet dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg vet ikke mer om Petronelle Maria Holberg, annet enn at hun i følge tidsskriftet Sunnhordland, 1941. 'Gietzmann-ætti i Gjermundshamn' av Kr.Bjørkevoll, het Holberg.Er du sikker på at hun døde i 1818? I følge samme kilde giftet skomakermester Lars Knudsen seg i 1816 med Anne Lydia Gietzmann, født 1775, og fikk med henne sønnen Urbanus Gietzmann Knudsen. døpt 1817 i Nykirken i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Takk til begge for innlegg. Til Sølvi: Beklager,jeg hadde skrevet feil årstall i farten. Petronelle døde den 8.8.1813 iflg. Kb. Nykirken (Skoemager Lars Knudsens Kone). Når det gjelder tidsskriftet Sunnhordland, så har vel de opplysningen om at hun het Holberg fra samme kilde som jeg har, FT 1801. Så der er vi vel like langt (Petronelle var vel også en biperson i denne artikkelen?). Men jeg skal skaffe meg artikkelen. Takk for tipset. Til Berit: Jeg har sett at det bodde folk med navnet Wrede i Bergen, men jeg har ikke funnet ut om de var i familie med Petronelles første mann. De opplysningene jeg har om Jacob Wrede har jeg fått fra en velvillig sjel i Danmark (takk for debattspalten i Digitalarkivet). Hun fant følgende i en bok skrevet av Anders Petersen: Sjellands stifts degnehistorie, under Horns herred, Ferslev-Vellerup sogn: 'Jacob Wrede født 1730, ustuderet, skoleholder i Sonnerup1763, kaldet af Geheimråd Rosenkrantz i juli 1769, fik ved reskript 22.4.1769 tilladelse til at måtte blive degn. Død 3.5.1784. Hans enke flyttede til Norge og levede i Bergen i 1788'. Jeg har trodd at han var født i Danmark (Wrede finnes også der), men vet ingen ting sikkert om det. Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.