Gå til innhold
Arkivverket

[#13668] Katrine Tomasd. Reinsnos f ca 1836


Gjest Halvor Aaby
 Del

Recommended Posts

Gjest Halvor Aaby

Jeg er interessert i å finne forfedrene til Katrine(a) Tomasdatter Reinsnos f ca 1836. Hun er antakelig født på Reinsnos i Odda. I 1860 ble hun gift med Kristen Olsen fra Børve i Ullensvang. I 1865 bodde familien på Lutrum i Kinsarvik der Kristen var husmann uten jord og smed. Familien utvandra til USA der det lever etterkommere med slektsnavnet Bervin. Jeg er takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra Bygdesoga 1913-63, Gards- og ættesoga, Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid, III, 1967, av Olav Kolltveit, finnes gnr. 9 Reinsnos på side 378-395. På s.391 under bnr. 8 Oppistova nevner jeg kort følgende: Foreldre: Tomas Johannesson (1805-94) g.1832 m.Anna Olsdtr. (1803-81) Ullensvang U.br.1,pl.III,Brotet. Deres andre av fem barn: b)Katarina (1836- ) g.1860 m.Kristen Olson N.Børve U.br.1. Dei utvandra til U.S.A.1873. Farens slekt er nevnt videre under Reinsnos i boken, og moderen i Bygdesoga 1971 (samme navn og forfatter), IV/2 s.221: 'Plass III, Under brotet. 1.Ola Olson Bjotveit Kinsarvik.br.2 (1760-1831) var paktar av prestegarden på slutentten av Rørdams tid, og då Hertzberg kom, fekk han plass og bygde nedenunder Brotet. Plasset vart utvida noko seinare,m.a. med to teigar innafor Bøen. Ola var både bygningsmann og smed, sette han opp borstova på prestegarden i 1800. Gift 1793 m. Katarina Olsdtr. Lægreid (1770-1854) frå Eidfjord' (se Ættebok for Eidfjord s.78). Av deres fem barn er e) Anna (1803-81) g.m. Tomas Johannesson Reinsnos.' Antar at disse bygdebøkene fremdeles er i salg. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som sagt så gjordt - her finner du hele serien. Hardanger Museum. Mvh KnutNytt opplag:Bygdebøkene for Odda, Ullensvang og Kinsarvik Av Olav KolltveitBygdebokserien er på 8 band, pluss eit stort detaljert kart over kommunane. Bygde-boka vert selt i sett à 2 band. Pris pr. sett er kr 500,- - samla kr 2.000. Kvar bok er på ca 5- 600 sider, så her er det mykje godt lesestoff for pengane.Tilbod på komplett serie kr 1.750,- Band 1 og 2 Ålmensoga for heile distriktet, frå forntid og fram til vår eiga tid. Band 3,I og 3,II Odda Kommune, gards og ættesoge. Band 4,I og 4,II Ullensvang Herad, gards og ættesoge. Band 5,I og 5,II Kinsarvik Herad, gards og ættesoge.Du kan tinga bøkene ved å ringja 53 66 69 00, eller du kan bruka e-post: mail@hardanger.museum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Mange takk til Knut. Dette var svært opplysende. Jeg skal formidle opplysningene videre til oppdragsgiverne mine i Corvallis, Oregon. Det ser ut til at de absolutt bør kjøpe noen av bygdebøkene. Mvh Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.