Gå til innhold
Arkivverket

[#13669] Barn til baker Hans Petter Holst og Elisabeth M. Mustekeit


Gjest Hogne Holst
 Del

Recommended Posts

Gjest Hogne Holst

Hans Petter Holst (1708-1769) fikk i Kristiania 12 barn. Har store problemer med å finne ut hvor alle disse ble av, dvs. de som levde opp. Lister opp navnene: Giertrud Kristina Holst (1743), Ingeborg Holst (1748), Paul Henning Holst (1750), Henning Irgens Holst (1752), Christiana Sophia Holst (1755), Joachim ? (1756), Christian Holst (1758). Noen teorier har jeg. Ei Giertrud var gift med Jesper Munch i Ringebu. En Henning ble konfirmert i Ringebu 1769 og innrullert som matros i Bergen 1791. Ei Ingeborg finner jeg igjen i Kongsberg 1801. Christian, se nytt innlegg. Håper noen kan hjelpe mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Hogne. Jeg vet ikke mer disse barna enn det du har men jeg er etterkommer etter Elisabeth Maria Musticheits bror Jørgen Fredrik og er veldig interessert i å vite hva du vet om hennes aner. Det jeg vet er at hun er datter av skomaker i Christiania Christian Musticheit og hans annen kone Else Christine Torgersdtr. (datter av Torger Laursen og Johanne Nielsdtr.). Christian skal være sønn av en polsk adelsmann Musticheit som kom til Christiania rundt 1650 og bosatte seg på Bekkelaget. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Hei Knut. Jeg har dessverre ikke noe mere enn det du skriver i innlegget. Det jeg har om Christian finnes i NST V (beklageligvis har jeg ikke notert artikkelforfatter eller side). Siterer: 'Skomaker Musticheit (Mustekeit) førte i sitt segl en 5 bladet rose (Canc. Indlæg 7.9.1708, RA), almindeligvis dog et merke med en støvle. Han eiet Skippergaten 10 i Christiania og efterlot ved skiftet 9.1.1739 255 rdl. netto til enken og syv overlevende barn. I boet fantes portretter av stattholder Ditlev Wibe og stiftamtmann Wilhelm de Tonsberg foruten av et par oldenburgere'. Han hører ikke til mine aner selv. Skulle han være av adelslekt burde det sikkert finnes noen kilder som kan bekrefte dette. mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Funnet 2 damer Musticheit i Fredrikstad 1769:Johanne Maria Musticheit døpt i Christiania 09.01.1719, dtr. av skomager Christian Musticheit og hans 2. kone Else Christine Torgersen, gift 18.09.1708 i Christiania. (NST V hefte 2 s.179) Johanne gift med Petter Wielsgaard, kjøpmann.Kierstine Musticheit g.m. Jens Wielsgaard (hans 2.ekteskap). Bror av Petter over, og også kjøpmann. mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Mht skomakermester Mustikeit, er hans ektefelle Else Torgiersdatter sitt skifte notert i Christiania Skifteprotokoller 22.09.1727, i tilfelle dette ikke er nevnt i artikkelen i NST V. Har registrert en Syver Christiansen ca.1735-1813 som ved dennes datters ekteskap i 1825 er innført som 'Syver Christensen Mosterkeit'. (Datteren dreide seg om Magdalena Syversdatter Bekkelaget som ble gift i Christiania, Vår Frælser med tobakksfabrikant Christian Hugo Gyllensværd). Denne Syver Christiansen skal ha vært sønn av en Christian (Mosterkeit?) og Maren Pedersdatter Broch, jeg har disse som gift 10.10.1726, det må vel i så fall være 1727 og hans tredje ekteskap hvis dette skal kunne dreie seg om samme skomakermester Mustekeit. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Skomakeren Christian M. blir vel lovlig gammel til få barn i 1735 (han høres ut til å være født senest ca. 1665). Det virker mer trolig (synes jeg) at Christian Mosterkeit er sønn i skomakerens 1. ekteskap (f. rundt 1695 ?). Det virker som han har blitt boende på Bekkelaget.Hogne: Tilbake til 'din mann', baker Hans Petter Holst (1708-1769), er han sønn av bakermester og bergskriver i Selbu, ST, Paul Madsen Holst (1679-1719) og Gjertrud Madsdatter Hage ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Dag Brodin

Skomaker Musticheit som nevnes i NST V s. 180 var sikkert en tysk håndverker, og om han var adelig eller ikke skal være usagt ( den fembladede rosen er vel ikke noe bevis for det?) Det som er nesten helt sikkert er at skomakeren aldri bodde på Bekkelaget og neppe er far til Syver Christiansen Bekkelaget som det ofte er blitt hevdet. Hans fravær i farens skifte forklares da med at han er uekte sønn(!) I 3. ekteskap var ingen barn iflg. NST, så dette får dere legge i slektsforskningens fotnoter, med mange NB forsiktig og utropstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En Christiane Holst finnes i Chra.i 1801, 44 år, gift. Giertrud og Ingeborg har du funnet på Froen og Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

I boken Ættegransking ved Cato Krag-Rønne (1943) står det at Mustikeit kommer fra Polen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Interessant!Håper han kan dokumentere det. For diskusjon om Syver Christiansen Bekkelaget se ellers diskusjon nr. 20193.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.