Gå til innhold
Arkivverket

[#13681] Samson Mathias Bendikssen, f.1855 i Førde til USA 1881. Hvor?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg har søkt og søkt etter Samson Mathias Bendikssen, 1855, som den 4.4.1881 reiste fra Bergen med Norddeutscher Lloyd til USA. LenkeMen jeg kan ikke finne han. Er det noen som kan se på Census for meg? Jeg har ikke funnet han på Ellis Island heller så det er jo umulig for meg å si hvor i USA han landet.Jeg takker på forhaånd for all mulig hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ellis begynner først i 92 ......, og der er han ikke såfremt han ikke har vært hjemme på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha for ressponsen!Ja, brordatteren Beatrice (Betty) Larsdatter bodde i New York City, USA. Hun døde i 1960. Hun var gift med Nils Langfeldt. men de reiste senere enn Samson til USA. Jeg har ellers kontakt med Lorentz Bendiksen som er oldebarnet til far til Samson. De bor i NJ, men han har ingen anelse om Samson.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Født 1.juli 1855, far Bendix LArsen og mor Birthe Knudsdatter. Hvilken gård kom de fra, og hve het hans andre søsken???Ga han ikke noen livstegn fra seg?Lurer på hva han het? Sam Mathew kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, han er sønn av Bendix Larsen og Birthe. Gård? Sannsynligvis Schei i Førde. Han hette Samson Mathias så Sam Mathew er kanskje det amerikanske navnet. Om han gav noe libvstegn fra seg kjenner jeg ikke til. Hans søslen var Lars, f. 1852, Marianne, f. 1852 og Andreas Oliver, f. 1858. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I går kveld snakket jeg med slektningene til Samson i New J..De hadde aldri hørt om han hverken som Sam Mathew eller Samson.Jeg har nå også pløyd FamS., men uten resultat med noen av skrivemåtene.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen
Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha Laila!Ja, henne har jeg funnet og skal se om jeg kontakter noen av hennes etterkommere. Men jeg vet at enkelte ikke var interessert i å ha noen kontakt med slekten i Norge. Derfor må jeg i alle fall først undersøke andre muligheter. Det var nemlig ikke 'populært' for en fra Flekkerøya å gifte seg med en Langfeldt!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, det er riktig, Laila. Han hadde i alle fall ikke hatt noen kontakt med foreldrene til Lorentz som er hans G. nevø.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe!!Jaja. Jeg finner ingen som passer foreløpig. Det er mulig han tok et gårdsnavn, Hvor bodde han når han dro? L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg kan ikke tenke meg at han tok Schei, som er gårdsnavnet som han bror tok, men alt er jo mulig.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du sjekket ut skifter etter søsken ol? Det kan jo stå flotte tingser der vet du?Jeg finner nemlig ikke denne karen! Har sjekket 1900-1910. L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Han bodde i Askvoll i 1881 da han dro til USA.Nei skiftene har jeg ikke sett på. Vet ikke om de ligger ute på nettet?Hans bror, Andreas, reiste også til USA 20.4.1886 fra Bergen, men vendte tilbake til Norge. og bodde i Askvoll, hvor hans mor også bodde i FT 1900. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Birger, skifter ol må du til arkivene for å se. Ta en telefon til statsarkivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hrrrumm---- Birger da, du må jo ha lært litt nå? :o) Du som ringer verden rundt, og så tar du ikke en tullefon til nabolaget :o)Ha en knusbedårende natt!!! L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til nabolaget???Åhh, jeg trodde du mente Bergen. Ha en knusbedårende natt du også!!!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe og god morgen, Norge er vel nabolag slik som du ringer rundt om i verden :o) Sjekk f.eks. Bergen du! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God morgen, Laila!Jada, sett i et verdensperspektiv så er kanskje de nabo. Får vel vente til itte heljo!? Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.