Gå til innhold
Arkivverket

[#13687] Hendrich August Falch, parykkmaker på Bragernes. Hvor kom han fra?


Gjest Lasse Vråle
 Del

Recommended Posts

Gjest Lasse Vråle

Jeg har i lang tid lett etter hvor Hendrich August kom fra og hvem hans foreldre var. Første gang jeg har registrert han betalte han skatt i 1757 i Bragernes. Jeg har aldri funnet noe borger brev på han. Han ble gift første gang med Abelone Christiansdatter Lund i Hurum i 1759 og andre gang med Maren Mathiasdatter. Han døde på Bragernes i 1793 66 årgammel og derved født ca 1727. Han fikk 11 barn, men bare noen få vokste opp. Jeg har ikke funnet han på Familysearch, men her om dagen fikk jeg den ide å anta at hans første barns navn var navnet på hans far. Det het nemlig Nicolai Jonasen som fornavn, men døde tidlig. Var dette en skikk i noen kretser? Da jeg søkte på dette navnet i Familysearch dukket plutselig et ekteskap opp i Kjøbenhavn: Nicolai Joensen og tilnavnet Falch var føyet til. Bruden var Anne Lisbeth Henrichsdr. De ble viet 9 oktober 1725 i Helligaands Kirke i Kjøbenhavn. Hendrich August`s første datter het Anne Elisabeth så kanskje, kan dette være riktig familie. Henrich August hadde også en datter som het Svanhildor. Jeg fant ingen i 1800 tellingen i norge som hadde dette fornavnet. Når jeg søkte på samme navnet i familysearch med Nicolaisen som etternavn, dukket samme familie opp hun var døbt 20 october1735 i Trinitatis i Kjøbenhavn. De fikk også Sara døbt 27 des 1731 i Vor Frue Kirke i Kjøbenhavn. Og Anne Margrete Nicolaisen 12 august 1741 i Trinitatis i Kjøbenhavn. Spørsmålet er hvordan får man tak i Danske kirkebøker? Giftemålet og dåpen var i forskjellige Kirke i Kjøbenhavn. Er det felles filmer? Finne det noe digetale kirkebøker fra Kjøbenhan på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vråle

Hei Nina Ja hvis det er den som heter 'Norske Parykkmakere' av Ola Holst så har jeg sett den. Der står det kun :' Henrik August Falck på Bragernes fra rundt 1760, g. 2.g. 1783 m. Maren Mathiasdtr., død 1799 som enke, 48 år gl. Jeg lurer på hvem hun er også. Ellers gikk det første innlegget mitt ut før jeg fikk korrekturlest. Trykket på feil knapp i farten. Beklager noen skrivefeil. Men for å presisere så har jeg lett lenge i mange alternative kilder uten å finne sikre spor. Derfor forsøker jeg nå å lete i den andre enden, med dette Københavns sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.