Gå til innhold
Arkivverket

[#13688] Omstreifere Fredrik Christian Vik og Gunhild Oline Rasmusdtr. Strudshavn


Gjest John Aalen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Aalen

Søker etter opplysninger om Fredrik og Gunhild som bodde en tid på en gard som heter Ersdal på Askøy.Fredrik Christian Vik skal være født ca 1816 på en gård med navnet Kalbreid i Numedal.Gunhild Oline Rasmusdatter er født rundt 1820 på Kolvereid i Nord Trøndelag.To barn kjenner vi til og det ene er Fredrik Olai Fredriksen Vik, født juli i 1841 på Bustetun i Odda og ble senere konfirmert i Studshavn. Johanne Sophie Fredriksdatter Vik, født 24 jan 1844 i Strudshavn. Håper på hjelp, hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det bare slo meg at hvis hun er fra Kolvereid (eller Namdalen som det står i 1865), kan det jo være at man i 1865 ikke mener Hærø, men Nærø, som fødested på Fredrik. Kolvereid og Nærø grenser jo mot hverandre i Nord-Trøndelag.Finner forresten en Gunnild Oline Rasmusdtr. på FS - VRI, født 14.6.1816 i Kolvereid prg., døpt 17.6. Foreldre Rasmus Simonsen og Johanne Marie Johnsdtr. Har ikke funnet foreldrene gift. Denne Gunnild er vel en god kandidat hvis hun skal være 51 år +/- i 1865. Og moren Johanne blir vel da oppkalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Se side 34 i Eilert Sundts «Anden Aarsberetning om Fantefolket» § 60, ja sidene både foran og bak der. Der finner du vel det du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er det som finst om dette paret i kyrkjebok for Askøy:,,Fredrik Christian,Viig,Erdal,,,,,Oline Simonsen,,,,Kobberslager,Fredrick Olai,2407,1710,1841,,Fredrik Christian,Viig,Erdal,,,,,Oline Rasmusdtr,,,,Kobberslager,Johanne Sophia,2401,1102,1844Som ein ser, skreiv ho seg fyrste gongen med farens patronym, medan ho andre gongen nytta sitt eige. Den andre dåpen finst òg i St.Jørgen avdi den truleg var utført der, medan dei høyrde til kyrkja i Strusshamn (der er mange slike dobbeltføringar, sidan Strusshamn til tider låg under SJ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Tusen takk for alle svar. Her var det noe nytt og noe kjent.Til Heidi, Det er de rette personene som du har funnet, da jeg hadde navnene til foreldrene til Gunhild fra tidligere.Til Arne, Har sett i bøkene til Eilert Sundt tidligere, men det er vist noe jeg har oversett. Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Til Johan.Jeg har 1859 og 1865 tellingene til Eilert Sundt, og i begge disse er Kobberslager Fredrik Christian Vik nevnt.I 1859: 24. Gutten Fredrik Olia Fredriksen, og han anbefalte om at 25-31. nevnte gutts far Kobberslager Fredrik Cgristian Vik med ledsgerske og 6 barn som måtte få understøttelse til å skaffe seg fat bolig. ( kjøpe hus i Strandstedet Sandnæs i Høylands Prestegjeld ), så han kunne ernære seg ,med sitt håndverk. Denne forføyning med gutten Fredrik Olia ble bifalt Departemente, og under visse betingelser da det var utsikt til, at det, istedenfor penger til å kjøpe hus for familien, kunne bli tilstått et passende beløp årlig til husleie m.m. ( Dette var i forbindelse med konfirmasjon av Fredrik Olai)I 1865, 4 Årsberetning : står det under nr. 279: Fredrik Christiansen Vik, 74 år, 2. Årsb. § 60 m. K. og 2 døtre. 1 Årsb. 189 ( Hetland, Avalsnes og Ladvik)Under 346 i samme årsberetning: Berte Berthe Christoffersdatter, 2 Årsb. § 121, i følge m. Fredrik Kristiansen Vik o. fl. ( No. 279 )Dette er fra de gotiske beretningene.1845 og 1862 beretningene er å få kjøpt på Akademika, og kan være til stor hjelp til å finne ut mer.Mvh Inger fra Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Hei Inger. Tusen takk for hjelp, ser at disse tellingene kan være et godt verktøy, har du prisen på disse beretningene fra E.Sundt? Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei JohnFantefortegnelsen 1862 Kr. 60.-Fantefortegnelsen 1845 kr. 30.-Har 'oversatt ' Fortsatt beretning 1859 og Fjerde Års-beretning om Fantefolket 1865. Om du ønsker opplysninger om andre personer i disse fortegnelsene, kan jeg godt sende deg dette på mail. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Hei Inger. Du skriver at du har oversatt beretninger for 1859 og 1865, er dette noe som kan mailes i sin helhet? Min mail adr. er jon-aal@online.no Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg ser at Gunnhild Oline Rasmusdotter, fødd i Kolvereid 14.6.1816, hadde foreldre Rasmus Simonson og Johanna Marie Johnsdotter.Men det tyder at Gunnhild Oline var ei SØSTER til Karen Simonie Rasmusdotter, fødd i Grytten 30.3.1813. Karen Simonie var gift første gongen med Ole Pederson, omstreifar frå Luster i Sogn, som òg hadde tilhald på Erdal, Askøy! (sjå tema #13711). Rasmus Simonson vert i Grytten omtalt som kopparsmed, medan Johanna Marie Johnsdotter har tilnamnet Holm.FamilySearch syner to andre born i same huslyden:* Peter Christian Rasmusson, døypt i Selje 30.7.1811* Johanna Marie Rasmusdotter, døypt i Talvik 3.4.1820So me kan trygt seia at denne huslyden farta vide ikring...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei JohnFjerde Års-beretning om Fantefolket og Fortsatt beretning om Fantefolket er nå lagt ut på lor.no ( LOR ) gå til slektsforum, og under Eilert Sundt finner du de.For å få bestilt 1845 og 1862 Fortegnelsene er tlf.nr. 22 85 30 30 som er til Akademika i Oslo. Mulig det er en Akademika nærmere der du bor.Mvh Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Lars (innlegg 11)§ 60 i E.Sundts Anden Aarsberetning...., sier om Gunild Oline Rasmusdatter, nok det eneste Barn af Rasmus Simonsen,§ 59,som nåede voxen Alder. Det tyder vel lite på Karen Simonie som hennes søster, idet hun var gift føste gongen ... Jeg bare spør. mvh arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

En liten opplysning om Johanne Marie (Holm) Jonsdatter som E. Sundt nevner:Hun var av de nordreisende og er egentlig født i Sverige. Hun reiste i Trondheimstraktene med Ole Holm, ble siden gift med Rasmus Simonsen. Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jon Torp

Johanne M. Rasmusdatter ...er et navn som nevnes her... har jeg lett en del etter en reisende kvinne med dette navnet - Hun fikk minst 8 barn med Johannes Berthelsen (han bror av Even og Helene)..alle reisende.....i årene 1840-1861 i bl. a. Vik i Sogn....disse folka kalles omstreifere og tatere i kirkebøkene....Men jeg veit ikke hvem denne Johanne M. Rasmusdatter er....aner ikke fødselsår eller opphav...noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Jon. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med selve spørsmålet enda, men poster dette som et tips. Når temaet blir endret fra et søk etter Fredrik Christian Vik til Johanne M Rasmusdatter, er det anbefalt av Digitalarkivet/Jan Oldervoll å lage et helt nytt innlegg med en ny overskrift. Du kan heller referere til dette innleggets nummer.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Jon ! I innlegg 11 fra Lars E. Øyane står det om Johanne Maria Rasmusen av foreldre Rasmus Simonsen og Johanne Maria Jonsdatter. Se selv på FamilySearch. Johanne Maria Jonsdatter kalte seg også for Holm og hadde tilnavnet Magla. J.M.Rasmusdr ble døpt 03.04.1820 i Talvik Finnmark som også Lars skrev. Karen Simonia er også et barn av Rasmus og Johanne. Eilert Sundt skrev i Anden Aarsber at Gunild var nok det eneste av Rasmus Simonsens barn som nådde voksen alder, men det må være feil fordi hun var jo gift med Ole Pedersen, omstreifer fra Luster i Sogn. Se innlegg 11 på det også. Og Johanne Johnsdatter eller Holm står omtalt i § 59 i Anden Aarsb, side 33 og videre. hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Terje og Arne ...Takk for dette !...men det er vel neppe noe bevis for at J.M. Rasmusdatter (som fikk minst 8 barn med Johannes Berthelsen) er identisk med den J.M. Rasmusdatter som ble døpt i Talvik i Finnmark i 1820...men det er jo fristende å tippe så... jeg har ikke tilgangt til kirkebøker i Sogn nå...kanskje noen faddere der kunne gitt oss flere tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Først må jeg få takke for innspill og svar ang. Fredrik og Gunhild. Det som er problemet når en leter etter de reisende, er at de streifer fra den ene plassen til den andre og det er ofte vanskelig å finne enkelte personer.Skal en lete i bygdebøker får du kanskje en napp på en person eller et barn som er blitt satt til oppfostring eller fått tjeneste på en gård.Vi som har aner blant de reisende bruker ofte Eilert Sund sine tellinger, men det en skal huske på, er at mye av det han har samlet inn av matriale har han fått muntlig av andre reisende, og da sier det seg selv at ikke alt kan være korrekt. Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.