Gå til innhold
Arkivverket

[#13690] Søsknene Svensen BARSTAD fra Soggendal - fant de lykken i Amerika?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Håper dere har tålmodighet til å lese dette.Av og til kan det straffe seg å være stor i munnen..... og jeg trodde at dette skulle bli verdens enkleste sak.Av 6 søsken som utvandret lever noen her på berget i den tro at kun en av disse fikk en etterkommer som forøvrig omkom i en brann. Nå har det seg slik at jeg nærmest har lovt bort noen nye slektninger. Slekta kan ikke ha tørka helt ut. Dette blir mange å etterlyse, men finner jeg noen blir jeg glad.Å gi et slikt løfte kan straffe seg, for ved nærmere ettersyn viser det seg at Amerika nærmest flommer over av Barstad'er på alle kanter, og at utvandrere fra Soggendal 'stort sett' het Barstad. Hvem som er hvem er faktisk ikke like lett i finne ut av. Skikkelig som jeg er ...... ser jeg helst at de slektningene jeg hoster opp kommer fra den samme slekta. :-)-----6 søsken utvandret altså i begynnelsen av 1900 fra gården Barstad Østre i Soggendal, Rogaland Lenke til Amerika. Kun en ble igjen for noen måtte jo passe farsgården.2 barn ble født etter folketellingen. Jeg har skummet over de som utvandret fra Stavanger og legger det jeg har funnet under hvert navn. Sven Larsen og Severine Jakobsdatter fra Barstad østre fikk altså disse barna:-----1.Kristina Svensdatter - f.1889. Kristina stakkar 'forvillet' seg over til Strömstad og levde lykkelig her i alle sine dager!!-----2. Lars Svensen - f.1890. Lars er den som fikk en etterkommer som døde i en brann. Vet ikke hvor. Det drar en Lars Barstad til ND i 1911.-----3. Ingeborg Svensen - f.1892-----4. Johanne Svensdatter - f.1895-----5. Sine Svensdatter - f.1897. Sine dro iølge det jeg har blitt fortalt til Sioux City i IowaSine kan utmerket vel være identisk med Sina E.S. Barstad som dro til Statene to ganger i 1936. Den siste gangen oppgitt som tjenestepike som skulle til Iowa. Andre gangen drar Sina ssammen med sin søster Bertine-----6. Bertine Svensdatter - f.1900 (10/6). Emigrerer til Iowa i 1936.-----7. Jacob Svensen - f. 1901, død 20.12.1981. Kan han være identisk med den Jakob som drar til Canada i 1928? Denne JAkob skal være født i 1903, og han drar også over i 1930.-----8. Sivert Svensen - f.1905 - d.1970. Sivert er den som ble igjen på gprden Barstad. (MEN det reiser da en Sivert Svendsen Barstad til Minnesota i 1922. Han er også født 1899).-----Vel her er det et barn for mye, 6 +1 er jo 7. Hva som skjedde med den 8. vet jeg ikke.Bra, nå er dere også forvirret!! Har noen bygdeboka for Soggendal? Tipper nemlig at den kan sette noen brikker på plass før jeg begynner å lete. Som sagt er det mange Barstad-gårder i området, og mange utvandret med like for- og etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hei-tror ikke der er noen brukbar bok for Sokendal,men jeg kjenner ei jente som har oversikt over tusenvis av Sokendøler. Kan ikke legge ut hennes adresse her,gi meg en mail med dine spørsmål så kan jeg videresende og så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk for linken du sendte meg, Barstad Østre ser ut til å være flere gården. Kan hende dette er slekt, men min jobb er å finne ut hva som skjedde i Amerika.Send henne innlegg 1, det r alt hva jeg har, og alt hva jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Venter på å høre hva denne damen fra Soggendal har i sine papirer før jeg gjør noe. Rootsweb er jo et sted å begynne. De fleste Barstader der borte ser på en eller annen måte ut til å være i slekt. Aberet er at det er flere som hadde det samme fornavnet.Hva har jeg lært av dette da? Ikke skryte av at 'jeg kan sikkert finne ....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

2 fra gården Barstad på Vartdal (Sunnmøre) og 6 fra gården Barstad i Ørsta, utvandret. Navnene på de står i boka 'Mot nye heimland' av Ragnar Standal. Hvis det er behov for det kan jeg du få navnene slik at de kan utesluttes.Hilsen Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det hadde vært fint, Martin, som du sier, så kan de i hvertfall utelukkes! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nina, du må også hoste opp noe veldig viktig, nemlig fødselsdatoer på alle sammen!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Host ..... Da må jeg nok til kirkebøkene siden det var jeg som fant familien til vedkommende oppdrgsgivers mor. Jeg har tynt vedkommende for alt som er og litt til. Jeg avventer litt innlegg 2 ..uupppsss 72116. Nummereres alle innlegg fortløpende nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Her kommer de: Barstad, VartdalJohan Bentson Barstad f 1888. Til Seattle. Gift med Dagmar Johnson. Kalte seg John Bentson.Anna Randine Martinusd. Barstad f 1893. Til Edmonton Canada. Gift med Olaus Sæter.Barstad, ØrstaJohan Hansson Barstad f 1875. Hjem 1910 og 1926. Siste gang for godt.Ane Sevrine Barstad f 1860. Til Minnesota. Gift med en Borgen.Hans Petter Britanusson Barstad f 1865. Til Gary Red River-dalen. Gift med Anna Velle. Barn Rasmus, Martin og Olga.Johannes Britanusson Barstad f 1870. Kom hjem 1898.Paul Severin Andersson Barstad f 1867. Kom hjem og overtiok farsgården.Karl Anton Andreasson Barstad f 1893. Døde ugift i Seattle 1934. En bror Johan (1897-1927) døde også i USA.Hilsen Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

Hei Nina, Jeg kan skaffe deg en god kontakt mht dette om du sender meg en e-post! Hilsen Agnete (agnete@prio.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei Nina!Har du fått det du trenger av opplysninger.Jeg har også opplysninger om Barstad familien.Har det interesse, kan du kotakte meg på mail tonba@online.nomvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan jo være Jacob som jeg tidligere har nevnt. Er opplyst at han døde i 1981 så han er vel forsket på allerede.Surname: BarstadGiven name: Jakob S.Age: 25Nationality: NorDate of arrival: 1928/04/07 (YYYY/MM/DD)Port of arrival: Halifax , Nova ScotiaShip: BERGENSFJORD , Norwegian American-----Arne O. Barstad står også nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jacob returnerte til Norge og døde barneløs her i 1981. Han kjøpte gården Skinnstakk på Barstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det finnes ikke noe skifte eller noe etter han Jacob a?Har du fått noe mer fra de som tilbød seg, fressten? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.