Gå til innhold
Arkivverket

[#13694] Minnesota - Iver E. Hastad, f. 1863 i Hegra NT


Gjest Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

God dagen,Iver Einarsen (Hastad) blir født 08.01.1863 på gården Hastad i Hegra (nå Stjørdal kommune, NT) som uekte sønn av Mali Halvorsdatter (Hovskogen). Mali ble senere gift fikk senere fire barn, deriblant min oldefar.Ved skiftet etter Malis datter Anna T. Hoven i 1939, opplyses det at halvbroren Iver Einarsen Hastad utvandret til Amerika, hvor ble gift. Man har ikke hørt fra ham på noen år, men det antas at han fremdeles kan være i live. Siste kjente adresse var Lekopal, Minnesota (hvilket jeg antar kan være 'forvansking' av Lake Opal).Jeg har søkt på http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm (Minnesota Historical Society Death Certificate Index 1908-96), men fant intet om ham der.Jeg har heller ikke funnet noen sikker kandidat i utvandrerlistene fra Trondheim.Fins det noen hjelpsomme sjeler der ute som kan slå opp i amerikanske folketellinger for å finne den godeste Iver? Jeg vil tro det kan være muligheter både i 1920 og 1930.På forhånd takk.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette må da være mannen, se fødselsdato, Jan 1863http://www.lailas.net/lookup/hastad.gifhelt nederst på siden finner du Iver E. Hastad m/frue og barn (nei, jeg greier heller ikke lese nederste linje) På neste side finnes og datteren Hastad, Gerthy, f. Februar 1900, i Minnesota av norske foreldreHer ser vi og at Iver immigrerte i 1873, noe ung? Dro han sammen med noen andre?(Indexen sier Iver E. Hastad, noe vondt å lese her, men de som har indexert har hatt bedre kvalitet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vi må vel finne denne Iver her i Norge før vi går videre. Jeg lurer på, Ivers far, var det en Einar Iversen?Jeg lurer nemlig litt på denne unge tassen, som reiser:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Iver E. Hastad søkte om statsborgerskap, de nedenforstående opplysningene setter deg i stand til å sende etter papirene:Hastad, Iver E. County: Swift Reel: 1 Code: 2 Volume: A-2 Page: 292 Operator: CONRA Date: 20 May 1996 Time: 08:21 Document Type: Declaration of Intention Years: 1879 -1886 Numbers: 1-480 --------------------------------------------------------------------------------Hastad, Iver E. County: Swift Reel: 4 Code: 11 Volume: C Page: 266 Operator: CONRA Date: 30 May 1996 Time: 08:36 Document Type: Final Papers Years: 1897 -1903 Numbers: 1-547 To receive additional information and forms to access your ancestor's naturalization documents, please contact: http://www.ironrangeresearchcenter.orgTo contact the Iron Range Research Center directly, you can write them at:Iron Range Research Center ATTN: Naturalization Highway 169 West, Box 392 Chisholm, MN 55719-0392 Phone: 218-254-7959 Fax: 218-254-4938 Email: yourroots@ironworld.comPlease include as much information as possible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis du søker på Iver Harstad på Mnhs death-index, får du opp mannen tenker jeg HARSTAD, IVER E CertID# 1927-MN-014737 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: not indexed not indexed not indexed Date of Death:05/25/1927 County of Death: SWIFTFor, jeg finner nemlig ikke Iver i 1930-censusen, så jeg er sikker (nesten) på at dette er ham. Eneste måten å finne det ut på er å bestille death-cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tamtaram trallalaDet ser ut som om det er to Iver Ha/r/stad som følger hverandre. Men, den ene er noen år eldre enn din Iver. I 1920 (som jo er den siste tellingen 'vår' Iver (hvis vi har funnet rett person i Death-indexen, noe som er vanskelig å si) viser seg i levende live, bor han i Swift,Iver Harstad, 56 år, imm. 1874, gift, f i Norge Mary Harstad, 46 år, imm. Unk., gift, f i Norge alle barna er født i Minnesota: Clarence, 21 år Gertrude, 19 år Myrtle, 17 år Andrew, 15 år Ida, 13 år Elmer, 11 år Gladys, 8 år Clifford, 6 år Leslie? 3 9/12 år--------------------Hvis dette er rett familie, ja da har du mye familie i USA! Med alle de barna mener jeg. Dette er i hvertfall den samme familien som er i 1900-tellingen i Lac Qui Parle, hvor denne Iver er f. i januar 1863.---------------------AHA! Hole Lars Olav lo_hole@hotmail.com har lagt ut dette: [url="http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:1062980&id=I49612232>LenkeID: I49612232 Name: Margit Knutsdtr SVARTEBERG Given Name: Margit Knutsdtr Surname: Svarteberg Sex: F Birth: 01.07.1873Father: Knut Håkonson SVARTEBERG b: 07.03.1829 Mother: Gunhild Larsdtr. HOLO b: 20.11.1828 Marriage 1 Iver HARSTADOg, når vi ser på census 1900, er vår Iver gift med Margit, f. Juli 1873 i Norge!!!Her reiser Margit og noen av hennes familie over i 1879, som og står i 1900-census. Så det er nok riktig dame og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, i 1930 census bor enken Mary Harstad, 56 år med 2 av sine barn, CLifford 16 år og minstemann Lester 14 år.Bør vel finne noen nålevende her?Dette kan vel se ut som Clifford: CLIFFORD M HARSTAD Request Information (SS-5) SSN 469-03-8863 Residence: Born 11 Oct 1913 Last Benefit: Died 15 May 1991 Issued: MN (Before 1951)Og, Lester: LESTER B HARSTAD Request Information (SS-5) SSN 469-05-1674 Residence: 55362 Monticello, Wright, MN Born 5 Mar 1916 Last Benefit: Died 5 Jan 1994 Issued: MN (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Elmer dør i California: HARSTAD ELMER L MALE B 1 Jan 1909 D 17 Jan 1969 Birthplace: MINNESOTA Deathplace: LOS ANGELES 469030648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Er på NTNU, og tok meg en snartur for å se om noen hadde svart. Ni innlegg - åtte fra samme dame... Suverent! Mange takk! Får skrive mer når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Opphold mellom forelesninger er kjekt å ha... Nå har jeg endelig fått tid til å kikke litt på alt det Laila har framskaffet - bare for å prøve å finne klarhet i noe.Jo, det kan nok stemme at det er to Iver Hastad omtrent på samme tid og sted. På Rootsweb fant jeg en Iver Hastad, gift med Reborg Bremseth, sønn Ludwig. Basen tilhørte ei Boraas; alle disse navna ser ut til å stamme fra Stjørdalsdalføret. Det kan se ut til at denne Iver er noe eldre enn den jeg søker; vil tro han er identisk med en utvandret sønn på gården Hastad.Far til 'min' Iver var Einar Iversen, som du finner her. Etter hva jeg kan lese av Stjørdalsboka, hadde han ingen bror Iver Iversen (tenkte at den i 1874 nevnte Iver på 33 kunne være en bror).Denne Iver Iversen Røfseng er nok Iver Iversen Rolfseng fra Hegra, utvandret 1858 i følge boka (i 1874 står i siste kolonne: 'Har opholdt sig i Amerika i 16 Aar').Hvorfor kalles Kristine og Iver 'svigerinde' og 'svigerbroder'? Etter betegnelsen skulle man tro de var søsken av hans kone, men kan så være tilfelle? Etter 'bokji' var Iver Rolfsengs kone Elisabet Sivertsdatter Gresset, som verken hadde en bror Iver eller søster Kristine. Kanskje kan det tenkes at Iver og Kristine var pleiebarn hos Elisabets foreldre, og at de dermed var for 'svoger' og 'svigerinne' å regne?Uansett hvordan dette henger sammen, skal du ha mange takk for det du har gravd fram. Nå har jeg virkelig fått mer enn 'Iver Einarsen Hastad, Leikopel, Minn.'. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Einar finner man ikke 'her', rett og slett fordi jeg ikke håndterer disse lenkene på normalt vis. Er Lenke bedre mon tro? Håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vet du om de to 'sviger-ene' var rette emigranter, eller? Var Kristine kjent for deg? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

La meg meddele litt etter som ting kommer fram. http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm har litt mer å si:Lester Bernard Harstad (1916-1994) bodde ved sin død i Wright co. Mors pikenavn var 'Soderberg' (hvilket nok kan være forvansking el. amerikanisering av Svarteberg)Mary Harstad, f. 'out of state' 1. juli 1873, d. Kandiyohi co. 3. des. 1957. Mors 'pikenavn': 'Gunil'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.