Gå til innhold
Arkivverket

[#13699] Sokn Meland = Herlø / Herdla Skipreide ? - Hordaland


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg lurer på om Fosse i Meland sogn er samme garden som Fosse i Herlø / Herdla Skipreide. Noen som kan hjelpe meg? Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det vil jeg gjette på. Kan ikke se noen Fosse lenger vest i havet i min kartbok ihvertfall. Det spørs kanskje litt på tidsperioden du søker (i 1801 og 1865 ligger vel gården til Hammer)... Dersom du går inn på 'Dagens område' og Meland, viser også oversikten at deler av Meland er registrert under Herdla. Og du skal jo bare 'rundt neset' fra Fosse for å bade i Herdlafjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Herlø skipreide omfatta så vidt eg minnest, det meste av Holsnøy, attåt heile Askøya og delar av Øygarden. Frekhaug var tingstad, og Fosse ligg vel ikkje langt unna, sidan det låg i den delen av Holsnøy som høyrde til Meland sokn i Hamre. Det var stor skilnad på skipreidegrensene og soknegrensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Får lyst til å stille et motspørsmål - var det en gard Fosse i Herdla skipreide?Fosse i dagens Meland hørte ikke til Herdla, men Meland sogn i Hamre prestegjeld. Og Herdla omfattet ikke hele Askøy, knapt halvdelen på samme måte som det omfattet kun nordligste del av Holsnøy (dagens Meland)pluss nordligste delen av Øygarden.I dagens Lindås finnes det et Fosse, som tidligere hørte til Alversund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg vil påstå at jeg er nokså lokalkjent i dette området, også når det gjelder å søke etter gammel slekt. Jeg har aldri funnet noe annet sted i Herlø Skipreide med navnet Fosse, enn Fosse i Meland. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Torleif - litt uklart for meg hva du meiner.Du skriver: Jeg har aldri funnet noe annet sted i Herlø Skipreide med navnet Fosse, enn Fosse i Meland.Her står det at Fosse i Meland hørte til Herdla skipreide. Er det det di meiner? I så fall - var ikke Herdla skipreide identisk med Herdla sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei alle sammen!Problemen min var: En Anders Nielsen Fosse kom fra Hamre til Sandviken i 1785. Jeg søkte han i databasen Døde i Bergen og fant en Anders Nilsen Fosse, som døde 1814, 47 år gammel 'Herlø 1767'. Trodde jeg burde ekskludere han fordi han ikke var fra Hamre.Jeg fikk idéen å sjekke Skifteregisteret for Nordhordland for sikkerhets skyld - og fant en gard på navn Fosse i Herdla Skipreide.Hvis jeg forstår alt riktig, var Meland sogn delvis part av Herdla skipreide (eller vice versa), slik at garden Fosse lag samtidlig i Meland sokn og Herdla skipreide, ikke sant?Tusen takk for hjelpen! Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du har heilt rett med omsyn til Meland sokn og Herdla skipreide. Herdla skipreide omfatta som eg trudde, heile Holsnøy, Flatøy, heila Askøya og i Øygarden frå Onøyne t.o.m. Turøy (jfr. eit kart s. 432 i 'Kulturhistorisk vegbok'.Soknegrensene gjekk annorleis. Då utgjorde søraustre del av Holsnøy pluss nokre gardar på Askøya (Åsebø, Hanevik og Stien) Meland sokn i Hamre prestegjeld. Dei andre gardane nordafor på Askøya pluss det meste av Øygarden høyrde til Herdla/Manger sokn/prestegjeld (alt etter kor tid). Medan søre luten av Askøy (frå Ask/Davanger i nord) høyrde til Askøy sokn saman med Søralandet og Laksevåg (som låg i Skjold skipreide).Det er med andre ord litt å halde styr på. Men det er viktig å vere klår over dette, avdi kyrkjebøker og visse folketeljingar m.a. held seg til den kyrkjelege inndelinga, medan tingbøker og skifteregistre m.a. er ordna ut frå skipreideinndelinga.Når det gjeld Fosse, finn eg berre dei to gardane som Nedrebø nemnde i eit anna innlegg om same saka, nemleg Fosse i Meland sokn (Herdla skipreide) og Fosse i Alversund sokn (Hamre pr.gj. og Alenfit skipreide).Eg kan ikkje minnest at namnet Herdla/Herlø er nytta om anna enn Herla sokn i Mange prestegjeld og om skipreidet. Etter det eg finn, er der ingen gardar med namnet Fosse i gamle Herdla sokn, berre i Herdla skipreide (og det er altså Fosse i Meland, rett nord om Frekhaug).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for inngående og tidkrevende svar midt på natten!Innlegget som du husker er vel nr. 12 i min tema 13140 (Arkivforumet). Ja, jeg er fortsatt på jakt etter opprinnelsen av repslager Ole Nielsen Fosse, også via hans bror Anders (tema 13676). Det er fremdeles spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Slik jeg oppfatta spørsmålet, var det snakk om Fosse i Herdlø Skipreide. Skulle dette være Fosse i Alversund, da blir det jo Alenfit Skipreide. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

P.S. til HeidiHvis jeg greier å finne ut foreldrene til denne Ole Nielsen Fosse, vil jeg bade i Herdlafjorden en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.