Gå til innhold
Arkivverket

[#13700] VEILEDNING - Slik finner du de umulige Amerika-emigrantene


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Jeg kan ikke se at denne lenken Lenke er her fra tidligere. Her er det utrolig mye å finne!For min del har jeg funnet interesante opplysninger om Rolette CO., N.D.Likeledes fant jeg mange sambygdinger med funksjonen Ctrl+f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Nina og alle dere andre. Finnes det kilder som identifiserer de som emigrerte nærmere, utenom det som angis i emigrasjonslistene ? Og finnes det lister over de som kom tilbake til Norge ? Mvh Eldar Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Eldar: I kirkebøkene skal de som flyttet ut være ført, ofte hadde de også med seg attester.Bygdebøker er også en annen kilde. Andre kilder er f.eks. skifter etter avdøde søsken og foreldre.Ellers så har du jo Ellis Island-databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vil bare legge til at utflyttede i kirkebøkene er mangelfult utfyllt. De som har reist før 1867 og som ikke står i kirkebøkene er vanskelige. Litt før og spesiellt etter 1900 er det Lensmannsarkivet som har utflytterlister. De som mangler i kirkebøkene etter 1867 vil fanges opp i emigrasjonsprotokollene. Identifiseringen kan være problematiske i protokollene med en ca. alder, men hjemstedet er en fin indikasjon. Problemet viser seg igjen når noen har reist fra bygda og reiser videre fra et annet sted og oppgir bostedet, ikke fødestedet. Som Nina påpeker er skiftene etter spesiellt foreldrene en fin kilde for å finne ut hvor personen er men her står det som oftest bare Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg vil gjerne føye til at en hjemmeside med etterlysninger, eller det man har av slektopplysninger, er effektivt. Istedet for bare å jobbe med å spore opp etterkommere av emigranter, la dem finne deg! Jeg har fått kontakt med mange nålevende slektninger på den måten. Men grandonkel Ole Igelstad født 1897 er fremdeles sporløst forsvunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Helge,Igelstad'ene i Fergus Falls er fra samme gård i Jevnaker, men ikke i slekt med meg... Jeg har hatt kontakt med folk i den slekta. Jeg aner ikke om Ole fortsatte å bruke Igelstad i Amerika. Eler om han døde ung? 'Min' slekt i USA og Canada bruker Egelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei Nina M. Nordby!Jeg har 4 spørsmål.1) Fins det skattelister i USA på nett tilsvarende som vi har i Norge (bt.no-bergens tidende årene 2000,2001 og 2002)?2) Ser at det mangler emigrantlister fra noen fylker i landet, f.eks. Nordland og Finnmark. Utvandring fra Hammerfest, Finnmark til USA er mest interessant for meg. Når det ser ut som de listene ikke finnes, hva/hvordan skal jeg gjøre for å finne de emigrerte fra Finnmark på en grei måte?3) En (halv) søster av min tippoldemor emigrerte en gang fra Lærdal iflg. bygdebok for Lærdal. Der er det opplyst at hun er født 1819 og døde 1904 i Iowa. Dessverre hadde hun så vanlig navn etter min mening. Berta Knutsd. Jeg har spurt en medarbeider som var med på å lage bygdeboka. Men han visste ikke.Jeg har søkt etter henne i Fylkesarkivet i S&F, folketellinger (Digitalarkivet), kirkebøker på nett, emigrantlister, Norway Heritage, osv. Det er veldig vanskelig å finne henne. Vet ikke om hun ble gift og når hun emigrerte.Jeg skjønner ikke hvordan de som laget bygdeboka har funnet ut at hun døde i 1904 Iowa. Kanskje brukt Ancestry. Men jeg har ikke tilgang til chuchrecords. Skulle ønske at Ancestry.com ang. folketellinger hadde enklere søk som inneholder, begynner på slik som det er på ellis island.Har du noen råd for hvordan jeg skal finne henne på en enklere måte når hun hadde så vanlig navn som ga rom for mange ulike stavelser? Når man ikke har tilgang til Ancestry.com (church records)4) Fins det noen kilder for nordmenn som reiste tilbake til Norge fra USA? Hvis, hvilke kilder/lenker? Spørsmålet faller kanskje utenom selve temaet. Men jeg prøver. Siden det har med folk som har emigrert til USA. Og noen av dem dro hjem på besøk med tanke på å dra tilbake til USA. Men så skjedde det noe slik at noen av dem ikke kom tilbake. Og andre kom tilbake.Imøteser råd, hjelp.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svanhild Nemorin

Hei Kristin, Jeg er ikke Nina,men tillater meg likevel å svare på ett av dine spørsmål. Emigrantene fra Nordland og Finnmark finner du her på Digitalarkivet under Emigranter fra Trondheim. Trond Ballos side har også vært til stor hjelp for meg: http://home.no.net/~tballo Lykke til! Mvh Svanhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Svanhild: Takk for tipset om Trond Ballos side! Og at du nevnte at emigrantene fra Nordland og Finnmark finner jeg hos Digitalarkivet under Emigranter fra Trondheim. Greit å vite om det senere. Dessverre finner jeg ikke foreløpig de menneskene jeg ser etter.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Foreslår at du oppretter et eget tema for spørsmålet om din slektning Berta.Nå er jeg litt ute av trening og ikke helt oppdatert på feltet, men jeg prøver meg:1: Nei jeg kjenner ikke til om det foreligger noe tilsvarende de norske skattelistene, på den annen side kan få vite det meste om en person bare du betaler for det. Slike sider finnes det mange av.2: Du kan jo også søke rett i Ellis Island databasen, eller kanskje bedre via Stephen Morse sine sider hvor du kan søke på hjemsted/fylke etc.3: Du kans jo starte med å lete på hennes fars etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Nina!Takk så mye for infoen! Jeg visste ikke om Stephen Morse. Så jeg så for sikkerhets skyld om det var lenke til Morse sine sider. Fant antagelig den rette lenken. Du får si fra hvis det er feil lenke.http://www.stevemorse.org/ellis/passengers.phpGjelder den hjemmesiden også for folk som dro tilbake til Norge for alltid eller på besøk?Du nevner at det finnes masse sider hvor man kan få vite mye om personer hvor man må betale. Da tenker du vel på Ancestry og Genealogy?Bra tips/råd om Stephen Morse sin side og om å bruke farens etternavn.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Kristin, vedr. den linken du viser til i (90).Helt øverst på den siden så står det 'Searching the ... Passenger Lists in One Step.'Vær obs på at ifra menyen der så er alle databasene med et $-tegn foran betalsider, du blir da sendt videre til Ancestry.com.Resten er gratis... ;-)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Setter stor pris på alle opplysninger mm her.De drevne USA-forskerne som er her må gjerne se på innlegg nr. 32940 - og gjerne bidra.mvh sjur@madsen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Ola Ljødal, jeg er enig med deg at det kunne vært fint å ha hatt lenkene og adressene lagt inn som en database i digitalarkivet eller et lignende sted. Så slipper vi stadig å bla gjennom de mange innleggene for å finne de aktuelle innleggene/adressene.For det er jo hjelpsomme adresser/lenker.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du kan jo lage en egen mappe i favoritter hvor du putter inn de forskjellige linkene. Lag f.eks. etter stater eller andre temaer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Nina!Takk for tipset!Men jeg er redd for at det vil oppta mye plass i min maskin og andres maskiner hvis man skulle følge tipset.Det er jo derfor det ville vært fint å ha lenkene/adressene lagt inn som en database hos digitalarkivet eller et lignende sted.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

http://www.census-online.com fins det lenker til mange amerikanske folketellinger. Man velger først stat og deretter county, så får man en liste over folketellinger i det aktuellet countyet. Disse folketellingene er helt gratis. Vet man ikke hvilken stat/county personene bodde i på det aktuelle tidspunktet, kan man søke på ancestry.com først, altså bruke det som et slags register. Når man får vite countyet der kan man slå opp og se om den aktuelle folketellingen fins på census-online.Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.