Gå til innhold
Arkivverket

[#13707] Søren Olson Letvik - til Amerika?


Gjest Alf Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Strand

Kyrkjeboka for Fosnes i Nord-Trøndelag fortel at husmann Søren Olson Letvik, kona Berit Johanna Andreasdtr. og borna Karl Fritjof, Ole Andreas og Birgitte Serine tok utflytting til Amerika om våren 1869. Men fleire spor finn eg ikkje etter denne huslyden. Er det nokon som kan hjelpa meg vidare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Som å vise oss hvor de bodde i 1865, når og hvor de var født.Denne lå på Familysearch, Nord Amerika. Sikkert en slektning som kan være kjekk å ta med.-----Ingeborganna LetvikBirth: 1838 Frosta, Nord Trondelag, NorwayDeath: 31 AUG 1893,Spouse: Didrick Hanson Rygval-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Alf! Lag en 'kopier-lim inn-link' til de stedene du har funnet folket ditt i gamlelandet! Folketellinger og emigrasjon, hvor når, hvor har du lett......Dette kan bli morgendagens 'dektektime'.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Morgendagen?? Jeg fant ikke noe årstall, men et interessant navn-----Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957Letvig, Andrew O.County: Redlake Reel-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nok en gang, kun navn og hvor de kom fra. Foreløpig en bitte liten når i en enorm høystakk! Det finnes Soren Olsen(Olson) i WI, MA, CA, IA, MN og DT i 1880 tellinga. Ingen som passet foreløpig. Trenger datoer!!!!!!og Gardsnavn! Er det flere som leser disse Amerikasøkene så vær vennlig å lær noe av dette.Kom med alle fakta når dere spør så slipper vi å mase om mere informasjon. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, siden vi er i det oppdragende hjørnet i dag, jeg syntes det var noe kjent... tema 5220Alf, det er ikke noe lettere nå, du må finne litt mer kjøtt om beinet her før vi drar over dammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fant henne her i år/FT 1865: Berit Johanna Andreasdatter , på denne siden:Lenkemen !!!!!!!!!!, det kan jo sikkert være feil, hun er 16 år og bor 'borte'Hilsen Egil S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeopardy, jeg spør..du har svaret .......'...Kyrkjeboka for Fosnes prestegjeld fortel at Søren Olsen Letvig 40 år, kona Berit Johanna Andreasdtr. 26 år og borna Karl Frithjof, 6 år, Ole Andreas 4 år og Birgitte Serine 1 1/2 år drog til Amerika om våren 1869. Dette handlar om ein familie som fyrst hade flytta frå Solund i Sogn til Fosnes i Namdalen og som deretter tok det store steget og utvandra....'Jeg ber dere om å henvise til tidligere innlegg. Å sitte og gjøre akkurat samme jobben to ganger er for meg bortkastet. Nok om det.Kjært barn har mange navn. Sørn Ols. og Berte fant jeg her i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Et lite spørsmål. Hvor kommer Letvig fra? Kan det være feilstavelse av Sellevig som de bodde på forut for emigrasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Ber om orsaking for at eg ikkje viste til tidlegare innlegg. Det må vera noko med korttidsminnet... Søren Olson Råke, f. i Solund i Sogn (Evinvigs prestegjeld) 1830. Gift 1862 m. Berte Johanne Andreasdtr. Lien, f. 1843 i same prestegjeld. Flytta til Namdalen kort etter bryllaupet. Budde på husmannsplassen Letvik under garden Seljevik i 1865. Broren Bertel med huslyd budde og der. Han vart buande. Søren flytta som nemnt 1869. Kvar til?Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Alf, du skriver at familien tok utflytting til Amerika 1869. Hva står i kirkeboka om dette? kun Amerika og dato? Hvilken dato? Hvilket navn ble brukt på dem da? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Andrew O. Letvig var f. i sept. 1855, altså kan han ikke være den Ole Anders som emigrerer sammen med sin familie. (Han var ca 2 år i 1865 tellingen).Ellers er det ingen som kan passe med Letvig/k/ck navnet. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Denne her var kulten. Det er altfor mange S. Olsen. Ingen S. Letvi*, Sel*evi*....Alf, du må finkjemme 1880-tellingen og se om du finner noe der! De ligger her på DA.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Sørens broren Bertel er min kones oldefar, og jeg har noen ledd med forfedre hvis du trenger det.Send meg isåfall en mail: stein-henriksen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

I følgje Statsarkivet i Trondheim seier kyrkjeboka følgjande om utflyttingsdato: Til Amerika 'om vaaren' 1869. Namna er skrivne slik: Søren Olsen Letvig,40 år, Berit Johanne Andreasdtr.26 år, Carl Frithjof 6 år, Ole Andreas 4 år og Birgitte Serine 1 1/2 år.Mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Alf, greit. Her er hva 1880 for hele USA sier og Søren(Soren )Olsen(Olson) OLSEN, Soren Self M W NORW WI OLSON, Soren Self M W NORW WI OLSON, Saron J. Self M W NORW MA OLSEN, Suren Self M W NORW CA OLSON, Soren Self M W NORW IA OLSON, Soren Other M W NORW MN OLSEN, Soren Self M W NORW WI OLSEN, Soren Self M W NORW MI OLSON, Sorn Self M W NORW WI OLSON, Soren Self M W NORW DTLetvig/Letvik gir ikke tilslag. Har du funnet utreisen? Fra Trondheim? Her hender det at det står litt mer enn bare Amerika, ett nærmere bestemt reisemål hvor søket bør starte. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Nei, det er det som er problemet, eller i alle fall eit av dei: Det einaste vi veit om utreisa til denne familien, er det som presten har skrive i kyrkjeboka. Det gjev ikkje så mange haldepun kt. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Alf, det er ikke alltid riktig det som står i kirkeboka om emigrerte.Det finnes eksempler på at folk ikke har reist likevel. Utreisen må finnes først. Census 1880 gir ikke tilslag på Letvik/Letvig.Der finnes heller ikke noen Soren Olson som passer, jo forresten, men ikke barn eller kone som stemmer.Han kan jo være død før 1880 også.Doble fornavn til barna gir også for mange varianter å søke på i 1880 selv om jeg har hele USA på cd'r og hvilket etternavn brukte de? Hva Dermed er en avhengig av det navnet som står i utreiseprotokollen og et mulig reisemål. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Alf, hvis du kun har sjekket kirkeboka og utreise fra Trondheim på Digitalarkivet så bør du se på originalen fra Trondheim. Fila på digitalarkivet er ikke fullstendig etter hva jeg forstår. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Alf Strand

I dag fann eg dei i Norway Heritage Project! Søren Olsen Lethvig kjem med kone og 3 born til Quebec 21. juni 1869 etter å ha reist med barken 'New Brunswick' frå Namsos 7. mai. Kanskje det no er råd å finna spor 'over there'?Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.