Gå til innhold
Arkivverket

[#13713] Hva betyr 'met Dirick'


Gjest Stein N. Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein N. Wisted

Kan noen forklare et uttrykk jeg har sett i en skatteliste fra 1519. Det er klart at Amund på Årstad skulle skatte 10 mark, og gjorde opp for seg med totalt 5 mark i klingende mynt, men hva var disse '4 mark met Dirick'. Det står også 'af Dirick' enkelte steder.Eks : Jtem Amwndt pa Arstada x mark Jtem iiij marc met Dirick Jtem j marc penninge Jtem iiij marc penninge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Denne 'Dirick' synes å være en mannsperson, og han må ha hatt en sentral plassering i Dalane i 1519. Han nevnes både i forbindelse med stoff og med penger, og synes å ha samlet inn penger og varer i forkant av den gjennomgangen 'Iørien Hanssen' gjorde da han førte skatte- og sakefallsmanntallet. Bakgrunnen for inndrivelsen var angivelig 'fore thet oplob og whorsomheid szom almwgen giorde'.Kan Dirick ha vært fogden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Takk for svar.Kanskje det er fodgen, men betyr 'med' og 'aff' Dirick at denne ettergav, allerede hadde mottatt, eller faktisk betalte selv (lite trolig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vil gjette på at han hadde drevet inn verdier på forhånd. Han dukker opp ved nesten hver eneste skatteyter, og de verdiene som var 'aff Dirick' eller 'met Dirick' inngår i de summene den enkelte var pålagt å utrede. Historien bak høres jo spennende ut med 'oplob og whorsomheid', så man skulle kanskje vente at noen hadde arbeidet med den i lokalhistorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Det har vel sammenheng med det opprøret mot den såkalte utbudskatten fra 1518 som bl.a. Orm Erikson og Jon Eilivson var involvert i, og som førte til at de ble henrettet i henholdsvis 1520 og 1521.Jeg har forøvrig funnet et nettsted som sier at fogd i Jæren og Dalane i 1519 var en viss Mads Jyde.Når du sier at Didrik forekommer neste ved alle skatteyterne, gjelder det bare i Jæren og Dalane eller er han også med i Ryfylke, som vel hadde egen fogd på den tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dirick står oppført i Dalane, og da jeg hadde omtanke nok til å slå opp i registeret til Norske Jordebøger 2, står han som 'Didrik, Foged i Dalene'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.