Gå til innhold
Arkivverket

[#13715] Ole Nilsen Fosse, f. og d. 1771 - Hamre, Hordaland


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Døde i Hamre 1750-1826 Post 1297 - Ole Nilsen fra Fosse, 9 dg gammel, gravferdsdato 27.10.1771, sokn ikke oppgitt. Derfor vet jeg dessverre ikke om han ble født på Fosse / Meland eller Fosse / Alversund.Jeg vil gjerne ha opplysninger fra kirkeboka (dåpte) om foreldre og faddere hans. Er det også mulig å sjekke om han hadde søsken (før og etter 1771)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg kan ikke finne denne Ole Nilsen Fosse døpt i hamre. Forklaringen kan være at man aldri rakk til kirke med ham, og at han bare har vært hjemmedøpt, og uten at presten har tatt bryet med å føre ham i dåpslisten etter at han var død.Gravfestingen av Ole Nilsen Fosse i 1771 er tatt med under 'Mæland'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar!Jeg synes det er veldig sannsynlig at stakkars Ole Nilsen Fosse, født og dødt 1771, var en bror til Anders Nielsen Fosse og Ole Nielsen Fosse, som ble nyinnført i hovedrullen til innrulleringssjefen i Bergen/Sandviken 1785 (angivelig født 1770 (Anders) og 1776 (Ole)). Du har jo allerede sjekket disse årene i kirkeboka (tema 13140 innlegg 13).Når Anders Nielsen Fosse døde i Sandviken 1814, 47 år gammel, står der: 'Herlø S. 1767'. Kanskje han ble født på Fosse mellom 1767 og 1769.Ole Nielsen Fosse II var 26 år gammel i FT 1801 og døde 1838, 66 år gammel. Da ble han kanskje født mellom 1772 og 1775.Jeg vil svært gjerne ha opplysninger fra kirkeboka (Dåpte i Mæland prestegjeld) om Anders' og Oles foreldre. Er det nok mulig at du sjekker dette? Selvsagt ikke i din fritid - det haster ikke.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fosse er legd nummer 86 under Herlø i innrulleringssjefens ruller. Vi finner Anders Nielsen, født 1767, innført 1768, og vi finner Niels Larsen, født 1727 i landlegd. Anders Nielsen står i rullen for 1778 og rullen for 1785, da han ble flyttet fra ekstrarullen til hovedrullen, men i denne siste står det: 'i Sandvigen med Faderen' og '1786 i Bergen'. Om Niels Larsen står det at han var død i 1802.Men noen Ole Nielsen er ikke innført i innrulleringssjefens ruller under Fosse i Herlø.I skiftet etter Ole Nielsen (Nordhordland skifteprotokoll 20-575), begynt 13. august 1838, sluttet 19. desember samme år, står Ole Nielsen som 'Fosse nu Toppe', som altså skulle indikere et navneskifte relativt kort tid før dødsfallet. Enken hadde Knud Helgesen som lagverge, Anders Teigland i Skudevigen var formynder for barnebarna Berthe Oline og Pernille Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebok for Hamre forteller at Nils Andersen Nore Fosse hadde sønnen Anders til dåpen 2. september 1767, men det var i 'Aasene', og fadrene var: Mons Søre Fosse, Johannes Søre Toppe, Anna Nore Fosse, Barbru Nilsdtr Nore Fosse og Mari Andersd. Hordvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange hjertelig takk for hjelpen!Nå er jeg overbevisst at Nils Andersen Nore Fosse er identisk med Nils Andersen Indre Hordvig, gift med Brithe Olsdtr. Søre Toppe (1766 i Hamre), som jeg allerede mistankte å være foreldre til Anders og Ole i tema 13477, 13533 og 13676. Merkelig nok er denne familien ikke oppført i Sjeleregisteret for Hamre 1775 - kanskje fordi den flyttet fra sted til sted ved 1770-tallet. Det er vel også derfor at Oles dåp eller innrullering ikke er å finne i Hamre respektive Herlø.Med vennlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.