Gå til innhold
Arkivverket

[#13716] Bydeler i Fredrikstad


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Hvor går grensene for Vestre og Østre Fredrikstad. Og Glemmen?Jeg har en adresse fra 1896/97: Myragaten 24, Fredrikstad , hvilken bydel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Fredrikstad deles i to av Glomma, Østre- og Vestre Fredrikstad (Østsiden og Vestsiden). Fredrikstad ble i sin tid grunnlagt på østsiden av Glomma. Da folketallet steg begynte beboerne å bosette seg på vestsiden av Glomma, dette ble til å begynne med kalt Forstaden, og det opprinnelige Fredrikstad ble på folkemunne kalt Gamlebyen. Så Østre Fredrikstad er den gamle bydel på østsiden av Glomma, mens Vestre Fredrikstad er Forstaden= Fredrikstad. Glemmen lå tidligere nord for Vestre Fredrikstad, men er nå (siden 1964)innlemmet i Fredrikstad. Myragaten tilhørte Vestre Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg ser t det aktuelle tidspunkte for fødte (1895-1898) ikke er med her. Hvor finnes de? Eller er de ikke på film?'Vestre Fredrikstad (Domkirken i Borg) Eget prestegjeld fra 01.01.1883 iflg. kgl. res. 14.10.1882. Kirkelige handlinger før 1871 må søkes under Glemmen. Se også Fredrikstad. Ministerialbøker ('MINI')1 1871-1878 09 Konf. fra 1872. Inn- og utfl. fra 1873.2 1878-1894 12 Fødte. Dissentere til 1902. Dødfødte til 1920.3 1878-1904 07 Døde. Dissentere til 1905.4 1878-1907 13 Vigde. Konf. til 1899. Klokkerbøker ('KLOK')1 1876-1922 08 Fødte 1876-1880. Døde 1876-1909. Vigde 1876-1922. Konf. 1876-1902.1 1880-1900 12 Fødte til 1890. Konf. 1881-89.2 1894-1918 14 Fødte.Lysningsbøker (' LYSN')1 1883-1903 052 1903-1919 053 1919-1932 04 Fødselsregistre (' FREG')1 1916-1925 08'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Jeg tar opp denne tråden igjen, da jeg prøver å finne opplysninger fra 'Svenskeinnvandringen..' i orginalkilden.Min farmor Mimmi Linnea Viktoria, født desember 1896 Lenkeflyttet til Fredrikstad (Myragaten) i 1897. Prøver å finne opplysninger om hvem hun flyttet sammen med, deriblandt hennes bror født 1895, Sigvart Amandus Nathanael Pettersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Gå opp i venstre hjørne og trykk på Databaseveljaren, søk i databasen etter østfold, da kommen svenskeinnvandringen til dette fylket opp.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Men da får jeg bare opp denne avskriften, der jeg fant disse opplysningene. Men det er orginalen, de skanna kirkebøkene som opplysningene er hentet fra, som jeg ikke finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Presten i Fredrikstad hadde trolig sluttet med å føre inn inn og utlyttede på den tiden du leter etter. I den databasen som historielaget i Østfold har gjort, har det helt sikkert også blitt brukt andre kilder enn kirkebøkene.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Når jeg leser dokumentasjonen, så står det at det er utflyttingslistene som ligger til grunn, men det er rart de ikke ligger ute, scannet.Kanskje deter noen av disse som mangler, men som blir scannet senere? Eller er det noe som jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jeg er ganske sikker på at det kun er kirkebok og/eller klokkerbok som ligger til grunn for registreringen. Derimot kan det tenkes, uten at jeg vet det sikkert, at registratorene var på prestekontoret og fikk tilgang til årganger i flyttelistene i kirkebøker/klokkerbøker som ikke var/er mikrofilmet. Det er jo heller ikke sikkert at disse er blitt innlevert siden, og om de er det, er det jo ikke sikkert at de er skannet. (Jeg kan for øvrig ikke se noe via Felleskatalogen for arkivverket: Lenke ) Men det er merkelig om det ikke også skulle være ført inn- og utflyttede etter skjemaendringene fra 1878, og da i en ny protokoll siden de andre hendelsene også er fordelt på ulike protokoller.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det står protokollreferanse 1 i lenken din over. Den skal være til kirkebok, såvidt jeg vet. Og det står også sidetall og løpenummer på siden. Problemet er i grunnen bare hvor den aktuelle boken befinner seg. Kanskje du burde ta en telefon til Fredrikstad og forhøre deg. Som Liv sier over, så ble flyttelistene i mindre og mindre grad ført utover på 1890-tallet, men det behøver ikke å bety at ikke én eller annen inførsel er gjort langt senere enn dette, og at boken følgelig ikke er avlevert ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Innførslene til denne svenskeinnvandringen skal være hentet fra kirkebøkene. Fikk dette sjekket i kveld. Men Inn og Utflytningene i Kirkebok Fredrikstad Vestre stoppet i den tiden du trenger oppslag. Om det finnes materiale som ikke er filmet så vil vel det bli lagt ut her på digitalarkivet etterhvert.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Takk for svar. Etter det jeg har lest i Digitalarkivet så finnes det materiale som ikke er scannet/mikrofilmet. Så kommer vel forhåpentligvis dette etterhvertØstfold Historielag har ihvertfall fått tilgang til dette, så jeg får ta kontakt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.